Jeg var i Oslo i helgen. Fløy direkte dit fra SVG. Hjemreisen var OSL-TRD-SVG. På hjemreise-dagen prøvde jeg å endre dette til direkte flight i stedet. Både innsjekk og telefon sa at alle flighter var fulle. Men service desk på OSL fant en OSL-SVG flight med en gang, og booket meg på den. Denne endringen kostet 0 NOK?? Jeg spurte selvsagt hvorfor. Forklaringen var at det var en policy SAS hadde lagt inn. Logikken var angivelig at de ønsket å bare få folk hjem fortest mulig. Selv skjønner jeg lite av dette. Kanskje noen kan forklare? Jeg kan ikke skjønne at dette skal være gratis, og jeg skjønner ikke forklaringen heller.
Logikken er enkel, men det er ikke vanlig at de praktiserer den... For ethvert selskap så er det (egentlig) en fordel å få oss avgårde når det ledig plass tidlig. Da har de nemlig mulighet for å kunne få med noen andre på en senere flight, særling dersom den er tilnærmet fullbooket, hvor det kan være andre som står på venteliste eller standby i gaten ved boarding. Så SAS har egentlig alt å vinne på det, inkl. den goodwillen som skapes hos passasjeren(e) som er berørt. Men det er bare EBD som har dette som en fordel satt i system, EBG og lavere kan bare håpe på velvilje om man spør...
Sparer jo også utgifter på at du bare tar en flight og ikke to. Er vel også litt avgifter som de potensielt kan ha gjort om til direkte revenue ved endringen, så selvom du gikk i 0 kan de ha tjent på det?