F-ørstereisende i snuten på (riktig) vei til Tokyo

Tråd i 'Reisebrev' startet av Rapolo, 31. des 2022.

  1. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    672
    Likes mottatt:
    2,338
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har lest mye forskjellig om SAS-crew, men kudos til de to danskene som serverte biz-kabinen på denne flyvningen. De var 'på', de var på tilbudssiden og de var sånn passe joviale. De slo også av en prat om arbeidsåret deres og antall flytimer samt at de gledet seg til restarten av CPH-HND-ruten. Før takeoff ble det delt ut menyer, og da vi var i luften var crewet kjapt bortom med varme kluter og for å tilby mer champagne og litt varme nøtter.


    324795875_1381469479275557_6292729544004854147_n.jpg

    325072930_2519217891549813_5612457827990811374_n.jpg

    324654601_743914050399394_5094750801138708118_n.jpg

    325032982_536109161792803_5953625325200345058_n.jpg

    325070665_562940599059610_7011185473865847900_n.jpg

    325044444_1311556936079392_7557306096333373343_n.jpg

    Etter et lite mental breakdown av undertegnde endte jeg opp med kalv til forrett til tross for at det jeg hadde sett meg ut var sjømatsalaten. Fikk et ørlite anfall der jeg trodde det ble spurt om hovedrett og endte derfor opp med kjøttet. Kalven var servert kald og var helt midt på treet. Den kom med en liten salat og det sedvanlige brødet, alt servert på brett. Jeg ønsket meg et glass Ringi til forretten, men dette var ikke lastet, det samme med Harahorn Gin som de ikke hadde hatt ombord på lenge i følge flyvertinnen. Det ble i stedet med en Valpolicella og crewet var stadig på vakt når glassene nærmet seg tomme.

    324533085_1577582252758388_2017406126274365424_n.jpg

    Etter forreten, som var servert fra trallen kom de deretter med en ny tralle med hovedrettene. Rikitgnok denne gang med de oppvarmede ildfaste formene på toppen av trallen som var dekket med duk. Til hovedrett gikk jeg for hjortefilet servert med søtpotetpuré med korriander, bakt paprika og einerbær-glaze. Til tross for et noe overstekt kjøttstykke var hovedretten smakfull. Igjen var crewet på vakt når det gjaldt drikkevarer.

    324972957_562788778763151_7277890260836292743_n.jpg

    Til slutt kom de rundt med desserttrallen, igjen dekket med duk og alle valgene synlig på toppen av trallen, her kunne man velge ost, verdens største sjokoladekakestykke (passasjeren i nabosetet spurte om å få et halvt stykke og flyvertinnen sa at de flere ganger hadde gitt tilbakemelding til catering-leverandører om at stykkene var ALT for store), diverse frisk frukt og is. Som den lille gutten jeg er gikk jeg for isen, samt litt ananas og jordbær. Det var en slags sandwich, men med en Oreo-lignende kjeks og en vesentlig bedre iskjerne. Jeg ble først litt skuffet da det var en ferdigpakket 'pinneis', men den var terningkast 5 og sammen med frukten som var søt og frisk var det en god og lett dessert.

    324798189_1024818265142418_9034341235305731409_n.jpg

    Etter desserten var crewet igjen ute på runden og lurte på om jeg ville ha en kopp kaffi og eventuelt en Baileys eller en cognac å sove på. De noterte også ned om man ville vekkes for frokost som vanligvis var 1:45 før landing i CPH, men som i dag var kortet ned til 1:15 før landing pga få passasjerer. Jeg valgte å få sove da jeg hadde mer enn nok tid til å spise i gullstuen på Kastrup.

    Vel iført LH F-pysjen var det på tide å gjøre sete til seng. Usikker på om SAS-crewet gjør dette om man etterspør det, men det var uansett fort gjort på egenhånd. Og det er nå man gjerne merker nedsiden med tronesetet, det er noe smalt som seng. Jeg vurderte å legge meg på rad 1 som var tom, men fant til slutt en stilling som fungerte i 2F. For min del var det ikke komfortabelt å ligge på venstresiden da knærne treffer veggen i fotbrønnen, men ved å ligge på høyresiden går knærne inn i det lille tomrommet som kan brukes til oppbevaring. Jeg sov egentlig som en stein frem til 40 minutter før landing og til tross for at frokostserveringen var unnagjort ble jeg spurt om jeg ville ha frokost likevel, hvilket jeg ville. Det var en relativt enkel variant, den korte beskrivelsen er at det er en pimpet versjon av frokostboksen i SAS+ med rundstykke, noe pålegg, yoghurt, musli og fersk frukt. Lett og fin frokost.

    324815163_2998526147111202_195391337540568843_n.jpg

    Første biz-tur med SAS og konklusjonen er at jeg gjerne tar turen med dem igjen. Crewet var bra, gjerne noe hjulpet av en tom kabin, men likevel skal de ha kudos for servicen. Kabinen er fin og fresh, med bra pute og dyne. Serveringen er helt på det jevne (alltid en liten nedtur når det mangler ting som er nevnt i menyen), men bedre enn hva jeg hadde forventet basert på konsensus fra mange.

    Siste strekket til SVG med CRJ-900 og passasjer i nabosetet (!) er en lite minnerik affære, så den lar jeg forbli i egne minner.

    Takk til Kiwi, Fjordkraft, Amex, Hotels.com og andre for turen.
     
    Spielhaug, EndreD, Bolle and 22 others like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,896
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen! Gøy å "være med på tur" :)
     
    Rapolo liker dette
  3. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Flott reisebrev! Liker også loungen til Turkish på Dulles svært godt. Jeg fløy en del til DC før koronaen, fikk blant annet oppleve biz i A350-900 i mars 2020. Jeg antar at SAS bare vil bruke A321LR på denne ruten fremover?
     
    Rapolo liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)
     

Del denne siden