Favoritt flytype - Hva er din favoritt?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av TravelManBiz, 19. aug 2017.

  1. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    364
    Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Mine preferanser når det gjelder fly går på støy, eller mangel på sådan.
    A380 først, deretter alt av store Airbus.
    B777 støyer. B787 skjønner jeg ikke greia med. Føler ingen forskjell på noe, bortsett fra større vinduer.
    Lykken er egentlig et sete helt foran i en MD80.
     
    braathens safe liker dette
  2. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,708
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med MD-82 eller DC-9? Flydde den i fjor med American Airlines på første rad. Veldig stille foran men nå har vel AA faset ut alle sammen.

    Ser at Norwegian har leaset inn et MD-82 som er rundt 26 år
     
  3. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    1. Airbus 340
    2. 747 på loftet eller helt foran nede.
    3. Airbus 350
    4. DC 8- 63.
    5. MD 11 / DC 10
    6. Hawker Siddeley Trident Three
    7. Airbus 330
    8. Boeing 727
    9. MD 80s / DC 9
    10. Boeing 757.
     
    Last edited: 20. aug 2017
  4. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Airbus A350 (passasjeropplevelse).
    Boeing 747 (utseende).
     
    obergland liker dette
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,029
    Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    MD - 80 !
    SAS hadde i noen maskiner hvor det på første rad D+F, var installert en 2 seter av helt anderledes seter enn resten av flyet ... disse setene var helt konge! I alle MD-80'ene var det god plass til bena og setene var gode å sitte i. Stille var det også for oss fremme i flyet!
    Det var skikkelig nedtur når SAS kom med de trange 737'ene og vi sendte klager til bolaget. Helt forferdelig var det å sitte i B setet når businessetene ble dradd ut til økonomi. Noen som husker det?

    Ellers liker (likte) jeg disse flyene:
    CRJ-900
    A380
    DHC-6 Twin otter
    B777-300
    DC 8-63

    Men fly er jo fly .... uansett type så er det jo kult å fly, enten det er en bitteliten Wideroemaskin mellon to fiskevær i Finnmark eller en hauggammal ATR mellom to øyer i det indiske hav.

    Mor blir litt skeptisk når jeg ser på flyet ved gate og forteller at dette er et 36 år gammelt fly som ikke er godkjent til å fly til europeiske flyplasser ...
     
    Kristian, Lnbre, DanH and 1 other person like this.
  6. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Widebodies (har kun tatt med fly som er i bruk i dag):
    1. A350
    2. A350
    3. A350
    4. A380
    5. 787
    6. A340(-600)
    7. 777
    8. A330

    A350 vinner på støynivå, kule "solbriller", men aller mest på grunn av tailcam. ALLE fly burde ha et slikt!

    Narrowbodies:
    1. 757-300
    2. RJ100
    3. A320(NEO)
    4. CRJ900
    5. 737

    757 er favoritten, både pga motorkraften og de fine linjene.
    RJ100 er en kuriositet i dag, morsomt fly.
     
  7. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    IMG_0186.JPG TU-154M ingen over, ingen ved siden av.
    Og med sete bak ved siden en av motorene var det nesten umulig å høre hva nabopassasjeren sa. Ellers var nødutgangplassene veldig bra, fikk til og med ha bagasjen lett tilgjengelig.
     
    TravelManBiz liker dette
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Det sier man da ikke før man har landet...
     
  9. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,152
    Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    A380 / A350
     
    Travellingalf liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,029
    Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Hun har overlevd så langt ...

    ...og ja, som @kaijoar sier RJ146 f.eks. er/var et kult fly å reise med. Det har jeg gjort flere ganger bl.a. direkterute mellom BGO og NCL med Dan Air rundt 1990.
    En kuriositet der var ekte pri-boarding, først vi i BIZ (vi var ikke mange), vi satte oss og fikk utdelt champagne, så slapp de inn resten.
     
    kaijoar and anders82 like this.
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Alder på flymaskin er urelatert til sikkerhet og mishaps, statistisk er det helt insignificant. Señor Rex Tillerson flyr en 737 som er over 15 år gammel, eldre enn snittalderen på alle 737 eid av SAS og 3X ganger snittalderen på Norwegian sine.

    Han er nummer fire i maktrekken etter Presidenten i USA, så du kan anta at det flyet er trygt og godt vedlikeholdt. Det bare føles bedre og tryggere å fly nye maskiner.

    [​IMG]
     
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,018
    Likes mottatt:
    22,986
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har fortsatt en del flytyper igjen å prøve, men man kan vel fortsatt ha fine favoritter. På kortdistanse er det A320neo, klasseforskjell fra alt annet jeg har fløyet. På litt lengre turer syns jeg A380 er utrolig behagelig. Luftig kabin og lavt støynivå. Vinduene på Dreamlineren trekker opp, 773ERene til Thai er også fine. A350 har jeg ikke prøvd enda, men det må gjøres snart.
     
    FFlyer and TravelManBiz like this.
  13. obergland

    obergland Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    18
    Etter å ha prøvd både A350 og B787 i sommer er det ingen tvil:
    1) A350
    2) A380
    3) B747
    4) B787

    Frå utsida så er det
    1) B757
    2) A350
    3) B747

    Av eldre fly var eg imponert av stilen på Delta sine L-1011, og nokre spenstige avgangar frå ORD med United DC10 med berre 5-6 pax.
     
  14. Fideco

    Fideco Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Ettersom jeg ikke enda har fått smakt på C og F men bare fløyet Y(+) kommer ATR-72 høyt på lista mi. Er noe eget med lyden ved takeoff og hvordan rotasjonen er nærmest umerkelig. I motsetning til større fly hvor man av og til lurer på hvordan de klarte å unngå tailstrike. At det gjerne venter hvite strender i andre enden og flyturen sjelden er lang hjelper også på.

    Flydd A380 en gang, hadde vindusplass nede. Nydelig fly, men alt for stor avstand til vegg/vindu for min standard Y-sittestilling.
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,313
    Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Er enig med de som deler opp i utseende og opplevelse. Når det gjelder å reise med så må det bli slik:
    1: 380
    2: 787
    3: 340

    Jeg har enda ikke fløyet med 350, så den kommer helt sikkert til å snike seg inn der en plass når jeg har hatt den glede.

    Utseende for min del:
    1: 340-600
    2: 747
    3: Caravelle

    Det er en grunn til at jeg spesifiserer 600 på 340'n, den er lang, og det syns jeg modellen kler veldig godt. De kortere 340'ene er ikke hel der syns jeg.
     
    Eddie47 liker dette
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,659
    Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt samanlikningsgrunnlag er ganske tynt, men favoritten er og blir Dash-8 100. Kvifor? Lyden av bagasje som flytter seg på hattehylla under aksellerasjonen er for meg synonymt med starten på ei reise. Til nød fungerer Dash-8 Q200 og Dash-8 300 òg.

    Elles er eg òg glad i Boeng 787-9 og CRJ900, men eg ser på andre lister over at det er mange flytypar som skal prøvast.
     
    afirm and Eddie47 like this.
  17. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Vi hadde god tid på en flyvning fra Bodø til Bardufoss for mange år siden. Widerøe piloten tok en rundtur i Lofoten med oss på vei oppover i sin twin otter. Et av mine favorittfly. Liker også Dash-8. Mindre er bedre.

    Longhaul er det A380 og A350 som gjelder. Utrulig behagelig måte å reise. Eneste flyene jeg har sovet godt.
     
    TravelManBiz liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Du får se om du kan matche KnutW på Flyprat:

    Aerospatiale/BAC Concorde
    Airbus A300-600
    Airbus A300B2
    Airbus A300B4
    Airbus A310
    Airbus A318
    Airbus A319
    Airbus A320
    Airbus A321
    Airbus A330-200
    Airbus A330-300
    Airbus A340-300
    Airbus A340-500
    Airbus A340-600
    Airbus A350-900
    Airbus A380-800
    Antonov AN-2
    Antonov AN-12
    Antonov AN-24
    Antonov AN-24RV
    Antonov AN-26
    Antonov AN-28
    Antonov AN-30
    Antonov AN-74
    Antonov AN-148
    ATR-72
    BAC-111-200
    BAC-111-400
    BAC-111-500
    Beech 18
    Beech 99
    Beech 100
    Beech 200
    Beech 1900C
    Bell 206
    Bell 412
    Bellanca Scout
    Boeing 707-300
    Boeing 717 (MD-95)
    Boeing 727-100
    Boeing 727-200
    Boeing 737-100(?)
    Boeing 737-200
    Boeing 737-300
    Boeing 737-400
    Boeing 737-500
    Boeing 737-600
    Boeing 737-700
    Boeing 737-800
    Boeing 737-900
    Boeing 747-100
    Boeing 747-200
    Boeing 747-300
    Boeing 747-400
    Boeing 747-8I
    Boeing 747 SP
    Boeing 757-200
    Boeing 757-300
    Boeing 767-200
    Boeing 767-300
    Boeing 767-400
    Boeing 777-200
    Boeing 777-300
    Boeing 787-8
    Boeing 787-9
    Boeing BV-234 Chinook
    Boeing KC-97 Stratofreighter
    Boeing Vertol/Kawasaki CH-46
    Bombardier CS 100
    Brditschka HB-21
    British Aerospace ATP
    British Aerospace BAE-146-100
    British Aerospace BAE-146-200
    British Aerospace BAE-146-300
    British Aerospace Jetstream 31
    Canadair CRJ-100
    Canadair CRJ-200
    Canadair CRJ-700
    Canadair CRJ-900
    Cessna C-152
    Cessna C-172
    Cessna C-172 SP
    Cessna C-206
    Cessna C-310
    Cessna C-402
    Cessna C-441 Conquest
    Cessna C-550 Citation II
    Consolidated Catalina PBY
    Convair CV-440 Metropolitan
    Convair CV-580
    Dassault Mystére Falcon 20
    DC-3
    DC-4
    DC-6
    DC-7C
    DC-8-52
    DC-8-62
    DC-8-63
    DC-8-71
    DC-8-72
    DC-9-21
    DC-9-32
    DC-9-41
    DC-9-51
    DC-10-30
    DC-10-40
    De Havilland Canada DHC-2 Beaver
    De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter
    De Havilland Canada DHC-7
    De Havilland Canada DHC-8-100
    De Havilland Canada DHC-8-300
    De Havilland Canada DHC-8-400
    De Havilland DH-82 Tiger Moth
    De Havilland DH-89 Dragon Rapide
    De havilland DH-114 Heron
    Dornier 228-100
    Dornier 228-200
    Dornier 328
    Dornier 328 Jet
    Eiri Avion PIK 20E
    Embraer EMB-110 Bandeirante
    Embraer EMB-120 Brasilia
    Embraer ERJ-145
    Embraer ERJ-170
    Embraer ERJ-175
    Embraer ERJ-190
    Embraer ERJ-195
    Eurocopter AS 332 Super Puma
    Eurocopter EC-130
    Fairchild Metro 3
    Fokker F27 Friendship
    Fokker F28 Fellowship
    Fokker F50
    Fokker F70
    Fokker F100
    Grob Astir CS
    Grumman G-73 Mallard
    Grumman American AA-5A Cheetah
    Grumman American AA-5B Tiger
    Harbin Y12
    Hawker Siddeley HS121 Trident 3B
    Hawker Siddeley HS748
    ICA Brasov IS-28M
    Ilyushin IL-18
    Ilyushin IL-18 D
    Ilyushin IL-62M
    Ilyushin IL-76
    Ilyushin IL-86
    Ilyushin IL-96-300
    Junker JU-52 (CASA 3-52)
    Learjet 55
    Let L-13 Blanik
    Lisunov Li-2
    Lockheed C-130 Hercules
    Lockheed L-188 Electra
    Lockheed L-749 Constellation
    Lockheed L-1049 Super Constellation
    Lockheed L-1011 TriStar
    Lockheed L-1011 TriStar500
    Maule M7 235
    Mc Donnell Douglas MD-11
    Mc Donnell Douglas MD-81
    Mc Donnell Douglas MD-82
    Mc Donnell Douglas MD-83
    Mc Donnell Douglas MD-87
    Mc Donnell Douglas MD-90-30
    MFI-17 Safari
    Mil Mi-2
    Mil Mi-8
    Mil Mi-17
    Pilatus B4
    Piper PA-18 Super Cub
    Piper PA-28 Cherokee
    Piper PA-31 Navajo
    Piper PA-31 Chieftain
    Piper PA-32 Cherokee Six
    Piper PA-60 Aerostar
    Pitts S2 Spesial
    PZL Bielsko SZD 30 Pirat
    Robinson R-44
    Rolladen-Schneider LS-3
    Saab 91 Safir
    Saab 340
    Saab 2000
    Saunders-Roe Nautical 4 (SR.N4)
    Scheibe Bergfalke II
    Scheibe SF-25 Motorfalke
    Scheibe SF-28 Tandemfalke
    Schleicher KA-7
    Schleicher KA-8
    Schleicher ASK-13
    Schleicher ASK-21
    Short 330
    Short 360
    Sikorsky SeaKing
    Socata Rallye
    Socata TB-9 Tobago
    Sud Aviation SE-210 Caravelle
    Sud Aviation SE-210 Super Caravelle
    Sukhoi Superjet 100
    Thunder&Colt Balloon
    Tupolev TU-134A
    Tupolev TU-134B
    Tuploev TU-154B
    Tupolev TU-154M
    Tupolev TU-204-100
    Tupolev TU-204-300
    Ultralight
    Van RV-4
    Vickers VC10 (Tanker)
    Vickers Viscount
    Vickers Vanguard (Merchantman)
    Yakolev Yak-40

    Min favoritt er Airbus A380 fordi den er stille, luftig og holder seg rolig i turbulens.
    Visuelt Boeing 747-8, selv om snuta på A350 er veldig stilig.
     
    lMartin, kaijoar, DanH and 3 others like this.
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Gullars liker dette
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
  21. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Airbus 350. I en egen klasse støymessig. Tok til og med av Bose’n flere ganger :).
    Ellers handler det om jo større jo bedre
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden