Gikk for japansk variant på middagen. En del uvante smaker, men også noen veldig gode. Prøvde 2 typer sake og japansk whisky før det var tid for å ta kvelden. Fikk sett The Creator ferdig før jeg tok kvelden. Sov ca 6,5 timer, så satte pris på at flyturen var ganske lang med totalt 12.5 timer.
Etter hvilen ble det japansk frokost med utsikt til Korea. Så litt mer film og etterhvert dukket Mount Fuji opp før vi startet innflyvningen til Haneda.
Kan godt hende, men i dette tilfellet prioriterte jeg egen lykke over reisebrev på IF. Det er bare å beklage, det kan være det vil gjenta seg
Etter landing på Haneda gikk immigrasjon og toll unna uten noe kø. Kofferten hadde også blitt med hele veien fra SVG. Hadde bestilt Sakura sim-kort til T3, men vi landet på T2, gratis shuttle-buss mellom terminalene. Fikk fikset SIM og Pasmo Passport og etter først å ha gått til feil platform kom jeg meg etterhvert på Keikyu Line. Muligens ikke den riktige varianten, for jeg endte opp med 2 bytter før ankomst på hotellet. Bor på Hyatt Regency, og de er ikke beskjedne når det kommer til lysekroner. @milehigh var desverre ikke kommet frem enda, men jeg fikk sjekket inn og ble oppgradert til deluxe rom med utsikt og tilgang til lounge. På kvelden ble det en tur ut for å spise litt, endte opp på et sted med grill i bordet og god øl. Tok kvelden ca 00:30 lokal tid og sov overraskende nok over 8 timer, så tilpasning til ny tidssone går over all forventning.
I dag har dagen i hovedtrekk bestått av sightseeing og litt shopping av gaver til familien. Startet med Tokyo Tower Før turen gikk til Tokyo Skytree SkyTree bød på en del kø for kjøp av billetter og i Pokemon-butikken. Rakk akkurat ikke lunsjen i restauranten i SkyTree, så på vei tilbake hoppet jeg av metro i Roppongi og fikk en kombo-meny til 10% av det jeg betalte i går. (1000 yen for mat og øl)
Hadde egentlig planlagt en løpetur i parken utenfor hotellet, men det begynte å regne og blåse, så da ble det en tur i loungen for "Cocktail time" i stedet. Sånn kan det gå...
Skal bo på Hyatt Regency selv om litt over en uke. Har bestilt Club rom, hvordan er Club Loungen? Prøvd frokosten der også?
Første gang jeg har tilgang til lounge på hotell, så ikke så mye å sammenligne med. Men roligere stemning til frokost enn normalt på hotell, maten i seg selv var helt normalt for hotellfrokost. Cocktail hours på ettermiddagen er god stemning med litt snacks og god drikke
God morgen fra Haneda Terminal 2 ANA Domestic Lounge. (South). Mål for dagen er en dagstur til Matsuyama for å fly domestic widebody, besøke et slott og kanskje en tur i onsen. Våknet tidlig, usikker på om pga jetlag, flyfeber eller ambulansene som kjører forbi hver natt med fulle sirener. Uansett ble det da tid til å løpe noen runder i parken før en tidlig avgang til Haneda med Oedo line og Tokyo Monorail. Har eco-billetter bestilt for EB-poeng, men hadde myst litt på setekartet og funnet ut at morgenflighten var beste kandidat for oppgradering, med flere ledige vindusseter. Vel fremme på T2 var det et eget skjult innsjekkområde og security for ANA Premium og statusholdere, inkludert *G. 11 000 yen senere (790 kr) var billetten oppgradert, så får vi se om det er valuta for pengene. Totalt ventet jeg kanskje 30 sek i kø, og etter security var det rulletrapp rett opp i loungen. Loungen er romslig og delikat innredet. Senere på dagen når sola ikke står rett inn vinduet er det nok også gode muligheter for å se på fly herfra. Desverre viser det seg at loungen kun byr på drikkevarer og nesten ingenting spiselig, litt synd når en forlot hotellet før frokost
Ombord på ANA Domestic 787-800 er det 8 rader Premium class i 2-2-2 konfigurasjon med angle-flat seter. Tenker dette blir helt ok for 1,5 time flytur, særlig med tanke på at jeg har de 4 premium-radene i bakre kabin for meg selv Ble ønsket personlig velkommen og fikk spørsmål om jeg ønsket et teppe eller noe annet, så service er på plass
Ombord ble det servert et lett måltid og litt å drikke. Godt på smak, men langt fra nok til å kompensere for manglende frokost. Alt i alt en veldig hyggelig flight, særlig på grunn av bedre sete enn i økonomi. Vel fremme fant jeg en flybuss inn til JR Matsuyama station for å starte utforskningen. Første punkt på programmet var mat, og Sushi Hana lå like ved. Et eldre ektepar styrte showet, og det som virket til å være flere lokale var innom for lunsj. Google translate var ikke så hjelpsom med menyen, så måtte bare ta en sjans, og ble godt fornøyd med det Kvaliteten var veldig god, og jeg fikk i tillegg en kopp te og en slags suppe. Inkludert en øl kostet det fortsatt under 2000 yen, så her var der valuta for pengene.
Med litt føde i kroppen var neste stopp på programmet Matsuyama-jo slottet som lå en halvtimes gåtur unna. Oppe på toppen kan en betale en femtilapp for å komme inn i selve slottet. Her er det plenty med Samurai-rustninger og katanaer for de som liker sånt. En får følelsen av at det kan komme en ninja snikende når som helst
For å unngå motbakken kan en også ta gondol opp til slottet, men jeg tok denne ned i stedet. De som ikke orker vente til neste avgang på gondolen kan også ta en stolheis, men den så ut til å mangle sikringsbøyle. Fant deretter en trikk som tok meg til neste stopp som var Dogo Onsen, en varm kilde med lang historie. Det var (naturligvis) første gang på onsen for meg, men hadde lest "prosedyren" på forhånd og fikk også litt guiding av en hyggelig japaner. Herlig med et bad etter å ha trasket rundt i flere timer. Bygget er under oppussing, men måtte likevel bare vente noen få minutter før jeg kom inn. Glemte helt å ta bilde av bygget, men kan i stedet dele et bilde av spisepinnebutikken, som hadde et bredt utvalg
Du fikk sikkert miso suppe og grønn te. Det pleier å henge med. Hvis du skal på sushi galleien igjen så forsøk deg på Toro. Fet buklist av tunfisken du spiste på Hana. Det er en helt spesiell opplevelse For meg i alle fall. Og kan komme i forskjellige prisklasser alt etter hvor mye fett.
Etter Onsen ble det litt shopping av gaver til familien i butikkene rundt (det var mange av dem, tydelig at dette er et populært sted for turister fra både inn- og utland). På vei tilbake presterte jeg både å ta feil trikk for deretter å skape litt kaos på bussen når jeg skulle betale, men kom uansett frem til flyplassen i god tid. Kjøpte en ramen i en stå-bar før innsjekk. ANA har en lounge på MYJ også, men det var like lite mat der som på Haneda. Det er heller ikke vinduer eller USB-ladere, så trakk etterhvert ut til gate-området for å nødlade mobilen. Turen tilbake på 787-8 foregikk i eco. Her var det en enkel drikkeservice, men ellers lite å melde. Boarding hos ANA foregår som det meste annet i Japan i svært ordnede former med inndelte områder for boardinggrupper og minimum 4 personer i gate for å organisere det hele. Tilbake på hotellet 17 timer etter avreise så rimelig klar for kvelden når jeg var tilbake.
På formiddagen i dag gikk turen til Shibuya crossing. Her var det både folk og leven, kanskje litt i overkant for en introvert nordlending fra bygda Surret litt rundt og handlet litt gaver før jeg endte opp på en sushi-bar med rullebånd. Helt OK, men langt fra samme kvalitet som i går. Tilbake til hotellet for å pakke kofferten og ta en snack i loungen før sen utsjekk. I kveld blir det førstereis med SQ i Biz
Etter utsjekk ble det en liten runde i Shinjuku for å besøke Don Quijote, som er en butikk som selger alt mulig rart akkompagnert av høy musikk og blinkende lys. Glemte selvfølgelig ta bilde av butikken, men fikk sett lit rundt i området også. Og fikk krysset av enda et bygg fra Tokyo Lego-settet (Mode Gakuen) Vurderte mer sightseeing, men det begynte å bli kaldt og mørkt ute, så dro heller litt tidlig til Haneda T3. Der var innsjekken ikke åpen enda, så da ble det vente-suppe og -snacks for å tømme Pasmo-kortet.
Ruslet bort til innsjekk i det den skulle åpne og havnet litt bak i biz-køen. Det gikk forholdvis kjapt likevel, med 3-4 skranker for business. Agenten måtte sjekke litt ekstra før hun fikk sjekket bagasjen helt frem til SVG, men det ordnet seg også. Muligens fordi SAS sin innsjekk ikke har åpnet enda. Syntes litt synd på henne når hun skulle forsøke å si Stavanger, godt jeg ikke skulle til Ørsta/Volda Prioritert security, og deretter rett i loungen. ANA sin internasjonale lounge på T3 er stor, men veldig full. Noodle-bar og ølmaskin, så skal vel holde ut. Nr 21 i kø for dusj når jeg registrerte meg, usikker på om de har kapasitet til det før boarding. Måtte ta pager da Norge ikke var å finne på listen over land i Europa.