Litt usikker på om du ser forskjellen på å booke en pluss/bussiness billett og betale GO pris, og ikke motsatt. Ulempen med SASMc premium rabatten på long haul er veldig mye mindre tilgjengelige billetter. For deg med familie som ønsker seg 4 seter vil det i praksis si å booke en kombinasjon av + og C et år ut i forveien når billettene slippes, og håpe at det slippes flere billetter. SASMc rabatten gjelder også kun ombord hos SAS. Mens en CT, med riktig kredittkort gjelder for hele *A. Joda, skjønner forskjellen, men kan godt hende jeg ubevisst prøver å finne argumenter for å slippe å betale 4k pr år for Amex Elite. Men jeg ser at det er mange fordeler med å ha det, og at CT på hele *A er et godt argument for. Vurderer også om Amex Premium kan være et greit kompromiss? Da får jeg i hvert fall en CT (mot to på Elite) pr år, og da til en mye hyggeligere årsavgift. Blir uansett ikke før over nyttår, da jeg har skjønt at opptjeningsperioden uansett går fra Januar.
Kun 2 fordeler på Elite: 1 20.000 EB status poeng 2 CT=2 hvis du når omsetnings kravet Resten er så bra skrevet av div. IF`ere og hatten av for @Arvid2063 og @ccurrahee hvor kunnskapen ikke har noen limit
Durer videre med noen flere spørsmål: Er det bare meg, eller har ViaTrumf omtrent akkurat de samme nettbutikkene som sas online shoppen, bare med konsekvent bedre uttelling...?
Og enda ett: Vil det ikke lønne seg å handle dine 10 mest brukte varer på Rema 1000 kontra Kiwi? Har akkurat lastet ned Æ-appen og lagt inn EB MC som betalingskort. Har ikke testet enda. Men tenker slik: 100kr på Rema = varer + 10% rabatt + 15EB = varer + 10kr + 15EB 100kr på Kiwi (ikke frukt/grønt) = varer + 1 Trumf + 15EB = varer + 30EB Valget står dermed om man vil ha 10kr cash, eller 15EB, altså 67 øre pr EB om man velger å handle på Kiwi, forutsatt at prisen på varen er lik (hvilket den veldig ofte er). 67 øre pr EB høres veldig dyrt ut for meg. Vurderer å hamstre dopapir, oppvaskmiddel og andre lagringsvarer på Rema. Eller har jeg regnet feil? Er jo selvsagt ikke så "spennende" å spare en tier kontra å spare poeng, men på den andre siden er det jo lett å se seg blind på poengene og glemme hva som faktisk er den beste dealen
Jeg kjører det opplegget. Handler konsekvent topp 10 typisk forbruksvarer gjennom æ på rema,samt diverse personlige æ tilbud og andre æ kampanjer.. Ligger på gjennomsnitt litt over 25% med æ appen for alt jeg har kjøpt der. Resten blir kjøpt på Kiwi,eller evt andre Norgesgruppen butikker som har bedre tilbud Nå skal sant sies at jeg har kiwi,rema og coop nære der jeg bor samt muligens er tidenes butikk hai,når det gjelder utnytte matbuttikker ;-)
Noen erfaringer og tanker for andre som evt. vurderer å prøve Æ i kombinasjon med trumf: 1.Ikke gå bananas på første handletur. Jeg trodde æ-appen automatisk holdt rede på mine kjøp etter at jeg hadde registrert profil, lastet ned app og knyttet til betalingskort (EB MC gikk fint å knytte til heldigvis) og ville gi meg 10 fine prosenter på mine 10 dyreste kjøp, men den gang ei. Det viste seg at det var ingen rabatter å hente på første tur, med unntak av en kampanje på Pepsi-max som jeg var heldig å treffe på. 1-2 dager senere fikk jeg melding om at de hadde oppdatert 10-på-10 lista mi, så på NESTE handletur kan jeg forvente meg rabatt. Om du begrenser deg til 1 stk av hver for dine 10 utvalgte varer på første tur, vil du spare deg noen kroner. 2.Planlegg hvilke varer du vil handle på Rema, og programmer hjernen din til å forbinde disse varene med Rema. Til tross for blunderen i punkt 1, så klarte jeg i hvert fall å planlegge noenlunde hvilke varer jeg satser på når det gjelder Rema. Jeg har nesten konsekvent gått for lagringsvarer som dopapir, tørkerull, oppvaskmiddel, vaskemiddel etc., slik at jeg kan kjøpe i kvanta og være "ferdig med det" for en stund. Siden Rema beregner ut fra totalsum pr vare og ikke ut fra antall, er det ikke nødvendigvis gitt hvilke varer du bruker mest penger på. Skulle jeg gått riktig metodisk til verks, hadde kanskje utvalget blitt annerledes. Men for å la noe profitt vike for praktisk gjennomføring, velger jeg en fast liste av ting jeg kan kjøpe mye av gangen av, og kan dermed ha et lite lager av hjemme. Så kan jeg konsentrere meg om å samle trumf og EB resten av tiden. 3. Følg med på kampanjevarer. Her kan det være mye å hente. I min familie som er forbannet med Pepsi-maxens svøpe, var det ganske digg å hente 30% rabatt på dette. Om dette bare fører til økt forbruk og jeg lurer meg selv er en helt annen sak. 4.Ikke kjøp øl eller cider på Rema, da alkohol ikke gis rabatt på. Det samme gjelder tobakk, medisiner, morsmelkerstatning, gavekort, pengespill, pant og bæreposer. Grønsaker er det alltid 10% rabatt på, men det kjøper du selvsagt på Kiwi og får 15% trumf på i stedet. 5.Om du kjøper i kvanta og klarer deg en stund, kan det være mulig å bytte ut enkelte varer i 10-på-10 lista di. Dermed kan man teoretisk utvide lista på 10 til 11-12-13 ved å introdusere nye varer. Dette kan være litt skummelt da man kan risikere å ikke få noe rabatt på disse de første gangene man kjøper dem, så her må jeg hente litt mer erfaringer før jeg vet sikkert om det lønner seg å bytte. 6.Rema sier i sine vilkår at rabatten gjelder normalt forbruk til vanlige husholdninger, så det kan lønne seg å følge med i media og selvsagt på kvitteringen at man fortsatt får rabatten selv om man kynisk utnytter systemet til å handle kun rabatterte varer. Rema ønsker at du skal handle alt hos dem, og bruker rabatten som et middel for å oppnå dette. Det er uvisst hvor nøye de følger med på og hvordan de evt. "straffer" oss som kun kjøper rabatt-varer. Min personlige teori er at de uansett har tilstrekkelig avanse på varene slik at bonusjegere som oss er et mindretallig nødvendig onde de ikke kan unngå og dermed holder ut med, men om vi blir for plagsomme kan vi fort plutselig oppdage at rabatten uteblir. 7.For de ekstra ivrige: Hold rede på alt du har spart på Æ, og overfør fortløpende tilsvarende sum til en egen konto (evt. minus 1%). Hvorfor? Fordi dette er penger du har SPART på å være en smart bonusjeger, som til tross for et evig trumf- og EB-bonusjag klarer å tenke rasjonelt og handle enkelte varer på Rema som ikke gir EB-poeng, i stedet for å tankeløst sluse alt av forbruk gjennom EB eller Amex kortet. Så ved å gjøre en slik mot-instinktiv handling, bør man belønne seg selv ved å synliggjøre denne bonusen man ellers ikke villet hatt, og overføre disse "gratispengene" på en egen konto. Siden dette er gratis penger, kan man bruke dem slik man vil, uten dårlig samvittighet. Presumptivt på poengopptjenende virksomhet, men gjerne av det hyggelige slaget. Fornuftig? Tja. Tilfredsstillende? Definitivt!