Familietur til Koh Samui med TK

Tråd i 'Reisebrev' startet av bunit, 09. juli 2023.

1. bunit

bunit Medlem

Likes mottatt:
    928
    Bonuspoeng:
    93
    Litt opptatt med å gjøre minst mulig så litt forsinket blogging her.

Vi befinner oss nå på Koh Samui, tar opp tråden med strekkene IST-BKK med TK og BkK-USM med PG.

Turkish leverte en meget solid tur. Avgang på skjema og (som var litt viktig grunnet potensielt kort connection i BKK, mer om det senere). Setene fungerte utmerket til vårt formål som beskrevet over. Service fra et rent mannlig CC var utmerket. Unger fikk eget barne amenity kit, samt poser med diverse gaver og TK merch som ble satt stor pris på. Glemte dessverre bilder av disse.

Maten var utmerket, faktisk vil jeg si at hovedretten med lammeskank er noe av det beste jeg har spist i luften og faktisk kanskje en av de beste lammeretter jeg noensinne har spist (sett bort fra pinnekjøtt på julaften IMG_3282.jpeg IMG_3292.jpeg IMG_3291.jpeg IMG_3293.jpeg IMG_3300.jpeg IMG_3290.jpeg IMG_3295.jpeg hvert år).

Etter måltidet fikk hele familien seg veldig nødvendige timer med søvn, så lite å rapportere fra resten av turen.

Landet i BKK på tidsplan og spenningen om hvorvidt 2,5t connection til PG på separate billetter ville være mye, lite eller akkurat passe. Det viste seg å være sistnevnte.

Vi benyttet oss av Priority immigrasjon og det var vel kun to personer foran oss i "køen". Vel fremme ved bagasjebåndet var det vel 10 min venting før våre kofferter dukket opp blant de 10-20 første kolli fra vår flyging. Deretter var det å navigere seg frem til domestic innsjekking som etter litt spørringer var relativt greit. Etter dette ble det litt loking for å finne gater da de viser seg at de bygger om på BKK så man skal gå til gate via arrival etasjen. Men etter litt roting i heiser og noe forvirring fant vi veien og var ved gatene ca 75 minutter etter ankomst. Med andre ord hadde vi god margin ift. siste legg til USM.

PG stilte opp med en meget effektiv tur. Stappfull 737 ble boardet på 15 min, pushback skjedde nærmest umiddelbart etter døren ble lukket og måltidet ble servert nesten før hjulene var trukket opp etter avgang :) Imponerende med fullt måltid på en 45 flyving. Selve maten smakte helt ok, var en grønnsaks-curry av noe slag.

Vel fremme på USM ble vi møtt av den mest sjarmerende flyplassen jeg har vært på. Med "leketog" fra flyet til terminalen og et bagasjebånd i miniatyr.

Var mye unger å holde styr på så fotografering kom i andre rekke, men deler noen bilder her.

2. bunit

bunit Medlem

Likes mottatt:
    928
    Bonuspoeng:
    93
    Vært 3 dager på Samui nå, alle dager har det vært lettskyet pent vær, flau bris og 30ish grader. Mao helt perfekt. Det er spådd noe mer ustabilt vær neste uke men føler værmeldingen her er litt bingo så vi får se...

Calling, RoadKing, Insomnia4u and 2 others like this.
  3. bunit

bunit Medlem

Likes mottatt:
    928
    Bonuspoeng:
    93
    Her kommer en noe forsinket avslutning på reisebrevet. Turen hjem fulgte samme rute USM-BKK-IST-OSL med PG og TK. Vi hadde et døgn planlagt stop over i BKK og endte med en uplanlagt stop over IST. Mer om det snart.

USM flyplass er min nye favorittflyplass. Utrolig sjarmerende og lite flyplassaktig. Minner mer om en fin utendørs gågate med små kafeer, matsteder og lokale butikker enn en flyplass. Ingen rulllebånd, folk som stresser eller skrikende høytalere. Koste oss såpass mye at vi var de siste som fikk rotet oss til gate, men kom ihvertfall med.

PG leverer igjen en oppvisning i effektivitet. Utrolig at de klarer å få ut mat til alle, en runde drikkevogn samt rydding på en 40min flight.

Etter et døgn på kjøpesenter (føles det som) i BKK, gikk ferden videre med TK Biz. Anbefaler forøvrig Carlton Hotel Sumkumhvit for dem som er ute etter et rom i det hjørne av byen. Nytt, fresh, meget fint basseng og hyggelig betjening.

Vi hadde i utgangspunktet 60min connection i IST som jo er meget knapt i utgangspunktet. Særlig gitt avstandene man finner på IST. Med 40 min forsinkelse BKK-IST kunne vi se langt etter å rekke neste fly. Etter nesten 10 timer på dagflyvning var egentlig både ungene og vi andre ganske glade for en natt på hotel. Hadde uansett ikke noe vi skulle rekke. TK kunne stille med hotel og shuttle, men siden vi ikke var så keen på å måtte reise helt inn til byen booket vi eget husvære rett ved IST og benyttet heller tiden på soving.

Forøvrig var det meget god håndtering fra TK, allerde to timer før landing på IST, tikket det inn en mail (via gratis wifi for Biz, forøvrig med ganske bra hastigheter) at vi var booket om til et fly videre til OSL klokken 11 dagen etter. Alt jeg måtte gjøre var å bekrefte endring samt sjekke inn via app. Smidig.

En annen positiv bi-effekt av å miste opprinnelig connection var at vi nå skulle få reise IST-OSL med TK sin A321N med ny kabin. Og wow, det må jeg si, for en kabin det er. Kan ikke komme på noe som er i nærheten på intra Europa (med unntak av en og annen freedom flight med wide body). Når maten og service også er bra, er det rett og slett en fantastisk pakke.

Alt i alt, en meget fin tur. Ingen problemer med å anbefale hverken Koh Samui eller TK Biz for å komme seg til og fra:)

Her er litt bilder fra USM og TK A321Neo.
    IMG_3942.jpeg IMG_3944.jpeg IMG_3947.jpeg IMG_3948.jpeg IMG_3854.jpeg IMG_3860.jpeg IMG_3859.jpeg IMG_3867.jpeg
    IMG_3872.jpeg

Attached Files:

Kristian, funkenstein, Liza and 17 others like this.
  4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,880
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for følget og fine bilder fra TK :D

bunit liker dette
  5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812