Feil navn på billett (mellomrom mangler)

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av sopranoss2, 11. mars 2022.

  1. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Skal reise til London lørdag og oppdaget nå at jeg har glemt mellomrom mellom mine to etternavn. Koster jo 650 kr hos Norwegian å ende navn. Kan dette gi noe trøbbel f.eks i passkontrollen på Gatwick?
     
  2. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    For å oppklare, har du i passet to navn med mellomrom mellom i feltet for etternavn?
     
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Lurer på det samme som @RescueMe , for i norske pass kan man ikke ha flere etternavn, med mindre de er med bindestrek?
     
    furlong liker dette
  4. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du har ett mellomnavn, så fremkommer dette som et fornavn i passet
     
  5. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Kan prøve å legge til litt mer. Om du har to etternavn med bindestrek mellom og den nå har forsvunnet så skal det ikke ha noe å si, her kan det faktisk være at det er flyelskapet som er synderen også. Dersom du derimot har tatt et mellomnavn (som står sammen med fornavn i passet) og fylt inn som etternavn så kan det være greit å fikse. Det er godt mulig at du slipper unna med det, men ikke helt den typen feil som jeg hadde gamblet på gikk bra.
     
  6. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Kan legge til ang bindestrek at datteren min har bindestrek i fornavnet, og den dukker alltid opp uten bindestrek eller mellomrom og vi har aldri blitt stoppet pga det. Fikk svar fra SAS for lenge siden at bindestrek ble bare tatt vekk.
     
  7. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Bruker fiktive navn her, men mellomnavnet har nå blitt en del av etternavnet, uten mellomrom.
    Tom Hovden Olsen er altså blitt til Tom Hovdenolsen
     
  8. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, da forstår jeg, om mellomnavnet har havnet i feltet for etternavn ville jeg ha fikset det. Kan være at det går bra, men litt kjipt om det ikke gjør det. Og er ikke nødvendigvis passkontrollen du bør frykte mest, heller flyselskapet og innsjekk/gate.
     
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke bekymret i dette tilfellet. Jeg har et langt navn med bindestrek og flere mellomrom her og der. Selskaper jeg har reist med registrerer navnet mitt ulikt. Noen tar vekk bindestrek i navnet mitt og andre fjerner både bindestrek og mellomrom. Noen kutter deler av fornavnet mitt og andre endrer fra store bokstaver til småbokstaver..
     
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Alle navn kuttes dersom det ikke er plass. Og mellomrom fjernes ofte. Så lenge første fornavn og etternavnet er riktig, så er ikke resten så nøye.

    Men, her er problemet at mellomnavnet står i feltet for etternavn. Det kan bli trøbbel, avhengig av hvor man reiser. Til USA ville jeg ikke tatt sjansen.
     
  11. sopranoss2

    sopranoss2 Medlem

    Innlegg:
    150
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar! Virker som billetten kan endres fram til 30 min før avgang. Kan en plan være å dra på flyplassen, forsøke å sjekke inn og så betale for å endre da om det skulle trengs? Hvis altså passkontrollen på Gatwick neppe blir noe problem uansett?
     
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Gatwick passkontroll er garantert ikke noe problem. Jeg har vært der mange titalls (50+) ganger de siste årene uten at de noensinne har vært opptatt av navnet på flybilletten.

    De ser kun på passet, og det er jo som regel en maskin som gjør jobben. Sammenholdes ikke med billetten overhodet, dog.

    Derimot kan det være litt mer hassle å komme seg *ut* av UK, siden maskinene som utsteder boardingpass (i disse dager hvor dette fortsatt ofte må gjøres halvmanuelt og ikke i appen) er veldig nøye på å sammenligne navn i pass og på billett.

    Dermed må du i manuell kø istedet. Det tar ofte mye tid, men de er som regel ganske slepphendte med hva de godtar. Absolutt ingen garantier, men jeg ville reist på den billetten du har og antatt at det går helt fint.
     
    sopranoss2 liker dette
  13. vanderlagen

    vanderlagen Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hva er definert som mellomnavn når det gjelder flybillett? Er Ivar i "Per Ivar" et mellomnavn eller fornavn?
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Fornavn. Som det står i passet. Det finnes ikke mellomnavn i norske pass.
     
  15. Bonsai

    Bonsai Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    33
    Innsjekksagentene til Norwegian har mulighet til å endre stavefeil opptil 3 tegn gratis før innsjekk.

    Vær OBS på at dette må gjøres ved utreise og kan ikke endres på etter utreisen er gjennomført, altså kan ikke utføres ved retur.

    upload_2022-12-11_0-13-20.png

    upload_2022-12-11_0-15-40.png
     
  16. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    Har også et spørsmål til dette tema. Har bestilt flybilletter til de gamle som skal reise med oss til Miami. Følgende er scenario (fiktive navn):

    - Stefar heter Lars Petersen Hansen.
    - Ved bestilling hos SAS har jeg oppgitt Petersen som mellomnavn (hvilket det jo egentlig er).
    - Ser nå i passet at det står Lars Petersen oppgitt som fornavn.
    - Når jeg går inn på bestillingen hos SAS for å oppgi APIS har jeg mulighet til å rette dette.

    Så spørsmål mitt er:
    - Er det nok å rette dette under APIS eller påvirker dette kun hva som sendes til amerikanske myndigheter?
    - Bør / må jeg kontakte SAS for å få endret så det blir helt likt på billetten som i pass og ESTA?
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil tro at det i utgangspunktet går greit. Iallfall om du skriver riktig i APIS. Men, hvis det er rene SAS-billetter, så kan SAS endre det mot et gebyr. (Eller gratis ol de er greie)

    Det er viktig å huske at man i Norge ikke har mellomnavn i passet.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Må få presisere at mellomnavn ikke har eget felt i passet, men oppgis som del av fornavn.
    F.eks Tor Arne, Arnesen
    Ikke Tor, Arne, Arnesen
     
  19. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Som flere har nevnt, det finnes ikke mellomnavn i passet. Så samme hva du selv, foreldrene dine eller familiens slektsforskere måtte mene om staving eller sammensetting av navn, så er det passet som gjelder. Heter man noe mer avansert enn Hans Hansen så sjekk hvordan det står i passet, og forhold deg til det. Man trenger ikke like det, men det gjør alle reiser til land med visum eller noen form for grensekontroll mye enklere. Passet gir også fasit på hvordan man staver navn med norske bokstaver (æøå), så sparer man seg enda et problem ;)
     
    Are and Staralliance like this.
  20. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    176
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Det er mulig. Har selv to etternavn (eller ett etternavn, men med mellomrom i stedet for bindestrek, utenlandsk greier) uten bindestrek på norsk pass, og det er helt uproblematisk i forhold til flybilletter.
     

Del denne siden