Jeg liker måten Finnair Plus Lifetime fungerer på i motsetning til SAS EuroBonus. Hos SAS så må man ha Gold i 10 år for å få Lifetime Gold. Hvis man ikke klarer å oppnå Gold et år, så må man begynne på nytt (tror jeg). Finnair Plus Lifetime spiller det ikke noen rolle om man et år ikke klarer å opparbeide nok poeng. Om man bruker 5 år eller 10 år, så lenge man klarer å opparbeide 2 millioner poeng, så får man Lifetime Gold. Men det er veldig mange poeng man trenger å opparbeide. Uoppnåelig for de fleste som ikke flyr mye med Finnair. Jeg har flydd 1 gang med Finnair siden jeg ble medlem der. Har nå opparbeidet meg 20000 Avios poeng og 10000 Tier poeng. 10 000 / 2 000 000 - "Bare" 1 990 000 igjen - Vil ta meg 200 år hvis jeg reiser kun 1 gang i året. Jeg kan også få Avios gjennom Strawberry hoteller (de 4-6 gangene jeg er på jobbreise i Oslo. Det blir da 1000 Avios per natt på Clarion), og gjennom mitt forbruk med American Express Green (1900 kr = 1900 poeng = 100 Avios). På 7 måneder har jeg med forbruk med mitt Amex fått 130000 poeng som kan overføres til 6800 Avios. Jeg ville fått mer poeng hadde det ikke vært for problem med Amex og gebyr hos Norwegian for betaling med Amex. Men Tier Points får man vel kun ved å reise med Finnair. Spiller vel ingen rolle om man klarer å opparbeide mye Avios. Skulle ønske Finnair hadde satset på Innenriks flyging i Norge, da spesielt mellom Tromsø (Nord-Norge) og Oslo.
Tror ikke jobben min vil godta den ekstra kostnaden med TOS-HEL-OSL bare for at jeg skal få flybonus. Samt det vil ta ekstremt mye lenger reisetid for meg. Sjekket nå nettopp. Alle avganger fra TOS-HEL er tidlig på dagen. Da mister jeg også en arbeidsdag. Raskeste rute jeg kunne finne var 7 timer. Jeg kunne finne TOS-OSL på rutetabellen til Finnair, men jeg fikk ikke søkt opp den ruten. Det tar 2t20m å reise mellom TOS-HEL. Reise mellom TOS-OSL tar 1t50m. Men noen ruter mellom TOS-HEL tar nesten 4 timer, sikkert fordi de noen ganger bruker mindre type propellfly. Reisen mellom HEL-OSL tar 1t30m. Jeg flyr med Norwegian mellom TOS og OSL fordi jobben har rabatter der. Så samler da opp litt CashPoints hos Norwegian som jeg senere kan bruke på en feriereise. Norwegian har flere direkteruter ut til Europa fra Tromsø.
Dette var jo sagt med et glimt i øyet, men samtidig MÅ man bruke både tid og penger for å oppnå mye poeng og status. Det er jo det dette forumet handler om. Selvsagt kan man gjøre gode dealer innimellom, men det blir ikke status av å spare et par hundrelapper på hver tur når man flyr Norwegian. Jeg har selv base i Tromsø. Oppnådde både SAS Lifetime Gold og Strawberry Lifetime Platinum i våres.. Jeg har sikkert brukt mange titusener av kroner mer på å fly (+ hotell) de siste 10 årene enn jeg ellers ville ha gjort, men samtidig har det vært utrolig gøy, og nå er det uaktuelt å fly noe annet enn C (til nød prem eco) på langdistanse. Samtidig har jeg oppnådd noe som gjør at jeg ikke lenger trenger å fly "bare" for å oppnå status, så da kan man jo slappe litt mer av og heller prioritere å fly komfortabelt når man faktisk må fly. Det er ditt valg, men du kommer ikke til å oppnå Lifetime i Finnair uten å satse litt. Mitt beste tips: Sett deg inn i hvilke strekninger og klasser som gir mest Tier Point/Avios ift kostnader. Følg med på salg og kjøp gunstige dealer ofte nok til å oppnå status og beholde den.. Dette vil som sagt koste tid og penger, men vil gi deg masse opplevelser tilbake!
Jeg sparer mye mer enn et par hundrelapper med Norwegian med å bruke rabattavtalen bedriften har. De gangene jeg har sjekket SAS så var de rundt 1500-2000kr dyrere enn Norwegian med rabatten jeg får. Jeg reiser alltid med Plus Pro (SAS), Flex (Norwegian) for å kunne få velge sete på rad 1 med god benplass. Snart skal jeg reise til Oslo i Februar. Reise med SAS vil koste meg 4867kr. Reise med Norwegian vil koste meg 2994kr.
Ikke bare med Finnair man kan oppnå Tier-points og jobbe mot Lifetime status. Man kan oppnå poeng med både Finnair og andre OneWorld flyselskaper som British Airways, Qatar, Qantas, Japan Airlines og mange flere.
Poengene mine står fortsatt.. Jobbreiser du må ta med Norwegian teller ikke. I beste fall kan du samle kredittkortpoeng med disse, men da må du ha et OW-kredittkort. Du må fly med alliansen (som du påpeker at du kan) for å oppnå status og da må du fly en del "unødvendige" flyreiser, som du ellers ikke ville gjort. Det er i hvert fall sånn jeg har oppnådd mine mål, og jeg tror ikke jeg er alene her inne om det.