F og Y, eller C og C?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av flyhigh, 19. juli 2017.

  1. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har noen q-miles opptjent og vurderte å svi dem av på en award-ticket der jeg delbetaler billetten med cash. Jeg har to alternativ på blokka. Det første som slo meg, var at jeg kunne bruke dem på en enveisbillett i F og så Y på retur. Har aldri flydd F før og vanlig betaling for en slik billett er utelukket (hvis jeg da ikke arver noen millioner). Dette vil koste meg ca. 8 laken alt i alt. Egentlig ikke så gæernt hvis man tenker på den astronomiske prisen F ligger på.

    Men så tenkte jeg at et annet alternativ til samme prisen er å fly C begge veier. Har flydd C før og vet at det funker som bare det (har prøvd på både 787, 380 og 777-300ER). QR leverer varene i den kabinklassen! Men F er jo i en egen klasse selvfølgelig. Det er i hvert fall det selskapet påstår selv. Men så leste jeg noen reiseblogger (bl.a Lucky og noen andre), og tilbakemeldingene var overraskende lunkne. Konklusjonen der var at det egentlig ikke var så enorm forskjell på F og C hvis man ser bort fra setene, Krug og Al Safwa ( som for øvrig også fikk en litt avmålt anmeldelse av Lucky).

    Så bør jeg satse alt på ett kort eller spre godfølelsen på begge strekninger?
    På den ene siden vet jeg med meg selv at det kan gå en god stund før det kommer en ny mulighet til å fly F. Men på den andre siden er jeg litt redd for å skru opp forventningene for mye og bli skuffet.
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig ville jeg ha valgt C begge veier, mye pga av det du også nevner om lunkne tilbakemeldinger på F.
     
    braathens safe, Wiolenze and Chrisbgg like this.
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    C begge veier, uten tvil! Tenk på hvor stor forskjell det er mellom C og Y;):p
     
    braathens safe and Wiolenze like this.
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Forskjellen på C og F hos Qatar er marginal. Jeg hadde valgt C + C 10 av 10 ganger.
     
  5. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er jo noen luksusvalg. Fløy selv F med Qatar i påsken til Asia. Utover lounge opplevelsen med F i Doha så syntes jeg C var nesten like bra å reise med. Er selv på rundreise i Asia og valgte å fly C med Qatar nå forrige uke. Qatar leverer som vanlig et glimrende produkt og fantastisk service. Det eneste minuset er for oss som har reist en god del med Qatar C de siste årene er at kvaliteten på maten ikke er like høy som den var når de startet opp å fly fra Oslo for noen år siden. God tur , gå for C begge veier.
     
  6. SAJblue

    SAJblue Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har aldri flydd med Qatar, men generelt sett gjør jeg alt for å slippe å sitte bak i Y. Så jeg hadde i alle fall gått for C+C!
     
  7. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er jo langtur og da betyr Y bli hjemme. Herav følger C.

    Litt frekt kanskje, men her på forum tåler vi litt.
     
    Travellingalf, FFlyer and RoadKing like this.
  8. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Etter å bare ha lest kommentarer som sier C + C, så får jeg si meg (kanskje) uenig. Hadde det vært meg hadde det vært litt avhengig av hva jeg er ute etter. Er poenget å ha en behagelig reise tur/retur feriedestinasjonen er nok C + C det de fleste ville ha valgt. Har du derimot lyst til å oppleve F, hvor du aldri (eller kun få ganger) har flydd i den klassen før, så er det jo nå muligheten for å prøve det er. Det er noe eget å fly i F.

    Annen faktor er jo om returen inneholder noen (særlig lengre) natteflighter hvor et lieflat-sete i Business gir muligheten til å sove. Og hvor opplagt behøver du å være når du kommer hjem igjen? Skal man rett på jobb dagen etter, er det jo kjekt å være litt uthvilt.
     
    FFlyer liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde vurdert F+Y.
    F er kult, gog Y kan være ok.. Nok øl og en fullastet pad+ støydempende hodetelefoner og vips, 8 timer i Y går unna.
    Breaking Bad maraton. ;)
     
    FFlyer liker dette

Del denne siden