Dusj-køen har sunket med 10 stk på 70 minutter. Det blir i beste fall ledig i det boarding starter, så får prøve i Singapore i morgen tidlig. Har trålet loungen på jakt etter USB-ladere uten hell. Hotellet hadde både universalplugg og usb-lader, så gikk aldri til innkjøp av adapter. Drikker australske bobler av glass uten stett. I det store og det hele er jeg mer imponert av ANA ombord enn ANA på lounge-fronten. Antar det er bedre på Suite-loungen rett over gangen. Ser frem til førstereis med SQ og førstereis med A350, og ikke minst A380 i morgen.
Vel ombord. Sokker, tøfler og øyemaske på plass, ikke amenity-kit utover det. Bobler i ekte glass til pre-departure-drikke
Ble hilst velkommen av CC og fikk samtidig bekreftet "book the cook"-bestillingen av Chicken Biryani samt valgt en vin til maten. Vinen var på plass like etter avgang, og maten ikke lenge seinere. Bestilte også en SilverKris sling. Ble for trøtt til å se filmen ferdig, så det var bare å ta kvelden. En del turbulens særlig i starten, men sov vel rundt 4 timer før kapteinen annonserte landing. Alt i alt en trivelig tur. CC var veldig hyggelige selv om kabinen var så og si full. 7 timer i luften blir litt kort, men kompenserer for det med 14 timer på neste flight til London
Nå i SilverKris Business lounge i Singapore, som gir godt inntrykk. Stor lounge med god plass selv om det er mye folk her. Bra utvalg i mat og drikke. Har fått kaffe og litt å bite i, og også tatt en dusj. 2 timer til boarding neste flight, så det er snart tid for førstereis med A380
Vel ombord på SQ308, og på vei mot London. Forventet over 14 timer i luften i dag, så her er det ingenting å stresse med.
Ikke lenge etter takeoff startet frokost-service. Hadde forhåndsbestilt egg suffle, som var helt OK, men ville nok ikke bestilt den igjen. Tok en powernap på ca 2 timer og våknet igjen over India. Fikk en kaffe og litt nøtter. I følge CC blir det hummer og sjampanje om en halvtimes tid
Setet på A380 oppleves større og mer privat enn på A350. Flere små rom for oppbevaring slik at alt man trenger underveis er lett tilgjengelig. Plass til både carry-on og ryggsekk under setet. Var litt usikker på om det å ha føttene på skrå inn i fotbrønnen skulle være en utfordring, men der har fungert helt fint både i sittende og liggende posisjon. Middag startet med Chicken Satay. Akkompagnert med Piper-Hedsieck og Australsk riesling fortsatte vi med røkelaks og kapers. Videre en hummer fra book the cook Og til slutt ostekake og frukt til dessert. Status nå er mett og småbrisen i det vi flyr over Iran. Det bli nok enda en power-nap, fortsatt over 12 timer til reisen er over, og 6 timer til London.
Singapore business er helt oppe og lukter på first-kvalitet på maten, om ikke over noen av konkurrentene sine.
Duppet av et par timer fra Iran til Svartehavet, livet er lett når en reiser alene og bare kan legge seg nedpå akkurat når det passer Følger med spenning med på @Sunnfjordingen sitt reisebrev Begynner å mistenke at værforholdene også kan gå utover min siste flight LHR-SVG. Har lovet å levere i barnehagen i morgen tidlig, så å måtte overnatte kan potensielt føre til tap av "statuspoeng" mot neste egotripp.. I mellomtiden er det bare å nyte så lenge en kan. Crew hadde "gjemt seg" bak gardinen, men når jeg trykket på knappen spratt det frem to stk som fikset chiabatta og midsummer breeze på null komma svisj. Den smakte bedre enn den så ut på bildet. Over Romania nå. Fortsatt over 3 timer igjen, så får ta en film til. Godt utvalg på IFE.
Etter landing ble det en del gåing, først fra T2B til T2A for security og sjekk av boardingkort. En kjapp tur innom LH lounge, men der var det fullt i begge avdelinger. Ikke har de dusj heller. Gikk derfor til United for dusj og litt mat. Her er det også mye mindre folk LN-RGM ser ut til å være 45 min forsinket ut fra SVG, men i det minste ingen kansellering
Siste fly på turen er SK fra Heathrow til Stavanger. Flott utsikt over London etter avgang, men vanskelig å få bilder av verdi. Serveringen er noen hakk over SAS innenlands, men likevel ganske mange hakk nedover i forhold til hvordan jeg har hatt det de siste 30 timene
Ankomst SVG gikk uten dramatikk på tross av litt kaos i snøværet tidligere på dagen. Vi var ved gate såpass lenge før tiden at ground handling ikke var på plass enda. Kofferten hadde også funnet veien helt fra Japan. (Lasting ombord på flyet hos SQ kommer faktisk også opp i SAS-Appen). Varierte tilbakemeldinger på kontoret til det japanske godteriet jeg tok med, et av dem viste seg å smake salami(!) Jeg trivdes veldig godt ombord både hos NH og SQ, men jeg må nok si at SQ imponerte aller mest med gjennomgående god kvalitet både på service, mat, seter og lounge. NH skuffet litt på lounge-fronten både innenlands og utenlands, men god service i lufta. Japan er helt klart et reisemål å anbefale, og det er nok en viss fare for at jeg prøver å ta turen dit flere ganger. Oppsummert ble det - 1 nytt land (+ mellomlanding i Singapore) - 2 nye flyselskaper (NH og SQ) - 3 nye flyplasser (HND, MYJ og SIN) - 4 nye flytyper (787-9, 787-8, A350 og A380) - 8 flyvninger og 28 400 NM flydd på 6 dager Da er det bare å takke for følget!
Takk for flott reisebrev! Ønsker meg ANA F til/fra Hawaii selv. Får ta til takke med JFK-HND neste uke i stedet.