Fare for streik i ferieutfarten

Tråd i 'Nyheter' startet av Lars J, 15. juni 2018.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Hei

    Ser det er fare for streik i ferieutfarten, mekling er satt til 26. juni og det sies fare for streik er stor.

    https://www.vestviken24.no/vv24nari...det-kan-bli-kaos-i-fellesferien/s/5-83-111971


    Så, til grunnen at jeg bryr meg ;):


    Har bestillt ferie i Europa med utreise fra OSL den 28. Juni med SAS Plus Saver - hvis mekling faller gjennom den 26. juni er det vel stor sjanse for streik den 28.

    Jeg har ett forhåndsbetalt hotell til ~30k som ikke er refunderbart, har forstått i slike tilfeller så dekker ikke flyselskap eller reiseforsikring dette?



    Driver og vurderer og bestille SAS Plus (fullt refunderbare) billetter fra ARN den 29. juni, de koster ett par tusen mer enn billettene jeg har.



    Det er vel slik at om SAS må kansellere eller ikke kan få meg videre innen 4 timer etter oppsatt avgangstid fra OSL, så har jeg krav på full refusjon på billettene jeg opprinnelig hadde?

    I tillegg kan jeg kanskje få refundert ett pr tusenlapper fra forsikring pga innhenting av reiserute?

    Hvis streiken ikke skulle bli noe av så avbestiller jeg jo bare Plus billettene fra ARN.

    God plan eller ikke?
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ved streik får du full refusjon av flybilletten, men innhenting av reiserute via reiseforsikring gjelder ikke som følge av en streik. Og du har rett i at hotellutgiftene er tapt hvis det skulle bli streik.

    Jeg har bestilt backup før, så det høres jo ut som en mulig løsning. I fjor da jeg skulle hjem fra LON med BA bestilte jeg en full refunderbar SK ettersom IT-systemet til BA gikk i vasken. Heldigvis ordnet det seg, og da var det jo bare å avbestille SK.
     
    Lars J liker dette
  3. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Reiser selv ut 28 og har CT med min første F.. håper ikke det skjærer seg
     
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Er EBG så det er vel stor mulighet SAS evt kan booke om opprinnelig bestilling til å gå fra ARN kostnadsfritt hvis avgangen min skulle bli rammet av streik. Men i ferietid er det fort stor mulighet for allerede fulle fly.

    Så da har jeg bestilt backup (SAS PLUS)billetter fra ARN den 29. slik at ved streik mister jeg maks 1 dag.

    Ingen kødder med ferien min :mad:
     
    OttoL liker dette
  5. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Reiser 27. Så i grenseland?
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Har googlet litt om tariffoppgjør og mekling, dette har ikke interessert meg før, da jeg aldri er blitt rammet, men av det jeg skjønner er man pliktet til å mekle i 14 dager før det evt kan bli noe streik.

    Dvs. at det tidligst kan bli streik Onsdag 11?

    kilde https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/varens-tariffoppgjor/

    "Dersom partene ikke blir enige gjennom forhandlinger, skal Riksmekleren varsles. Når oppgjøret går til mekling er det Riksmekleren, eller en mekler som Riksmekler utpeker, som overtar styringen av det videre arbeidet med å oppnå enighet. Partene plikter å mekle i minst 14 dager. Når meklingen har vart i 10 dager, kan hver av partene kreve meklingen avsluttet. Da vil mekleren ha fire dager til å avslutte meklingen. Fristen utløper klokken 24.00 den fjerde dagen, men fristen kan forlenges dersom partene er enige om at dette kan forsvares. En eventuell streik etter mislykket mekling starter ved arbeidstidens begynnelse den påfølgende dag med mindre annet blir sagt."
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Perfekt (not), jeg skal til London 13... :D
     
  8. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Aiai, AGP står eg. på menyen fra OSL den 16.
    Noen som vet hvilke flyplasser som rammes?
     

Del denne siden