Ferien ødelagt av streik - erfaringer med TripX? Kan jeg kreve noe fra Lufthansa?

Tråd i 'Nyheter' startet av KristianR, 04. juli 2022.

1. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er gode råd (og reiser) dyre.

Jeg skulle egentlig fløyet Eve-Osl-Fra-Prg med SAS og Lufthansa nå på onsdag. Går sterkt ut fra at dette nå går fløyten som direkte konsekvens av pilotstreiken.

Som ventet er det nå svindyrt å finne alternativer. Norwegian skal ha 22.000,- for å fly oss (to pax) tur/retur Evenes - Praha med stopp i Oslo.

Jeg fant noen turer til Gdansk hos TripX med overkommelige priser. Det er dessverre Wizz som flyr, men det kan jeg leve med denne gangen. Har dog ingen erfaring med TripX, og generelt lite erfaring med OTAs generelt.

Har noen erfaring med disse? Er det eventuelt andre ting jeg burde tenke på før jeg kansellerer alt av hoteller og billetter? Klok av skade gjennom pandemien booket jeg alt fullt refunderbart.

Tusen takk for respons på forhånd. Dette er utrolig kjipe greier.

2. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du er trygg på at reisen går som forventet så book, hvis det er en seriøs side.

Hvis noe skjer på reisen vil du oppleve at du ikke får tak i firmaet du har kjøpt billetten fra og at flyselskapet ikke vil hjelpe deg fordi de ikke har solgt deg en billett. De ber deg ta kontakt med OTA.

Hvis det er en situasjon du er komfortabel med så kjøp billett.

KristianR liker dette
  3. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar. Nei, jeg er jo egentlig ikke komfortabel med det. Kjenner ikke til TripX, og har ikke hørt mye positivt om Wizz heller.

Kan jeg kreve noe ovenfor Lufthansa her? Bookingen er gjort hos dem. De er vel neppe veldig gira på å booke meg om til Norwegian mellom Evenes og Oslo? Skal fly LH de andre strekkene.

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville kontaktet Lufthansa siden det nok er lettere å nå dem enn SAS kundeservice for tida. I utgangspunktet er det SAS som skal ordne opp siden de kansellerer flyet, men LH har jo solgt deg billetten og det kan jo være de faktisk ønsker å yte god kundeservice. Har du flaks får de booket deg om til Norwegian, evt kan de kanskje hjelpe med å fjerne sas-flyvningen fra billetten også får du komme deg til Oslo på egenhånd hvis det er noen flybilletter igjen i det hele tatt. Hvis du i verste fall må ringe SAS for å ordne opp, ring det danske nummeret, da kommer du mye raskere fram.

KristianR liker dette
  5. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,662
    Bonuspoeng:
    183
    Har du 117 eller 220 billett? Har du 220-xxx så kan du kontakte LH å sjekke. Har du 117-xxx så vil nok ikke LH røre denne

KristianR liker dette
  6. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar, dere. Til @Wiolenze: Jeg har 220-billettnummer.

Jeg ringte Lufthansa nå. Hun kunne ikke hjelpe meg med noe, ettersom SAS-flyvningen offisielt ikke er kansellert ennå. Virka ikke som at hun hadde fått med seg at det har blitt streik i SAS.

Ifølge henne kunne de booke Norwegian for meg mellom Evenes og Oslo om flyvningene med SK blir kansellert, men jeg vet ikke helt om jeg tror på dette. Vil jo koste dem skjorta slik billettprisene er nå. Hva tror dere sjansen er for at de heller kansellerer hele reisen for oss?

Er så frustrert nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har også hotell booket med gratis avbestilling, men det gjelder kun frem til klokken 18 i dag.

7. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg glemte forøvrig nevne at det er business flex-billetter vi har bestilt gjennom Lufthansa.

8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir ikke noe billigere for dem å kansellere reisen uten at dere frivillig velger det. Det innløser plikt til å betale mellomlegg mellom det dere opprinnelig betalte og feks billettene dere fant til 22000 t/r Praha. Det kravet må derimot rettes mot SAS og de kan jo fort gå konk før dere får igjen pengene.

The_Dude and KristianR like this.
  9. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan ikke booke de billettene, enn så lenge SAS fremdeles ikke har kansellert flyvningene våre. Og nå har prisen steget til over 28.000 for to personer Evenes - Praha med DY.

Men er det virkelig SAS som skal ha det kravet i denne situasjonen? Billettene er booket hos Lufthansa, og jeg har LH-billettnummer (220). Ville trodd at Lufthansa må ordne opp med oss, og selv ta det med SAS?

Kan uansett ikke gjøre så mye foreløpig her, føler jeg. Kan selvfølgelig kansellere alt selv og få pengene tilbake (full flex-billetter), men det er eneste alternativ jeg ser akkurat nå, og da avventer jeg heller.

10. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,662
    Bonuspoeng:
    183
    Tror jeg ville holdt meg til LH her altså, hvis de sier de kan/vil booke om når flighten blir innstilt så er det jo en sjanse for at de faktisk gjør det.

RoadKing, KristianR and themichael like this.
  11. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Det er planen. Problemet med det er at det nesten ikke er billetter å oppdrive allerede nå mellom EVE og OSL. Norwegian har noen få igjen denne uka til svinpris, mens Flyr ser ut til å være helt utsolgt. Tror dette vanskelig lar seg løse. Skal i utgangspunktet fly ut onsdag.

12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Korresponderer flightene til Widerøe noe bra med LH sine flighter fra BGO og TOS?

KristianR liker dette
  13. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,570
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

hvis du kan fly ut på lørdag så finnes det bedre alternativ.

Evenes-Tromsø med Widerøe,

åsså kan du fly direkte fra Tromsø-Frankfurt med LH (finnes fortsatt ledige billetter i business har nettopp sjekka det ut) men ser fra FRA så må du innom MUC først før du lander i PRG. Eller eventuelt WF ned til Bgo fra Evenes åsså FRA/MUC/ZRH.

LH har også widerøe i booking systemet sitt, har opplevd å få opp WF ruter på LH siden flere ganger.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg først skrevet ned de ledige flyene så når du snakker med LH så sier du bare hva du fant og om de kan booke deg på disse.

RoadKing, Are and themichael like this.
  14. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke sjekket, men takk for innspill.

Jeg får prøve å lete litt, takk for innspill.

15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,517
    Bonuspoeng:
    293
    Det er fremdeles Lufthansa sin oppgave å få dere frem til endelig destinasjon når SAS flyet offisielt er kansellert.
    Jeg ville uansett forholdt meg til LH ….
    Det er de som må finne løsninger.

16. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Sant det, men de vet jo eksempelvis ikke at jeg bor mye nærmere SVJ enn EVE, så det skader vel ikke å ha noen forslag å komme med hvis det skulle bli nødvendig.

17. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er opprinnelig reiserute: SAS_Screen.jpg

Tror dere det er noen sjanse for at de godkjenner et forslag som dette for ny utreise?

7. June: WF892 SVJ - BOO (09.35 - 10.00)
    7. June: DY345 BOO - OSL (10:55 - 12.25)
    7. June: LH867 OSL - FRA (18.50 - 20.55)
    7. June: LH1402 FRA - PRG (22.15 - 23.15)

Håpløst, eller verdt å spørre?

18. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Har aldri skadet meg å ha forslag og muligheter klare når jeg ringer. Men du bør vel
    Alltid verdt å spørre.

19. KristianR

Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Her tror jeg det mangler en viktig setning? :)

20. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenkte å foreslå at du ringer ASAP. Billettene forsvinner fort. Så å vente gjør det bare vanskelig. Mulig du får beskjed om at det er for tidlig. Jeg ville gjort noen forsøk. I beste fall sitter du på en flygbar rute og kan senke skuldrene fram til avreise.

Del denne siden