Feilaktig mistenkt for tyveri.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av haifinn, 10. jan 2020.

  1. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,435
    Likes mottatt:
    12,561
    Bonuspoeng:
    183
    Var på en tur fra Sandefjord til Strømstad med Colorline i går. Jeg var i taxfree butikken og handlet. Da jeg skulle forlate butikken, slo tyverialarmen ut, og jeg ble ropt høyt etter av kassedamen som satt nærmest. : "HEI STOPP. KOM TILBAKE".

    Jeg har aldri vært så flau i mitt liv, da alle medpassasjerer selvfølgelig strakk hals for å få med seg oppstusset. Jeg snudde da, og alarmen pep igjen da jeg gikk tilbake.

    Kassadamen forlot da kassa, for å sjekke min bagasje. Jeg hadde en tursekk på ryggen, og en handlevogn med brusbrett og noen andre varer. Fikk beskjed om å gå igjennom scanneren igjen , uten sekk.

    I og med at kassadamen hadde forlatt kassa, så fikk jo flere og flere med seg hva som skjedde. Ingen utslag i alarm med bare handletralle.

    Kassadamen dro da min sekk gjennom scanner, og alarmen ulte igjen, til mine medpassasjerers forlystelse. Jeg måtte da åpne sekken foran alle, og kassadamen dro ut en flaske Lanson Champagne som hun igjen tok gjennom scanner.

    Alarmen ulte igjen. Nå var altså absolutt alles øyne i taxfree butikken rettet mot meg. Jeg hadde selvfølgelig betalt for champagnen, og viste frem kvitteringen for dette. Damen tok med flaska bort i kassa, og prøvde å scanne på nytt. Så igjen en tur gjennom alarmportene, med resultat at det ulte en ny alarm.
    Damen sa da "det er greit, du kan bare gå". Jeg sa da "dette var ikke noe hyggelig opplevelse- jeg syns IKKE det er greit" Hun sa da bare at hvis jeg får noe mer problemer, så kunne jeg bare si ifra at hun visste at varen er betalt.

    Ingen unnskyldning, eller en forklaring overfor de andre passasjerene som stod å glante. Jeg fikk da forlate taxfree området, og alarmen ulte igjen da jeg gikk.

    Dette kunne jo skjedd i taxfree på en flyplass også. Hva syns forumet om en slik behandling av uskyldige kunder? Burde jeg bare le av det, hva ville du gjort?
     
    NoLimit liker dette
  2. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke dette helt standard håndtering av slike situasjoner? Skjer vel daglig rundt omkring i butikker i det ganske land.
     
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Ville ikke tenkt for mye over det, for egen del er jeg vant til å utløse butikkalarmer jevnt og trutt som følge av at jeg tusler forbi med elektroninsk skikort i jakka. Tviler på at noen rundt tenker at du er en kjeltring ut fra dette.
     
  4. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Se det fra hennes side, alarmen uler. Du har på deg sekk og forlater butikken. Hvordan ellers skal hun reagere? Ba la deg gå? Hun må jo rope deg opp for å få deg til å komme tilbake å faktisk sjekke oppi sekken din.

    Det der skjer hele tiden i butikker hvor de ansatte har glemt å ta av alarmen... Eller når du blir tatt i tilfeldig kontroll på Meny når du scanner kvitteringen etter selvbetjeningen og de begynner å grave oppi posen....
     
    eventyrer and Pointless like this.
  5. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Yeah, superflaut når sånt skjer og hun kunne godt vært mer ydmyk. Problemet er egentlig i det tilfellet hvor du har kjøpt flasken, at de da ikke har "slått av" alarmen på den. Du burde plukke den av selv når du kommer på lugaren, som oftest en liten hvit "chip" eller klistremerke som ser ut som en strekkode eller QR kode.

    Selvom du ikke hadde hatt kviteringen så måtte de fortsatt kunne vite at du hadde tatt den flasken i deres butikk, de kommer veldig kort med å bare peke på at alarmen ble utløst.
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,185
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg går ikke på selvbetjent kasse i fare for å bli politianmeldt fordi har trykket feil type epler .....

    Forøvrig har jeg ennå ikke sett selvbetjeningskasser hos KIWI og de har Sunnhetslotteri ..
     
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    En må vel bare innrette seg slik sjekk som kunde, når alarmen uler, dog oppdragelse eller personlighet/opplæring setter sitt preg på måten ting blir håndtert, altså kasse dama og ikke "den anklagde, til det motsatte er bevist", mao. er man på forhånd dømt for mulig tyveri og må da bevise sin uskyld, og en forventer av et likestilt medmenneske litt sympati når uskylden er bevist. Du har min empati og en god helg ønsking:)
     
    haifinn liker dette
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ikveld og utover helgen skal jeg kjøpe et eple og minste pk fisk, helt til jeg vinner et eller annet :rolleyes:
     
    Sikiduck and jgroneng like this.
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Et beklager hadde ikke vært feil ..
     
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Å utløse alarmen i kassa har jeg gjort nok ganger til at det ikke stresser meg lenger. Heldigvis hadde du kvitteringen! Hadde vært litt mer bry uten. (men hey, da kan du gå flere ganger i butikken og plukke med deg en ny av den samme flasken ;-)
    (nei, sånt gjør man selvfølgelig ikke)

    Det kjipeste jeg har opplevd var å bli beskyldt for forsikringssvindel av DNB. Jeg hadde meldt inn et krav til DNB, og restbeløp av kravet til AIG (kredittkort-reiseforsikring), og jeg var åpen mot alle partner og oppga alt av saksnummer og beløper begge veier. Plutselig fikk jeg en mail fra DNB som varslet krav om tilbakebetaling og forsikringsnekt for at jeg hadde prøvd å dobbeldippe.

    Det løste seg heldigvis kjapt da jeg kunne vise til at jeg tidligere i dialogen har opplyst om den andre forsikringen og hvilke beløp som ble krevd av hvem, så da var det beklager så mye :)

    Var rimelig stressa et lite øyeblikk der, for jeg er ikke perfekt og kunne jo ha gjort noe feil jeg også.
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Du burde ta deg en tur til storbyen og nyte synet av selvbetjeningskasser på flere Kiwi butikker.
     
    Adrian E and drsyk like this.
  12. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bor i storbyen og har så langt bare sett selvbetjeningskasser på Coop og Meny. Men så handler jo jeg som regel på Kiwi i de mer belastede deler av byen :p
     
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Kiwi Byporten, og Kiwi Carl Berner har selvbetjeningskasser. Sikkert flere også ...

    Øst for Akerselva
     
    Last edited: 10. jan 2020
  14. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Liker hvordan Coop Obs har løst det: når jeg har blitt tatt ut til kontroll, så har jeg brukt å få en gratis pose kaffe eller en 200g sjokoladeplate når alt stemmer.
     
    Reiseglad, drsyk, stekus and 4 others like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,683
    Likes mottatt:
    32,552
    Bonuspoeng:
    293
    Moralen er: Det er viktig å få med seg kvitteringen når man handler, det var bra @haifinn hadde den, jeg er en som som regel driter i kvitteringen, heretter skal jeg huske på å ta den med. Og som @indahla sier, det hadde vært på sin plass med en unnskyldning høyt når slikt skjer.
     
    haifinn and indahla like this.
  16. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Det som jeg forundrer meg over er alle medpassasjerene som driver og glaner på deg. Dette skjer alle hele tiden. Har dem ikke viktigere ting å gjøre som å feks handle?
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Følelsen av å bli beglodd i en pinlig situasjon er vel gjerne ofte sterkere enn hva som faktisk er realiteten.
     
    Last edited: 11. jan 2020
    Grooo, Darkcho and lMartin like this.
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde nok vært en av dem :( Når en står i kø for å betale, er vel handelen 99% komplett og resten er dø tid;) Nysgjerrighet ligger dypt inn i sjelen...Kunne ha vært et medisinsk nødstilfelle her eller der, så for min del, alltid greit å følge med på omgivelsene...
     
    Xflipper and SAJblue like this.
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble annklaget for tyveri i dag på Meny, og det lagde mye styr foran flere mennesker, deriblant to jeg kjente. Det tok meg nesten en time meg krangling med dem før handelen endelig tikket inn på trumf og jeg kunne vise dem hva jeg hadde handlet på butikken hos dem, så de bør bli bedre på å håntere slike saker som dette her.
     
    themichael, NoLimit and eventyrer like this.
  20. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    446
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    En time med krangling/diskusjon?

    Betalte du med kort, regner med varekjøpet har blitt reservert der og kunne synes i mobilen. Eventuelt overvåkningsbilder viser at du faktisk betalte.
     

Del denne siden