Ja, flyr dagen etter i F fra MUC. Leste på forumet at det er andre som har fått tilgang dersom det var på samme reise og innen 24t.
Har allerede gjort en blunder med setevalg på 747-8, (valgte 1A og 2Ai rusen, i stedet for 1K - 1K er tatt nå), så må bare spørre her om det andre velmenende tips om både FCT og kotyme på turen generelt. F.eks: tilbys det sigarer i sigarrommet? Eller er det bare et fancy røykerom der man kun nyter medbrakt? Er selve tilbudet annerledes på den lange flighten til ICN kontra en kjapp TATL? Har noen reist med barn/ungdom og vet om disse får noen egne tilbud? Bare å liste egne blundere og triumfer her!
Reiste med fireåringen i sommer, ingen spesielle "first amenities" for barn utover tegnesaker, spill osv. som også deles ut lenger bak i flyet. I FCL MUC fikk han badeand utlevert uoppfordret, mens far måtte spørre Vanlig servering fra menyen ombord, så legg inn bestilling om CHML om slikt er nødvendig.
Hvis du vil ha eggerøre til frokost på flyet må det bestilles noe over 1 time før landing, tror kanskje 90min før er "vanlig" tid å bli vekket / starte frokost. Dette pga. panne/ovn må kjøles ned før landing. Når jeg hadde bedt om å bli vekket bare 1 time før landing på en kortere tur var det for sent å bestille, men kunne kanskje fått det likevel om jeg hadde avtalt på forhånd at jeg ville ha egg så nært landing som mulig sånn at det hadde vært ferdig når jeg våknet.
Det er dessverre blitt bare et fancy røykerom. I gamle dager var det et variert utvalg av sigarer. På forespørsel om de vil tilby sigarer igjen så er standardsvaret mer eller mindre at leverandøren ble sagt opp og at de leter etter en ny... I praksis så er det nok slutt, blir spennende å se hvor lenge røykerommet overlever i seg selv. Eller om de jamfør liberaliseringen av marihuana i Tyskland vil begynne å tilby det. På FRA kjenner jeg ikke til en tobakksforretning, men på flyplasstorget mellom T1 og T2 på MUC så ligger det en aldeles utmerket en, med rikt utvalg. Hjelper dog ikke deg som reiser fra FRA.
Om jeg ikke husker feil var det faktisk et monter med sigarer i F loungen i Zurich, sammen med et lite utvalg brunt brennevin .. Var dog ikke innom for å prøve.
Ofte mulig å få kaviar også på frokosten til eggerøren om de har mer ombord, skader aldri å spørre. Kona er stor fan av Evian-sprayflaskene som er tilgjengelig i F-toalettene, vi bruker å ta med oss en del av de. Ellers er ofte maten langt bedre i FCL/FCT, og drikken ofte bedre på flyet, særlig om man er svært glad i champagne. For meg betyr det ofte at jeg spiser godt på FCT/FCL, men bare tar noen få glass der, og må "spare promille" til flighten. Noen vil kanskje mene det er et I-landsproblem, men I-landsproblemer er jo problemer det også.
Problemer er problemer, uansett. Mitt "problem" i så måte er at jeg har ansvar for en 11-åring, så her må glassene spres godt nok utover i tid. Forstår det slik at companion dining er fysisk uproblematisk på alle andre rader enn 1, men noen Youtubere nevner at personalet ikke liker dette? Men her tar de kanskje hensyn til at reisefølget er 11?
Og helt konkret spørsmål siden denne siden er litt tvetydig: https://www.lufthansa.com/de/en/admission-rules Jeg tolker "Arrival" tabellen slik at vi har tilgang til FCT på tilbakeveien (altså i transit mellom ICN og OSL), men så står det en tekst under Arrival tabellen som sier: 1 First Class Terminal: incoming passengers do not have access to the First Class Terminal. Så hva er saken: Har vi tilgang til FCT på vei hjem også, eller bare på utgående?
Du har tilgang til FCT etter ankomst i LH F så fremt du er i transit og flyr videre med LH-gruppen. Regelen referer trolig til passasjerer som avslutter reisen i Frankfurt.
Da jeg reiste med junior tok crew initiativ og spurte om det skulle dekkes opp på samme bord (A380, rad 2). Ulempen hos Lufthansa er det ikke er ekstra setebelte, slik at måltidet må avbrytes ved turbulens.
Du har adgang, jeg og reisefølget var på FCT da vi kom hjem fra SA i fjor høst og fikk transport til flyet til Oslo derfra når det var tid for det. Det du *kan* oppleve, er at LH staff ved gate (evt bilen som henter hvis det ikke blir gate, bilen kan ikke kjøre deg til FCT) vil anbefale deg FCL fordi du da slipper å måtte ut. Med FCT må du ut av terminalene. De mener det godt, og forstår ikke
Kult! Men for å oppklare: Om det blir bussgate og vi blir hentet, så blir vi ikke kjørt til FCT - vi må uansett gå dit til fots? Står Gate: ASW i LH appen, så ser jo ut til at bil blir gjeldende scenario her. Det er jo heller ikke umulig at vi kjører FCL på vei hjem om vi bare vil fange oss mest mulig erfaring.
Ettersom FRA-ICN stort sett går fra en Z-gate kan alternativ strategi være FCL B på utreisen og biltransport til gate, deretter FCT på hjemreisen for garantert skyss til OSL-flighten.
B-lounge og z-gate var veldig fint for min del i mai, som Trygve foreslo da også. De første 90 min i B-lounge var det kun én annen pax + meg. Finfin utsikt der
Selv har jeg til gode å besøke FCL B, så blir litt løs sammenligning. Det spesielle med FCT er i min bok egen inngang/sikkerhetskontroll og at man alltid kjøres ut i det flyet er klar for boarding. Biltransport fås også fra FCL om man strategisk velger lounge i "feil" del av terminalen eller har avgang med fjernparking. Ellers har FCL (både A og B) utsikt mot tarmac, der hvor FCT har utsikt mot et kontorbygg. Den største forskjellen ved ankomst fra OSL på fjernparking er at du ifølge rapporter kan bli kjørt rett til B, får du derimot tildelt en A-gate blir det en lengre spasertur enten du vil til FCT eller FCL B. Det finnes også en FCL A, men da må du komme deg til gate via passkontroll på egenhånd etter loungebesøk. Ender fås i både FCL og FCT.
Noen sier du må spørre, men jeg fikk and uoppfordret ved "innsjekk" på FCL A på mandag. For øvrig identisk med den jeg fikk etterpå i FCT. Ved ankomst til remote stand fra IAD ble jeg og de 2 andre F-passasjerene kjørt til samme passkontroll på A som de andre passasjerene. Etter passkontroll kan man enten gå rett til exit eller transit inn i A. Jeg gikk på transit først siden det ikke var noen spesiell omvei for å ta en titt innom FCL A. Gikk deretter ut og fulgte skilt mot FCT. Rundt kl 9 om morgenen var det kanskje 5-10 gjester i FCL A, mens i FCT var det sikkert 50+. Måtte vente litt for å få hvilerom og etter et par timer der var det blitt endel færre gjester. Syntes servicen var et hakk opp på FCT, du får bla. en fast person som følger med hvor du er for å sørge for at du kommer med flyet. Så om du vil sitte i fred og se på utsikten er FCL bedre, ellers FCT i min mening.