Etter ankomst BA i forgårs fikk jeg innsjekk på hotellet kl 8 om morgenen. Alvear Icon var veldig bra. De ville først ha en halv dagsrate for tidlig innsjekk, men da jeg var litt skeptisk ga de bort det. Litt frokost på OL’DAYS. Og så bort til fergen til Colonia. Jeg var nok kanskje ikke helt våken for tok visst bare to bilder i Colonia. Men fanget et nytt land, som var formålet. Og ingen store spørsmål om hvorfor jeg ankom Argentina to ganger på en dag. Utsikt fra hotellrommet med morgensol. Og fra takbaren på kvelden.
Var som nevnt helt alene i natt. Hun som passet på meg hadde første flygning på 747 for 34 år siden. Hun beklaget at det kanskje gikk litt fort med serveringen da det var vanskelig å omstille seg til bare å passe på en person, men det klarte hun svært fint. Noe av det spesielle med å sitte i nesen på 747-8 hos LH er at man kan se godt ut på begge sider. Innflygning til FRA hvor vi passerte finanssentrum på motsatt side av flyet. Vi fjernparkerte langt bortenfor cargo området til LH så fin kjøretur. FCT synes å ha fått forsyning av fersk trøffel. Fikk revet trøffel som kom hel på et lite fat med glasslokk, og så ble revet i skiver ved bordet, både på tartar og sea bass. Det smakte egentlig ikke noe av trøffelen, og tror ikke det var tiltenkt tilbehør når kokken komponerte retten, men alt for førsteklassefølelsen.
Tok en uber til Caminito/Boca. Ble sterkt frarådet å gå gjennom San Telmo og tilbake til Recoleta. Denne delen av byen er vesentlig mer sliten og fattig.
Fortsatt 20 grader denne kvelden så da ble det litt hedonisme på terrassen. Får dusje vekk røyklukta og se hva hotellets restaurant serverer til middag.
Merker at man fort kommer inn i feriemodus hvor man både legger seg og står opp sent. I dag fikk jeg faktisk mannet meg opp til en liten treningsøkt etter frokost på styrkeapparatene som flere av parkene er utstyrt med. Dagens hovedmål var en tur til Palermo. Som alt annet i BA så er også denne bydelen svær, så fikk bare pirket litt i overflaten. I enkelt av gatene var blokkene vesentlig lavere enn ellers og folka mye mer "alternative". Dette er nok også en fin del av byen å overnatte i. Det var masse restauranter og liv. I dag viste værmeldigen 25 grader, så jeg har på få dager opplevd både å nesten fryse ihjel og svette. Jeg ville derimot ikke klart å være her når det er 40 grader og vindstille.
Lovlig sent oppe i dag og meget trang i hjelmen. Det hjalp litt med lomito til brunch. Har ellers bare spasert i Recoleta og sett på livet.
Bruker mine siste pesos på en kaffe før jeg må finne transport til EZE. Mat og drikke er nok gratis det neste døgnet . Rimelig friskt å være utendørs i dag.
"La sommertrøffel gir en veldig delikat duft av hasselnøtt, reddik eller til og med underskog: smaken er mer som en skogssopp enn svart trøffel." Klippet fra internettet. Det stemmer nok. det vi fikk var deilig og nøttete men ikke intenst som svart trøffel som vi kjenner fra oljene feks. og takk for at vi fikk være med
Vel fremme i Star Alliance loungen på EZE. Nesten litt komisk med det adskilte området for LH F, men stolene er gode. Har bare en time her før noen henter meg.
Der ramla det en fyr ned i 1K også, men han virker hyggelig nok. Kabinen er nokså intim her helt fremme i snuta.
Som forklarte i lenkene har Mastercard et system hvor de først trekker fullt beløp og så tilbakefører etter noen dager. Det var det som skjedde for meg også nå. Det ble i første omgang trukket på kortet med den fulle offisielle vekslingskursen (på 0,0387). 5 dager senere kom det tilbakeføringer til kortet på 41,2 % av beløpet. Amex trakk også ut fra den fulle offisielle vekslingskursen. Ikke fått noe tilbake fra dem så langt, men de skal bruke en uke, så fortsatt et par dager igjen. Kan dermed bekrefte at det ihvertfall fungerer fint med å betale med Mastercard i Argentina. Ved å betale hotellet med utenlandsk kredittkort, får man også den fordelen at man ikke betaler MVA (21 %). Hoteller krever at man da fyller ut et tollinnreiseskjema, og sender dem kvittering på utfylt skjema, men det gjorde jeg på nettet i løpet av 2 min mens jeg sjekket ut. Edit: Tilbakeføring til Amex kom etter en drøy uke. Fikk også tilbake ca 40 % fra Amex. Prisen som Hotels.com opplyser er med den offisielle kursen, uten mva. Så hvis man betaler med utenlandsk kredittkort og ikke betaler mva, så betaler man rent faktisk 60 % av den prisen som hotels.com angir som pris.
Da er jeg og Max på plass i FCT og jeg har tatt en deilig dusj. Mulig Max gjør det samme for finner han ikke igjen Turen fra EZE gikk som en drøm. Vi bar bare 3 stk. så alle sov i andre seter enn de vi satt og spiste i.
Er godt hjemme og det er på tide å sette et punktum for reisebrevet. Hyggelig at så mange har lest og ekstra kult at vi var flere IF-medlemmer som reiste med Lufthansa First til Buenos Aires disse dagene.