Segment 1: SK 868 - OSL-ARN - Bombardier CRJ900 SAS Plus - 1A & 1C CRJ900 på første hopp fra Oslo til Arlanda, maskinen var en halvtimes tid forsinket, og var helt full. Alltid spennende å se hva folk prøver å få inn av håndbagasje i en CRJ... Det er jo SAS, så måtte selvsagt gå for "signatur-måltidet" Polarrulle med ost og Ramlösa...
SAS Gold Lounge - ARN Første lounge på ARN blir SAS Gold lounge, vi skal ikke videre med Star Alliance, så måtte bare teste at "lounge on arrival" med EuroBonus Diamond fungerer... Ble som dere kanskje så i forrige post litt mye Ramlösa på turen over fra Oslo, så vi trengte en "Emergency Sparkling Wine" ganske kjapt!
Norrsken Lounge (Priority Pass) - ARN Denne ligger ved siden av SAS sine to lounger på ARN, og her er det bare en tinf å si... Stay away! Dårlig utvalg av mat, kun litt ost og skinke. De hadde også kalde kjøtboller, kald pasta med tomatjuice. Utvalget av drikkevarer var også ganske skuffende, rød og hvitvin på tappetårn og lettøl... Lokasjonen er forsåvidt ok, men hvis ikke du har "Unlimited Priority Pass" så tror jeg rett og slett ikke at jeg ville ha brukt penger på dette.
Pontus in the Air (American Express Lounge) - ARN Vi tok etterhvert turen til American Express sin lounge på Arlanda. Dette er ikke en full Centurion Lounge, slik man har på mange andre flyplasser, men et lite hjørne av en restaurant. Til lunsj serveres det fire forskjellige retter, jeg valgte en klassisk Cæsarsalat med kylling. @Bernd gikk for lakssmørbrød. Det var ikke noe å klage på maten her, service var også god. Som sagt så er lounge litt liten, så det er ikke akkurat stedet hvor jeg ville hengt så lenge. Maten er uansett mye bedre enn hos SAS, så en god strategi er nok å gå til Pontus for å spise, også videre til en annen lounge for å slappe av eller jobbe litt før avgang.
Swedavia Stockholm Arlanda Airport Lounge (Priority Pass) - ARN Denne ligger rett opp rulletrappen etter passkontrollen i terminal 5. Det er også den eneste loungen som er i non-Schengen delen av terminalen her. Sammenlignet med Priority Pass lounge i Schengen-området så er faktisk denne ganske bra. Det er mye større plass, de har litt bedre utvalg av drikkevarer, og ikke kun på dispenser. De har også ok kald mat (ost, skinke, røkt laks og en enkel salatbar), de hadde også en varm lasagne. Var godt med ledige sitteplasser når vi kom, er også kontorplasser i enden av lounge, hvor man kan sitte å jobbe med fin utsikt over den ene rullebanen. Har man Priority Pass og også reiser med SAS interkontinentalt fra Arlanda, så vil jeg nok også anbefale denne loungen over SAS sin egen, som ligger langt unna, og utenfor passkontrollen.
Segment 2: QR 172 - ARN-DOH - Airbus A350-900 Qatar QSuites Business - 5A & 6B Har sett frem til denne en god stund, A350 er mitt favorittfly, og QSuites er et av de beste Business-produktene på markedet. I løpet av denne turen skal vi prøve flere konfigurasjoner, men på denne nattflyvningen mellom Arlanda og Doha satt vi på vindusraden. Dørene til sutene er åpne under avgang og landing, ellers bestemmer du selv om du vil lukke eller ha det åpent. Du kan også sette på et "do not disturb" lys på din suite hvis du ikke ønsker å forstyrres av kabincrew. På de ytterste radene er hvert andre sete forovervendt og bakovervendt. Det er godt med lagringsplass i hver suite, jeg må virkelig si at det føles ut som noen som faktisk har flydd mye har designet kabinen. Valgte å ta et kjapt måltid rett etter avgang, en kremet ertesuppe og "mac&shrimps". Qatar har "dine on demand" i Business, så man velger selv hva man vil ha fra menyen og når. For min del valgte jeg et kjapt måltid, slik at jeg kunne sove helt frem til landing i Doha.
Qatar Airways First Class Lounge (OneWorld Emerald) - DOH Aller først, hvis man flyr Business med Qatar bør man bruke "Al Mourjan Business Lounge", den er mye bedre og større enn vanlig "First Class" eller "Business" lounge. Disse to sistnevnte er primært ment for passasjerer i Economy som har enten OneWorld Sapphire eller OneWorld Emerald. Var ganske fult når vi kom, men ikke noe problem å finne seg en plass. Vi var også der i morgenrushet. Det er en enkel buffet, både med varm og kald mat. Vi var der tidlig på morgenen, og da var det frokostservering. Vi hadde en ganske kort layover i Doha denne veien, så vi testet bare en lounge. Rådet er allikevel klart, flyr du business med Qatar så bruk "Al Mourjan" lounge.
Segment 3: QR 944 - DOH-SIN - Airbus A350-900 Qatar QSuites Business - 3E & 3F Nok en flight med QSuites! Denne gangen hadde vi valgt bakovervendte seter på midtraden. Dette er seter som egner seg veldig godt for par som reiser sammen, men det er også mulig å ha devideren oppe, hvis man reiser alene, eller i en midtposisjon som er fin hvis man vil snakke sammen. Servicen ombord var upåklagelig, og som nevnt i forrige Qatar post så er det her også "dine on demand", denne gangen valgte vi begge å spise litt frokost rett etter avgang fra Doha, etter det hadde vi en utvidet "powernap" og et lett måltid før landing i Singapore. Arabisk frokost, det var også muligheter kontinental frokost, eggerøre og diverse kalde pålegg. Det var selvsagt også godt utvalg av drikke underveis, og crew var veldig flinke til å sørge for at man ikke satt tørst lenge. Skjønner godt hvorfor Qatar nå et par år på rad har blitt kåret til beste Business klasse. QSuites, både hard og soft produkt er en klasse over alle konkurrentene jeg har testet!
Hotell: Grand Hyatt Singapore Min status: World of Hyatt Globalist Rom booket: Grand Queen Oppgradert: Grand Club Deluxe King Har bodd på dette hotellet før, ligger rett ved Orchard Road, med greie fasiliteter, ble oppgrader fra standard billigste rom til et Deluxe-rom. Med toppstatus i Hyatt fikk jeg også tilgang til Grand Club på hotellet. Vi ankom dessverre for sent til at vi fikk brukt klubben på kvelden, men hadde frokost der dagen etter. Deluxe-rommet har to rom, et med en sittegruppe og kontorplass, og ett med seng. Har også et stort bad med både badekar og dusj. Grand Hyatt Singapore har en stor klubb, med full frokost. Det er også et godt utvalg her på kvelden med småretter og drikke.
"QSuites, både hard og soft produkt er en klasse over alle konkurrentene jeg har testet" - tiltredes! Etter to fantastiske segmenter med Qatar hadde vi en overnatting i Singapore, der vi fikk teste både Hyatt og Sheraton ved Orchard road. Sheraton Tang Plaza er definitivt et meget bra valg når det gjelder lokasjon, service og utsikt. I tillegg er en av Singapore's kuleste barer "The Other Room" (en "speakeasy" inspirert av 1920-tallet) bak en "hemmelig dør" i første etasje. Status: Platinum Elite Upgrade; Nja, til høyere etasje (Club floors) og god utsikt Vurdering: Meget bra service, god frokost og uslåelig utsikt og lokasjon Terningkast: 5. The Private Room bar, Hipster's Delight The Private Room, grei utvalg The Private Room, inngang fra lobby Sheraton Tang Plaza Utsikt Sheraton Tang Plaza
Blossom Lounge (Priority Pass / Sky Elite Plus) - SIN Avgangen våres med Vietnam Airlines til Ho Chi Minh City var fra terminal 4 på Changi, her er det ikke et like bra utvalg av lounger som vi finner på terminal 1-3. Vi booket enveisreisen fra Singapore til Da Nang med Vietnam Airlines, og siden vi begge er Sky Elite Plus (som går ut i juli) så tenkte vi at det var en perfekt sjanse til å ta en farvel-tur med SkyTeam. Blossom Lounge ligger ganske åpent i 2. etasje av terminalen, og det godt med sitteplasser. Det er også mulighet til å komme inn her med Priority Pass. I tillegg til salat og snackbar er det også noen varme retter her. Vi gikk begge for en Singapore Laksa, og var enig om at denne var veldig bra! Er også en bar her (for de som er interessert i sånt... ), var self-service på formiddagen når vi var innom.
Segment 4: VN 650 - SIN-SGN - Airbus A321 Vietnam Airlines Economy - 28F & 28G Var ganske full maskin opp til Ho Chi Minh fra Singapore, dette er vanligvis en tur på under 2 timer, så fant ut at Economy her fungerte helt greit. Valgte seter ved nødutgang, og beinplassen var det ikke noe å klage på! Maskinen vi hadde var en Airbus A321 som kun var 6 år gammel, men må virkelig si at kabinen allerede så ganske slitt ut. Blir tydelig behandlet ganske røft. Selv om dette kun var en 1 time og 40 minutters flytur i Economy serverte Vietnam Airlines mat og drikke til alle. Maten var helt ok. I Ho Chi Minh ankom vi selvsagt til en buss-gate, vi var heldigvis ganske raskt av bussen, fordi det ble ganske kjapt kaos i immigrasjonen. I og med at vi skal inn i Vietnam flere ganger iløpet av kort tid hadde vi ordnet oss et "Multiple Entry Visum" fra den vietnamesiske ambassaden i Oslo, og det var vel verdt de ekstra kronene.
Vietnam Airlines Lotus Lounge (Sky Elite Plus) - SGN Etter annkomst i Ho Chi Minh måtte vi gå over til innenriksterminalen, og sjekke inn på nytt (det var ikke mulig å sjekke oss inn hele veien fra Singapore). Innenriksterminalen i SGN er ganske sliten for å si det sånn... Når vi omsider fant Vietnam Airlines fant vi oss heldigvis en Sky Priority skranke fort, og sikkerhetskontrollen gikk også raskt. Vietnam Airlines sin lounge er innerst inne i det ene hjørnet av terminalen. Det er en helt grei lounge, med et godt utvalg av forskjellig vietnamesisk mat, @Bernd var fornøyd med en av suppene demmes! Hvis man er innom SGN og ikke flyr Vietnam Airlines i Business eller har status så finnes det også en lounge hvor man kommer inn med Priority Pass, men fikk ikke testet denne.
Segment 5: VN 136 - SGN-DAD - Airbus A321 Vietnam Airlines Economy - 28F & 28G Siste segment for posisjoneringen til Da Nang, hvor selve reisen som er feilprisingen med Cathay Pacific begynner... Etter en litt kaotisk boarding fra innenriksterminalen i Ho Chi Minh så var vi omsider på vei til Da Nang, dette var en innenriksflytur på under en time, og vi hadde samme plasser som mellom SIN-SGN. Ikke noe matservering på denne flyturen, de serverte enten vann eller vanlig Coca Cola...
Hotell: Hyatt Regency Da Nang Resort and Spa Min status: World of Hyatt Globalist Rom booket: 1 King Bed Oppgradert: Regency Suite Dette er definitivt et hotell man skulle ha bodd på i mer enn en natt. Ligger rett ved stranden i Da Nang, og er en resort jeg absolutt kan anbefale. Jeg hadde booket et vanlig standard rom, men ble oppgradert til en suite med utsikt over havet. Hotellet har også en en "Regency Club" med frokost og servering på kvelden, det er også et eget svømmebasseng som kun er for hotellet sine Regency Club gjester. En perfekt måte å lade opp batteriene før et par lange flyturer i First!
Ser ut som en fantastisk tur! Liker veldig godt de konsise og informative reisebrevene deres med god miks av tekst og bilder. God tur videre
CIP Orchid Lounge (Priority Pass) - DAD Det er to lounger på den internasjonale delen av flyplassen i Da Nang, den ene er for Vietnam Airlines (og SkyTeam), den andre som kalles or Orchid Lounge er for resten, og den brukes i tillegg av Priority Pass. Det er en helt grei lounge, god plass, greie møbler... Maten bar ikke helt å juble for. Vi var der klokken 16, og det ble fremdeles servert flere typiske frokostwetter der. Utvalget av drikkevarer er heller ikke noe spesielt å juble for, det er diverse øl i et kjøleskap sammen med vann, cola og noe annen brus. Skal man ha vin må man henvende seg personalet. Som sagt, en helt ok lounge, men ikke noe jeg ville kommet tidligere til flyplassen for å oppleve.
Segment 6: KA 221 - DAD-HKG - Airbus A321 Cathay Dragon - 11G & 11H Etter 5 segmenter hadde vi endelig posisjoner oss for selve "error-fare" som var DAD-JFK tur/retur. Litt morsomt å sjekke inn hos Cathay i Da Nang, vi har jo tross alt betalt mindre enn en billig Economy billett tur retur New York, men skal fly First... Første segmentet var med Cathay Dragon, og det var en eldre Airbus A321 som ble brukt mellom DAD og HKG, men selv om flyet var gammelt var kabinen ganske frisk. Det er kun Economy og Business på disse flyene, men en ganske ny og komfortabel kabin. Matserveringen var det heller ikke noe å klage på. Crew var veldig effektive og høflige. I løpet av en time hadde de servert, og vi hadde spist en 3-retters med vin/cocktails. Det viser bare at hvis man vil så klarer man... Maten var også god. Jeg valgte en pasta til hovedrett, og de hadde klart å varme opp maten slik at pasta var varm, men ikke tør, og grønnsakene fremdeles var crispy. Avsluttet med is, kaffe og en gin tonic. Flyturen fra Da Nang til Hong Kong varte i under to timer, og Cathay Dragon leverte et veldig bra produkt på denne turen, dette lover godt for videre segmenter.
Hotell: Marriott SkyCity Hong Kong Min status: Booket av @Bernd (Bonvoy Platinium) Rom booket: King Room Oppgradert: King Deluxe I og med at vi skulle av gårde tidlig til New York, booket vi bare et hotell som var nærme flyplassen, og da endte vi opp på Marriott SkyCity, det ligger 10 minutter unna terminalen med buss. Jeg har bare Gold i Marriott Bonvoy, mens @Bernd er Platinium, derfor var det han som booket begge rommene... Jeg endte opp med et "Club Deluxe" rom, og @Bernd ble oppgradert til suite. Vi bestemte oss for å ta frukosten i lounge, og vi ankom hotellet etter at club lounge var steng, så fikk ikke testet så mange fasiliteter på hotellet. Det er uansett et greit hotell som ligger nærme terminalene i Hong Kong hvis ikke man har tid for å dra inn til sentrum.