Familie med to barn på 12 og 5 besøker Japan igjen

Tråd i 'Reisebrev' startet av bombusfervidus, 31. juli 2023.

  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 8:

    Etter to dager med utflukt et stykke utenfor Tokyo, ønsket kona og barna en roligere dag. Så det ble det. De spiste såpass sen frokost at de droppet lunsj. Siden jeg kun drakk kaffe til frokost, måtte jeg ha lunsj. Undersøkte hva som fantes av lunsj i nabolaget og fant en liten restaurant som serverer svinekoteletter fra kullgrill Så det ble "Butadon". Mens maten min tilberedtes, la jeg merke til informasjon om prisøkning fra 1. august.

    IMG_3887.jpg

    Jeg tenkte "Jaja, prisøkning måtte vel komme til Japan også". Det tok litt tid før jeg fikk maten min, men jeg ble overrasket over kjøttmengden! Smaken av kjøttene var absolutt ikke noe å klage på.

    IMG_3889.jpg

    Siden vi hadde tenkt å få med oss en lokal festival like ved SkyTree på kvelden, bestemte vi oss for litt dessert på Asakusa på vei til SkyTree.

    IMG_3893.jpg

    IMG_3892.jpg

    Jeg har vært i Tokyo flere ganger, men har aldri vært oppe i SkyTree. Når fruen og barna har heller aldri vært der oppe, tenkte jeg det passet bra å ta en tur opp dit. Jeg må si tårnet er veldig imponerende sett ovenfra, nedenfra og litt på avstand.
    .
    IMG_3911.jpg

    Utsikten var heller ikke noe å klage på. Fint vær er nok et pluss.

    IMG_3924.jpg

    IMG_3940.jpg

    Vi kom ned igjen en liten stund før festivalen begynte. Da fant barna et sted de kunne kjøle seg ned litt.

    IMG_3919.jpg

    Selve festivalen var one nytt for hele familien. Absolutt veldig interessant opplevelse!

    IMG_3981.jpg

    IMG_3959.JPG

    IMG_3978.jpg

    Her er en kort filmsnutt av selve bon odori-dansen.

    I Japan går festivaler og mat alltid sammen. Vi gikk en runde og tittet på nesten alle matboder, men endte opp med shaved ice fordi vi ønsket noe kaldt.

    IMG_3996.jpg

    IMG_3997.jpg
     
    Last edited: 08. aug 2023
    kjeeli, Sonictravel, AirMags and 22 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,012
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Artig å følge :)
     
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 9:

    I dag er det den store reisedagen for ungene. Vi skal nemlig reise med Shinkansen til Hiroshima! Ingen av ungene har reist med Shinkansen tidligere, så det blir nok veldig kjekt.

    Japanere pleier å kjøpe "bento"/"ekiben" når de skal reise et stykke med tog. Jeg vokste opp med lignende tradisjon på Taiwan, så jeg lette etter en fristende bento mens fruen og barna gikk bort til venterommet og fant seg sitteplasser der.

    IMG_4008.jpg
    IMG_4012.jpg
    IMG_4016.jpg
    Etter mye fram og tilbake valgte jeg en bento med fritert svinekoteletter.

    IMG_4043.jpg
    IMG_4045.jpg
    Etter å ha spist opp bento'en min, ble det dessert.

    IMG_4032.jpg

    Fem timer senere var vi framme i Hiroshima.

    IMG_4067.jpg

    I Hiroshima bodde vi på Hiroshima med direkte adgang fra stasjonsområdet.

    IMG_4535.jpg

    Minstemann hadde bursdag mens vi var i Japan. Gutten uttrykket ønske om å feire bursdag på Pokemon cafe eller Kirby Cafe. Dessverre klarte jeg ikke å booke bord på Pokemon cafe verken i Tokyo og Osaka. Heller ikke Kirby Cafe i Tokyo. Men jeg klarte å booke bord på Kirby Cafe i Hakata. Så etter innsjekking på hotellet i Hiroshima, dro vi videre til Hakata med Shinkansen.

    IMG_4074.jpg

    Her ble femåringens ønske oppfylt.

    IMG_4080.jpg

    IMG_4081.jpg

    IMG_4085.jpg

    IMG_4100.jpg

    IMG_4122.jpg

    IMG_4131.jpg

    IMG_4158.jpg

    IMG_4190.jpg

    Kort oppsummert, femåringen var fornøyd med bursdagsfeiringen sin!

    Etter bursdagsfeiringen, ruslet vi litt rundt før vi reiste tilbake til Hiroshima.

    IMG_4183.jpg
     
    kjeeli, Sonictravel, AirMags and 22 others like this.
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 10:

    Nydelig, men varm dag i Hiroshima i dag. Så vi gikk for ny utflukt, nærmere bestemt Miyajima.

    IMG_4184.jpg

    IMG_4207.jpg

    IMG_4220.jpg

    Øya har en del rådyr. De er ganske rolige i forhold til de i Nara. Her er det ingen som selger kjeks og jeg har ikke observert noen som matet dem.

    IMG_4234.jpg

    IMG_4383.jpg

    Miyajima er kjent for østers. Flere restauranter på øya dyrker egne østers. Så det ble østers i dagens lunsj.

    IMG_4260.jpg

    IMG_4261.jpg

    Etter lunsjen gikk vi videre gjennom handlegata med retning mot Itsukushima Shrine og Otorri.

    IMG_4253.jpg

    Fra jeg tok bildet av Otorii fra båten til neste bilde ble tatt fra øya to tre timer senere, har vannet allerede sunket en del.

    IMG_4273.jpg

    Før vi brukte mer tid ved Otorri, gikk vi en tur i shrine'en.

    IMG_4281.jpg

    IMG_4295.jpg

    IMG_4299.jpg

    IMG_4309.jpg

    IMG_4311.jpg

    IMG_4315.jpg

    IMG_4323.jpg

    Da vi kom ut igjen, har vannet trukket seg såpass mye tilbake at det var mulig å gå helt inn til Otorri.

    IMG_4370.jpg

    IMG_4396.jpg

    Fra båten en liten time senere kunne vi se at vannet har trukket seg enda mer tilbake.
     
    Last edited: 10. aug 2023
    kjeeli, Sonictravel, AirMags and 18 others like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,641
    Bonuspoeng:
    293
    @bombusfervidus Du har tilsynelatende god oversikt over mindre og mer loale festivaler og happenings. Noen ideer til nettsider ol som hjelper meg å finne noe gøy neste gang jeg er innom?
     
    Jorge and Grooo like this.
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Når det gjelder festivaler, søk gjerne på «matsuri»(祭り). Andre arrangementer kommer jeg gjerne tilfeldig over når jeg surfer på diverse nettsider, både på japansk og engelsk, eller tipset av venner. Uansett burde du få treff hvis du søker på events i den byen/nabolaget du har tenkt å besøke.

    Det hender også jeg oppdager arrangementer når jeg først har ankommet. Som f.eks nå for en liten time siden.

    IMG_5046.jpeg
     
    Last edited: 11. aug 2023
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,785
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 11:

    Det som skjedde i dag er mer eller mindre årsaken til det ble tur til Japan denne gangen, nemlig minneseremoni for fred i Hiroshima. Vi skulle gjerne være her i Hiroshima 2020 i forbindelse med 75 års markering, men det ble jo ikke noe av. Men 2023 er altså året ønsket vårt realiseres.

    For at sjanse for overraskelser skulle oppstå skulle reduseres til minimum, sto vi opp ekstra tidlig så vi var på plass i Peace Memorial Park i god tid før seremonien startet. Gatene var veldig tomme da vi spaserte til parken.

    IMG_4412.jpg

    IMG_4413.jpg

    IMG_4415.jpg

    Vi var på plass i parken såpass tidlig at arrangøren ennå ikke har begynt å tømme parken og iverksette diverse sikkerhetstiltak. Så vi fant oss en benk og slappet av.

    IMG_4420.jpg

    Det tok 15-20 minutter før vi fikk beskjed om å forlate det sperrede området. Da gikk vi og stilte oss i kø så vi kunne slippes inn kl. 06:30.

    IMG_4419.jpg

    IMG_4430.jpg

    Siden vi var veldig tidlig ute, fikk vi sitteplass nokså langt framme i seksjonen for "Ikke-inviterte gjester".

    IMG_4448.jpg

    Vi fikk også hefte som inneholder mye informasjon og oversettelse av alle talene.

    IMG_4445.jpg

    Seremonien begynte nøyaktig 08:15 og ok ca 50 minutter. Vi fikk en glimt av PM Kishida da han forlot seremonien.

    IMG_5246.jpg

    Siden begge ungene var på hotellet alene og vi var redde for at de skulle begynne å krangle pga noe banalt, dro vi rett tilbake til hotellet så fort vi kunne forlate parken. Litt hjelp fikk vi av trikken.

    IMG_4477.jpg

    Heldigvis var rommet akkurat slik da vi forlot det noen timer tidligere. Etter en kort pause, dro vi ut for litt lunsj. Hiroshima er kjent for sin versjon av "Okonomiyaki"(お好み焼き). Så denne måtte jo prøves. Vi fant en Okonomiyaki-restaurant på stasjonsområdet som fristet litt, så vi valgte stedet. Bakdelen er at vi måtte stå i kø i 30 min. før vi fikk bord.

    IMG_4487.jpg

    IMG_4490.jpg

    IMG_4503.jpg

    IMG_4505.jpg

    Dessverre fikk denne retten ingen ståkarakter hos ungene. Okonomiyaki er nok litt for sær for dem. Personlig synes jeg Monjayaki er kulere.

    Etter lunsjen dro vi tilbake til Peace Memorial Park igjen. Denne gangene med ungene. Tenker at det er viktig for eldstemann å få med seg fredsmuseet og litt mer enn det han har lært på skolen. Det er kanskje ikke overraskende at det var kø for å komme inn på museet siden mange utenlandske og japanske gjester kom til Hiroshima i forbindelse med minneseremonien noen timer tidligere.
    IMG_4506.jpg

    Forsøk på å sende ut disse flytende lyktene som symbol for fred har muligens ikke gått like smooth som tidligere år. Mulig det skulle gå bedre utover kvelden, men vi hadde dessverre ingen mulighet til å vente og se.

    IMG_4522.jpg
     
    Last edited: 12. aug 2023
    kjeeli, Sonictravel, AirMags and 16 others like this.
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 12:

    Etter nesten tre døgn i Hiroshima, satte vi kursen mot Osaka. Togturen tok rundt en og halv time. En enkel bento-boks ble anskaffet før ombordstigning.

    IMG_4560.jpg

    IMG_4563.jpg

    Minstemann ønsket å dokumentere ankomst i Osaka. Bildebevis ble sendt til begge bestemødre.

    IMG_4573.jpg

    Etter å ha sjekket inn hotellet og slappet av litt, dro vil til Temma for å møte ei venninne av meg som jeg ikke har sett på 7-8 år. Det skyldes nok jeg sjeldent drar til Kansai-regionen når jeg er i Japan. Så det er ekstra stor glede å kunne møte henne igjen!

    IMG_4579.jpg

    2222.jpg

    1111.jpg

    IMG_4586.jpg

    Vi valgte å møtes på et sted som serverer Okonomiyaki som får gode tilbakemeldinger av lokalbefolkning.

    IMG_4590.jpg
     
    Last edited: 16. aug 2023
    kjeeli, Sonictravel, AirMags and 19 others like this.
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,785
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Hva heter restauranten? Jeg skal innom Osaka i september.
     
  11. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Restauranten heter Bikkuri Okonomiyaki Marumi. Kan også anbefale Sogetsu som også ligge i samme område.
     
    indahla liker dette
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 13:

    Den store dagen for ungene er kommet, for Universal Studios Japan er dagens destinasjon! Vi sto opp veldig tidlig for å rekke en rask frokost før vi ankom USJ rundt 08:30. Jeg trodde det skulle være veldig folksomt siden vi kom rundt åpningstiden, fordi jeg har hørt mange skaffer seg billett som gir tidligere adgang til parken eller velger å stå i kø lenge før åpning. Men det var altså ikke så galt.

    IMG_4599.jpg

    Siden vi hadde med oss to unger som så frem til å besøke Super Nintendo World, valgte vi å kjøpe ekspressbilletter som garanterte adgang til Super Nintendo World. Kona fikk litt bakoversveis da hun fant ut hvor mye vi måtte betale for hele herligheten.

    IMG_4605.JPG

    IMG_4607.jpg

    Vi måtte i tillegg skaffe oss klokker for å kunne delta i diverse spill.

    IMG_4610.jpg

    IMG_4611.jpg

    Fine klokker som ikke er noe annet enn pynt og minner etter at vi forlot Super Nintendo World.

    Her er det et par bilder fra attraksjonen "Mario Kart - Koopa's challenge".

    IMG_4616.jpg

    IMG_4636.jpg

    IMG_4685.jpg

    Shopping hører vel til når man besøker en park som denne. :)

    IMG_4645.jpg

    Både Mario, Prinsesse Peach og andre karakterer var ute og gikk hele tiden.

    IMG_4707.jpg

    IMG_4722.jpg

    IMG_4690.jpg

    Etter flere timer i Super Nintendo World, stakk jeg og eldstemann innom Harry Potter World. Ingen av oss er kjempe Harry Potter-fan. Men å se unge og voksne som sto i kø for å kjøpe tryllestaver er fascinerende.

    IMG_4742.jpg

    Etter hvert ruslet vi litt rundt for å lete etter mat. Vi fant fort ut at det var nok av spisesteder, men det var ventetid på ledig bord overalt... :( Vi valgte en burgerrestaurant til slutt siden det var enklest å få sitteplass der.

    IMG_4746.jpg

    Enda flere kjente karakterer å se.

    IMG_4758.jpg

    IMG_4764.jpg

    IMG_4771.jpg

    Denne karen (Doraemon) er kanskje ikke så kjent utenfor Asia, men veldig mange i Japan under 60 år vokste opp sammen med ham.

    IMG_4794.jpg

    Både jeg og eldstemann har sett på Jujutus Kaisen tidligere, så vi valgte å få med oss 4D-kortfilmen.

    IMG_4783.jpg

    Tiden gikk jo utrolig fort, altfor fort. Det var mye vi ikke fikk med oss da vi forlot parken. Vi får spare resten av parken til en annen gang.

    IMG_4806.jpg
     
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk plutselig mye å gjøre etter hjemkomsten. Men nå er det på tide å dokumentere ferdig resten av turen.

    Dag 14 del 1:
    Etter en lang dag i USJ, skulle vi egentlig ta det veldig rolig i dag. Men minstemann er veldig glad i tog, først og fremst Lego- og Brio-tog. Da jeg nevnte det vil være mulig å se mange forskjellige ekte tog og reise med damplokomotiv, ville han reise dit. Så vi havnet i togmuseum i Kyoto. Før minstemann ble født, besøkte jeg, fruen og eldstemann togmuseum i Omiya litt utenfor Tokyo. Så det fristet faktisk å besøke et togmuseum som drives av et annet JR-selskap.

    IMG_4956.jpg

    Med en gang vi kom inn i museet, fikk vi se den aller første Shinkanse-togmodell, serie 0.

    IMG_4840.jpg

    Det er også mulig å gå inn i førerhuset.

    IMG_4838.jpg

    Litt lengre inn står flere tog utstilt.

    IMG_4948.jpg

    IMG_4842.jpg

    IMG_4843.jpg

    IMG_4846.jpg

    IMG_4850.jpg

    IMG_4936.jpg

    Det er et stort museum og mye å se på. Man kan også lære mye om tog hvis man setter av tid til det. Det finnes til og med eget område for de mindre barna.

    IMG_4858.jpg

    IMG_4868.jpg

    IMG_4888.jpg

    IMG_4945.jpg

    Så kom dagens høydepunkt, nemlig tur med damptog!

    IMG_4908.jpg

    IMG_4912.jpg

    Her er en liten filmsnutt av damptoget: https://www.facebook.com/reel/838643191200952

    Det er faktisk flere damplokomotiv som står utstilt i egen hall.

    IMG_4954.jpg

    IMG_4955.jpg

    Tiden går alltid fort når man har det gøy. Rett utenfor togmuseet fant vi enda et Pokemon-kumlokk.

    IMG_4958.jpg

    På Kyoto stasjon observerte vi et Hello Kitty-tog.

    IMG_4960.jpg
     
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 14 del 2:

    På vei tilbake til hotellet i Osaka fra Kyoto, tilbød eldstemann seg å passe på lillebroren sin så jeg og fruen kunne ha et par timer fri. Siste gang jeg og fruen min var i Osaka, fikk vi med oss mange attraksjoner i Osaka, men ikke Tsutenkaku og Shinsekai. Så vi benyttet sjansen til å gå en liten tur der.

    IMG_4979.jpg

    IMG_4980.jpg

    IMG_4986.jpg

    IMG_4988.jpg

    Når man er på Shinsekai, kan man ikke unngå å se Billiken. Han er så å si overalt i nabolaget. Ryktet sier at det er lykkebringende hvis man berører føttene hans. Det er derfor mange Billiken-statuer har slitte føtter.
    IMG_4984.jpg

    I denne restauranten kan man fange egen fisk før kokken lager sashimi av den.
    IMG_4990.jpg

    Ikke mange Kura sushi-restauranter er som denne.
    IMG_5004.jpg

    Her har vi observasjonstårnet Tsutenkaku. Det tynne røret som går nedover og rundt er faktisk en sklie. Har man dårlig tid, kan man spare noen minutter ved å skli ned til utgangen. :D
    IMG_4995.jpg

    I butikken til Tsutenkaku, så jeg godteri som er formet som sigarett. Tviler på dette vil bli akseptert her hjemme i Norge.
    IMG_4996.jpg
     
    EndreD, RoadKing, kjeeli and 11 others like this.
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 15:

    Minstemann på fem har i den siste tiden spurt om vi kunne ha en katt hjemme. Dessverre er det ikke mulig da fruen og eldstemann har katteallergi. For å glede ham litt, besøkte vi en kattekafe. Vi dro dit ikke lenge etter at de åpnet. Den første halvtimen var det forholdsvis rolig og lite folk. Kaffe og brus er inkludert i prisen. Etter en liten time kom flere barnefamilier og kjærestepar, så det ble litt folksomt. Da fant vi ut det var på tide å dra siden det nærmet seg lunsjtid.

    IMG_5051.jpg

    IMG_5052.jpg

    IMG_5084.jpg

    IMG_5431.jpg



    IMG_5053.jpg

    IMG_5055.jpg

    IMG_5058.jpg

    IMG_5060.jpg

    IMG_5066.jpg

    IMG_5079.jpg

    IMG_5093.jpg

    IMG_5107.jpg

    IMG_5111.jpg

    Siden det er en ramensjappe i nærheten av kattekafeen som jeg liker godt, bestemte vi å splitte oss så fruen og ungene dro til et barnevennlig spisested mens jeg dro til ramensjappa.

    IMG_5130.jpg

    Denne ramensjappa er populær og tilbyr ramen med sterk smak.

    IMG_5125.jpg

    IMG_5129.jpg

    Innretningen gir uttrykk for ramen i denne sjappa kan være uvanlig sterk.

    IMG_5122.jpg

    IMG_5123.jpg
     
    EndreD, RoadKing, kjeeli and 9 others like this.
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,607
    Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 16 og 17:

    Med et tettpakket program i to uker merket vi nå at vi var slitne. Planen for de siste to dagene var faktisk å ikke ha noen plan. (Det ble dog noe shopping.) Men på vei til kattekafeen i går, gikk vi forbi en plakat. På plakaten sto det at det var en festival ved et tempel kun noen hundre meter fra hotellet. Da tenkte jeg at vi kunne jo stikke innom en tur.

    IMG_5047.jpg

    Dit dro vi. Det var mye folk, både turister og lokale folk, og mange matboder. Musikk og dans ble det også!

    IMG_5212.jpg

    IMG_5215.jpg

    IMG_5219.jpg

    IMG_5223.jpg

    IMG_5224.jpg

    IMG_5227.jpg

    Dag 18:

    Da er det på tide å reise hjem. Hjemreisen i Plus på en A350 gikk utrolig greit. Jeg hadde på forhånd lastet ned flere filmer og serier fra Netflix. Så 13 timer gikk forholdsvis raskt.

    IMG_5267.jpg

    IMG_5304.jpg

    IMG_5280.jpg

    Et forvirret kart.

    IMG_5300.jpg

    IMG_5291.jpg

    Vi landet i Oslo sent på kvelden. Da var det ikke lenge til morgen japansk tid. Med en gang vi kom hjem, fant alle senga rimelig raskt.
     
  17. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,073
    Likes mottatt:
    7,046
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen hjem, og takk for turen!
     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,785
    Likes mottatt:
    21,901
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for (den lange) turen =)
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,012
    Likes mottatt:
    33,209
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)
     
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,923
    Likes mottatt:
    29,229
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for et inspirerende reisebrev!
     

Del denne siden