Med fare for å skape inflasjon i skildringer av Lufthansa First FRA-EZE og FCT så begynner jeg på dette reisebrevet her jeg sitter i Gullstua. Jeg har en flyning i F med Thai tidligere, men tror det jeg nå har i vente blir helt unikt. Jeg sov dårlig i natt, men fikk tid til både en tur med bilen og trening (les skape kaloriunderskudd), før den obligatoriske stresspakkinga. Det er flere usikre momenter med denne turen f.eks hvordan betale for seg i Argentina og om hotellet klarer tidlig innsjekk. Dette kan vente enda et lite døgn for nå er det straks boarding for LH863 og dagens første drikke. Deretter blir forhåpentligvis oppholdet i FCT minneverdig.
Ta med en «god neve» dollar! Spør på hotellet hvor du kan veksle til lokal valuta i veksleboder. På hotellet får du offisiell vekslekurs og den er dårlig i forhold til veksleboder. Jeg betalte med US dollar både på restaurant og hotell og da ble kostnaden ca 60 % av kostnaden i lokal valuta. Med kredittkort får du offisiell vekslingskurs og den er som sagt dårlig. For 5 dager ville jeg vekslet til meg 4-500 $ og betalt resten med kredittkort. Du må kjøpe dollar i Oslo eller Frankfurt
Takk. Har med 300 dollar og noe euro. Fikk du veksel igjen i dollar også når du betalte på restaurant? Kan ta ut litt mer dollar i FRA, den holder seg uansett godt.
Snart velkommen til FCT (Beklager at jeg trenger meg inn i reisebrevet her, tre reisebrev til EZE på to dager kan kanskje bli litt i overkant). Akkurat gått dit selv etter et første opphold på FCL A. Der var det nesten folketomt. Men de har samme dusjene (badekarene), soverommene og menyen som på FCT og flyplassutsikt. Fordi Oslo-maskinen parkerte ved en non-Schengen gate ble det Porsche fra flyet. Fin innflygning Det obligatoriske FRA-bildet Porsche på plass Fra ene fingeren på A-gates ser man FCT Snart er 4 av de vinduene mine for noen timer
Virker som at det er mulig å betale med kort og få nærmere blue dollar rate. (Ca 10% dårligere) Får ikke postet link, men google «visa credit card argentina exchange rate»
Det kom nye regler på tampen av 2022. Det skal nå funke med VISA, MasterCard og Amex. https://loyaltylobby.com/2023/05/10...rate-using-foreign-credit-cards-in-argentina/ https://buenosairesherald.com/argen...know-about-the-new-preferential-exchange-rate
Så dette er stedet hvor @Wiolenze spiser brødskive med leverpostei 3 dager i uka? Det ble sea bass og nydelig fransk hvitvin på meg.
Talisker "et eller annet dyrt" edition. Note to self: for å nyte en sigar i røykerommet må man ta med sin egen. Her viste @kristiaan hvordan man ter seg på et sted som dette.
Nå er det nok like før en vennlig tysker henter de av oss som skal med LH510 til EZE. Jeg fikk bare 2 timer på FCT denne gangen. Gadd ikke mase om bading og annet fjas. Det var ikke rett frem å finne terminalen for en førstereis heller. Dette er en fantastisk "lounge" hvor man lett kan bruke mer tid. Så heller ingen barn i kveld Neste gang blir det et lengre opphold og jeg tar med sigar.
God tur! Om restauranttips er interessant so kan eg verkeleg anbefale Don Julio i Palermo. Strålande raudvin og biff! Eg sto i kø ca 20 min før dei opna for middag, og fekk då bord. Sikkert aller tryggast å booke bord på førehand.