Jepp. Altså... Fakturaen/proformaen som medfølger skal incoterm DDP (som betyr at toll og avgifter + + dekkes av avsender). Det var korrekt her. Men i tillegg må man klikke på dette når man bruker online systemer for å bestille en sending. Det har vedkommende glemt. Og det skaper masse hassle for mottaker. Hilsen en som har skapt en del hassle for mottaker opp igjennom.
For å svare litt på vegne av transportøren, så kan man på FedEx sine fraktbrev krysse av hvem som skal betale hva av henholdsvis frakt og moms, avgifter o.l. inn i mottakerlandet. Jeg tipper at det har stått mottaker på fraktbrevet (uten at jeg egentlig vet hva de på importfortollingsavdelinga egetnlig ser på)
Fikk mail fra SAS igår om at det var bare å sende fakturaen til dem, så skulle de ordne det. Regner med at saken løser seg og er nå ute av verden
Da dumpet regning ned hos meg også. Var det bare å sende faktura på epost? Skjønner fortsatt ikke hvorfor det står verdi på 170 pund, da det på kvitteringen stod det var 200 Euro, men 90% rabatt. Da burde jo tollen vært beregnet ut fra 20 euro...
Jeg fikk mail om at det var bare å sende kopi av faktura på mail til [email protected] så skulle de ordne det. Har vært fint med ei tilbakemelding om at ting var ordnet opp og.
Dersom det er TNT som har vært involvert, så kan jeg også fortelle at de er temmelig dårlige til å selv forstå hva DDP betyr. Vi bruker dem på shipments fra utlandet på jobb, og det er ikke få ganger jeg må forklare "kundeservice" hva denne tjenesten innebærer (anførselstegn er brukt etter å ha fått en haug med fryktelig arrogante svar).
De har nå lagt ut nye headset, men ikke de samme. Verdt å merke seg er denne teksten under: For deliveries to Norway and any other Non European countries any VAT and Customs will be paid by the recipient.
Zinken Headphones - Indigo If you wish a delivery to another address you need to change the address in the EuroBonus profile first. Is it not possible to deliver the speaker to a PO Box address as UPS and Fedex are in charge of the shipping service. This means that the receiver must sign upon arrival of the package.
Men Norge er fortsatt et europeisk land. Og det er også mye som er tollfritt inn i Norge også. Momsfritt, derimot.... Jeg synes helt ærlig at SAS burde tatt den momsregninga (og jeg er bare EBB, og kan nok bare drømme om å få et sånt fint headsett av SAS noen gang).
Spørs vel hvor interessante gavene blir når en må betale MVA og et ofte pent utleggsgebyr til transportør. Med mindre man alltid har ønsket seg er slikt type headset. Dumt av SAS, en gave er en gave.
HEEEEELT på jordet av SAS. Her burde SAS importere til Norge og sende ut fra Norge. IKKE kundenes feil at varene blir sendt fra et annet land! Edit: Jeg ser på forumer at regninga kom på godt over 500,- for Marshall hodetelefoner.. Her må SAS endre praksis!
Her er nyeste oppdatering når jeg sjekker Goodie-bag'en: Deliveries to Norway will be handled by Fedex and VAT and Custom will be paid by SAS (the product will be sent DDP Delivery Duty Paid). For delivery outside any other Non European countries VAT and Customs will be paid by the recipient. Så det ser med ett mye bedre ut..
Og da fikk jeg brev fra Fed-Ex om at betalingen var 46 dager over forfall, og den måtte betales umiddelbart. Hvis ikke vurderte de rettslige skritt. SAS har lovet å betale den, noe de tydligvis ikke har gjort. Skuffende og flaut.