Har man vært i et land når immigrasjonsmyndighetene har stemplet passet? Ved båttur fra Buenos Aires til Colonia har de et system på fergeterminalen i Buenos Aires hvor Argentinske og Uruguaiske immigrasjonsmyndigheter sitter ved siden av hverandre og stempler enn ut av Argentina (med bilde og fingeravtrykk) og inn i Uruguay i samme prosess. Så nå er jeg stemplet inn i Uruguay på vei til Colonia for et nytt land. Men jeg bør vel også ta turen fysisk. Fergen, som drives av Buquebus er en ex superspeed, altså Color Line, og bruker 1t15min over elvemunningen.
Det skal være krav om reiseforsikring for å komme inn i Uruguay. Jeg hadde styrt med i tillegg til det lille forsikringskortet å få en bekreftelse i form av et brev på engelsk som var stillet til whom it may concern. Ikke noe tegn til at det var noen whom som er concerned.
Så ned på Colonia i morges under innflygning til EZE. Fergeterminal og UNESCO gamleby på tuppen til høyre.
Edit etter gjennomført tur til Colonia Uruguay. Det holder med et par timer i Colonia. Business som koster ca NOK 180 ekstra hver vei er verdt det. En fin lounge med god kaffe i BA. Eget område område med bedre stoler ombord. Og priority avstigning. Som håndheves beintøft og har en stor fordel når man kommer tilbake til BA og en hel superspeed ferge dumpes i passkontroll med ikke veldig mange boder.
Last edited: 20. juli 2023