Mine preferanser når det gjelder fly går på støy, eller mangel på sådan. A380 først, deretter alt av store Airbus. B777 støyer. B787 skjønner jeg ikke greia med. Føler ingen forskjell på noe, bortsett fra større vinduer. Lykken er egentlig et sete helt foran i en MD80.
Hva med MD-82 eller DC-9? Flydde den i fjor med American Airlines på første rad. Veldig stille foran men nå har vel AA faset ut alle sammen. Ser at Norwegian har leaset inn et MD-82 som er rundt 26 år
1. Airbus 340 2. 747 på loftet eller helt foran nede. 3. Airbus 350 4. DC 8- 63. 5. MD 11 / DC 10 6. Hawker Siddeley Trident Three 7. Airbus 330 8. Boeing 727 9. MD 80s / DC 9 10. Boeing 757.
MD - 80 ! SAS hadde i noen maskiner hvor det på første rad D+F, var installert en 2 seter av helt anderledes seter enn resten av flyet ... disse setene var helt konge! I alle MD-80'ene var det god plass til bena og setene var gode å sitte i. Stille var det også for oss fremme i flyet! Det var skikkelig nedtur når SAS kom med de trange 737'ene og vi sendte klager til bolaget. Helt forferdelig var det å sitte i B setet når businessetene ble dradd ut til økonomi. Noen som husker det? Ellers liker (likte) jeg disse flyene: CRJ-900 A380 DHC-6 Twin otter B777-300 DC 8-63 Men fly er jo fly .... uansett type så er det jo kult å fly, enten det er en bitteliten Wideroemaskin mellon to fiskevær i Finnmark eller en hauggammal ATR mellom to øyer i det indiske hav. Mor blir litt skeptisk når jeg ser på flyet ved gate og forteller at dette er et 36 år gammelt fly som ikke er godkjent til å fly til europeiske flyplasser ...
Widebodies (har kun tatt med fly som er i bruk i dag): 1. A350 2. A350 3. A350 4. A380 5. 787 6. A340(-600) 7. 777 8. A330 A350 vinner på støynivå, kule "solbriller", men aller mest på grunn av tailcam. ALLE fly burde ha et slikt! Narrowbodies: 1. 757-300 2. RJ100 3. A320(NEO) 4. CRJ900 5. 737 757 er favoritten, både pga motorkraften og de fine linjene. RJ100 er en kuriositet i dag, morsomt fly.
TU-154M ingen over, ingen ved siden av. Og med sete bak ved siden en av motorene var det nesten umulig å høre hva nabopassasjeren sa. Ellers var nødutgangplassene veldig bra, fikk til og med ha bagasjen lett tilgjengelig.
Hun har overlevd så langt ... ...og ja, som @kaijoar sier RJ146 f.eks. er/var et kult fly å reise med. Det har jeg gjort flere ganger bl.a. direkterute mellom BGO og NCL med Dan Air rundt 1990. En kuriositet der var ekte pri-boarding, først vi i BIZ (vi var ikke mange), vi satte oss og fikk utdelt champagne, så slapp de inn resten.
Alder på flymaskin er urelatert til sikkerhet og mishaps, statistisk er det helt insignificant. Señor Rex Tillerson flyr en 737 som er over 15 år gammel, eldre enn snittalderen på alle 737 eid av SAS og 3X ganger snittalderen på Norwegian sine. Han er nummer fire i maktrekken etter Presidenten i USA, så du kan anta at det flyet er trygt og godt vedlikeholdt. Det bare føles bedre og tryggere å fly nye maskiner.
Jeg har fortsatt en del flytyper igjen å prøve, men man kan vel fortsatt ha fine favoritter. På kortdistanse er det A320neo, klasseforskjell fra alt annet jeg har fløyet. På litt lengre turer syns jeg A380 er utrolig behagelig. Luftig kabin og lavt støynivå. Vinduene på Dreamlineren trekker opp, 773ERene til Thai er også fine. A350 har jeg ikke prøvd enda, men det må gjøres snart.
Etter å ha prøvd både A350 og B787 i sommer er det ingen tvil: 1) A350 2) A380 3) B747 4) B787 Frå utsida så er det 1) B757 2) A350 3) B747 Av eldre fly var eg imponert av stilen på Delta sine L-1011, og nokre spenstige avgangar frå ORD med United DC10 med berre 5-6 pax.
Ettersom jeg ikke enda har fått smakt på C og F men bare fløyet Y(+) kommer ATR-72 høyt på lista mi. Er noe eget med lyden ved takeoff og hvordan rotasjonen er nærmest umerkelig. I motsetning til større fly hvor man av og til lurer på hvordan de klarte å unngå tailstrike. At det gjerne venter hvite strender i andre enden og flyturen sjelden er lang hjelper også på. Flydd A380 en gang, hadde vindusplass nede. Nydelig fly, men alt for stor avstand til vegg/vindu for min standard Y-sittestilling.
Er enig med de som deler opp i utseende og opplevelse. Når det gjelder å reise med så må det bli slik: 1: 380 2: 787 3: 340 Jeg har enda ikke fløyet med 350, så den kommer helt sikkert til å snike seg inn der en plass når jeg har hatt den glede. Utseende for min del: 1: 340-600 2: 747 3: Caravelle Det er en grunn til at jeg spesifiserer 600 på 340'n, den er lang, og det syns jeg modellen kler veldig godt. De kortere 340'ene er ikke hel der syns jeg.
Mitt samanlikningsgrunnlag er ganske tynt, men favoritten er og blir Dash-8 100. Kvifor? Lyden av bagasje som flytter seg på hattehylla under aksellerasjonen er for meg synonymt med starten på ei reise. Til nød fungerer Dash-8 Q200 og Dash-8 300 òg. Elles er eg òg glad i Boeng 787-9 og CRJ900, men eg ser på andre lister over at det er mange flytypar som skal prøvast.
Vi hadde god tid på en flyvning fra Bodø til Bardufoss for mange år siden. Widerøe piloten tok en rundtur i Lofoten med oss på vei oppover i sin twin otter. Et av mine favorittfly. Liker også Dash-8. Mindre er bedre. Longhaul er det A380 og A350 som gjelder. Utrulig behagelig måte å reise. Eneste flyene jeg har sovet godt.
Du får se om du kan matche KnutW på Flyprat: Spoiler: liste Aerospatiale/BAC Concorde Airbus A300-600 Airbus A300B2 Airbus A300B4 Airbus A310 Airbus A318 Airbus A319 Airbus A320 Airbus A321 Airbus A330-200 Airbus A330-300 Airbus A340-300 Airbus A340-500 Airbus A340-600 Airbus A350-900 Airbus A380-800 Antonov AN-2 Antonov AN-12 Antonov AN-24 Antonov AN-24RV Antonov AN-26 Antonov AN-28 Antonov AN-30 Antonov AN-74 Antonov AN-148 ATR-72 BAC-111-200 BAC-111-400 BAC-111-500 Beech 18 Beech 99 Beech 100 Beech 200 Beech 1900C Bell 206 Bell 412 Bellanca Scout Boeing 707-300 Boeing 717 (MD-95) Boeing 727-100 Boeing 727-200 Boeing 737-100(?) Boeing 737-200 Boeing 737-300 Boeing 737-400 Boeing 737-500 Boeing 737-600 Boeing 737-700 Boeing 737-800 Boeing 737-900 Boeing 747-100 Boeing 747-200 Boeing 747-300 Boeing 747-400 Boeing 747-8I Boeing 747 SP Boeing 757-200 Boeing 757-300 Boeing 767-200 Boeing 767-300 Boeing 767-400 Boeing 777-200 Boeing 777-300 Boeing 787-8 Boeing 787-9 Boeing BV-234 Chinook Boeing KC-97 Stratofreighter Boeing Vertol/Kawasaki CH-46 Bombardier CS 100 Brditschka HB-21 British Aerospace ATP British Aerospace BAE-146-100 British Aerospace BAE-146-200 British Aerospace BAE-146-300 British Aerospace Jetstream 31 Canadair CRJ-100 Canadair CRJ-200 Canadair CRJ-700 Canadair CRJ-900 Cessna C-152 Cessna C-172 Cessna C-172 SP Cessna C-206 Cessna C-310 Cessna C-402 Cessna C-441 Conquest Cessna C-550 Citation II Consolidated Catalina PBY Convair CV-440 Metropolitan Convair CV-580 Dassault Mystére Falcon 20 DC-3 DC-4 DC-6 DC-7C DC-8-52 DC-8-62 DC-8-63 DC-8-71 DC-8-72 DC-9-21 DC-9-32 DC-9-41 DC-9-51 DC-10-30 DC-10-40 De Havilland Canada DHC-2 Beaver De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter De Havilland Canada DHC-7 De Havilland Canada DHC-8-100 De Havilland Canada DHC-8-300 De Havilland Canada DHC-8-400 De Havilland DH-82 Tiger Moth De Havilland DH-89 Dragon Rapide De havilland DH-114 Heron Dornier 228-100 Dornier 228-200 Dornier 328 Dornier 328 Jet Eiri Avion PIK 20E Embraer EMB-110 Bandeirante Embraer EMB-120 Brasilia Embraer ERJ-145 Embraer ERJ-170 Embraer ERJ-175 Embraer ERJ-190 Embraer ERJ-195 Eurocopter AS 332 Super Puma Eurocopter EC-130 Fairchild Metro 3 Fokker F27 Friendship Fokker F28 Fellowship Fokker F50 Fokker F70 Fokker F100 Grob Astir CS Grumman G-73 Mallard Grumman American AA-5A Cheetah Grumman American AA-5B Tiger Harbin Y12 Hawker Siddeley HS121 Trident 3B Hawker Siddeley HS748 ICA Brasov IS-28M Ilyushin IL-18 Ilyushin IL-18 D Ilyushin IL-62M Ilyushin IL-76 Ilyushin IL-86 Ilyushin IL-96-300 Junker JU-52 (CASA 3-52) Learjet 55 Let L-13 Blanik Lisunov Li-2 Lockheed C-130 Hercules Lockheed L-188 Electra Lockheed L-749 Constellation Lockheed L-1049 Super Constellation Lockheed L-1011 TriStar Lockheed L-1011 TriStar500 Maule M7 235 Mc Donnell Douglas MD-11 Mc Donnell Douglas MD-81 Mc Donnell Douglas MD-82 Mc Donnell Douglas MD-83 Mc Donnell Douglas MD-87 Mc Donnell Douglas MD-90-30 MFI-17 Safari Mil Mi-2 Mil Mi-8 Mil Mi-17 Pilatus B4 Piper PA-18 Super Cub Piper PA-28 Cherokee Piper PA-31 Navajo Piper PA-31 Chieftain Piper PA-32 Cherokee Six Piper PA-60 Aerostar Pitts S2 Spesial PZL Bielsko SZD 30 Pirat Robinson R-44 Rolladen-Schneider LS-3 Saab 91 Safir Saab 340 Saab 2000 Saunders-Roe Nautical 4 (SR.N4) Scheibe Bergfalke II Scheibe SF-25 Motorfalke Scheibe SF-28 Tandemfalke Schleicher KA-7 Schleicher KA-8 Schleicher ASK-13 Schleicher ASK-21 Short 330 Short 360 Sikorsky SeaKing Socata Rallye Socata TB-9 Tobago Sud Aviation SE-210 Caravelle Sud Aviation SE-210 Super Caravelle Sukhoi Superjet 100 Thunder&Colt Balloon Tupolev TU-134A Tupolev TU-134B Tuploev TU-154B Tupolev TU-154M Tupolev TU-204-100 Tupolev TU-204-300 Ultralight Van RV-4 Vickers VC10 (Tanker) Vickers Viscount Vickers Vanguard (Merchantman) Yakolev Yak-40 Min favoritt er Airbus A380 fordi den er stille, luftig og holder seg rolig i turbulens. Visuelt Boeing 747-8, selv om snuta på A350 er veldig stilig.
Gir en stemme til Airbus Beluga XL, det må være god benplass om bord. Se også: https://insideflyer.no/forums/flightspotting-for-dummies-gjennkjenning-av-flytyper https://insideflyer.no/forums/airspotting-utsiden-av-fly
Airbus 350. I en egen klasse støymessig. Tok til og med av Bose’n flere ganger . Ellers handler det om jo større jo bedre