Flybillettstamme?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 16. juni 2015.

1. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    I Danmark har man et ordspråk som går slik: "Hva kaller man 10 000 byråkrater på havets bunn? En god begynnelse...".

I forbindelse med noen reiseregninger avkreves jeg nå for intet ringere enn kontoutskrift for å bekrefte betaling av flybilletter hos SAS, ettersom SAS har kuttet helt ut å skrive noen numre i tilknytning til kredittkort på sine kvitteringer, og kun kredittkorttype. Dette er ikke godt nok for byråkratene i offentlig sektor. Jeg mener imidlertid av rent prinsipp at ingen byråkrat eller offentlig etat bør ha tilgang på min kontoutskrift, og derved kontonummer, transaksjonsdetaljer/mønstre og det hele, som det er desto mer alvorlig dersom havner på avveie enn et kredittkortnummer. Etter et studium av diverse offentlige reglementer ser jeg imidlertid at "flybillettstamme" er et gangbart alternativ. Men hva i alle herrens dager er flybillettstamme? Boardingkort? Billettnummer? Er det noen her som vet, for eksempel noen byråkrater som kunne være behjelpelige før danskene sender dem til havets bunn?

2. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
  3. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Men hvorfor ikke bare sende kvittering når man kjøper billetten - desto mer når bekreftelsesmailen fra SAS heter "Electronic Ticket Itinerary and Receipt"?

Og å bestille kvittering hjelper heller ikke i byråkratenes øyne, for det vises fremdeles intet nummer for kredittkort, selv ikke sensurert med **** for i alle fall en del av nummeret. Dette gjør faktisk at SAS' kvitteringer ikke er godkjente som bilag av det offentlige. Jaja.

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,990
    Bonuspoeng:
    293
    I gode gamle dager, da flybilletter var noe du kjøpte på reisebyrået, eventuelt i flyselskapenes egen butikk (jepp, du måtte møte opp fysisk :) ), så fikk du ei lefse. Se for deg 3 sedler oppå hverandre.
    Den øverste var billetten din en vei, den neste var returen, og den 3, ja den var "stammen" :).
    Det kunne bli en anseelig bunke om du skulle reise litt, f.eks OSL - CPH - EWR -ORD - SFO og tilbake. :) Men den siste altså, det var liksom kvitteringen da. Hvorfor den ble kalt stamme? Tja, si det...

5. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Vi snakker altså totalt utdatert terminologi. Herlig - byråkratiet lenge leve!

Takk for svar og gode minner :)

6. peterfox

peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
  7. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Det holder ikke med boarding kort da? De vol ha bekreftet at du faktisk reiste, sant?

8. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, de vil ha bekreftet at jeg faktisk betalte den, og det mener de boarding kort ikke gjør, men derimot flybillettstamme. Hvorvidt jeg reiste eller ikke er altså av sekundær betydning. I byråkratenes verden er det ingen logikk fra reise bestilt + reise gjennomført = reise betalt.

9. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,736
    Bonuspoeng:
    183
    Det er kanskje litt tungvindt, men et alternativ er å anskaffe seg et konto som kun brukes til betaling av flybilletter med.

10. LN-MOW

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Book på wideroe.no, så har du alltid kvitteringene tilgjengelige. ;)

11. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg håper for deres del at kvitteringene ikke inneholder kredittkort # ;)

12. LN-MOW

Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Kvitteringene inneholder det som tillates vist. Det er, som du sikkert vet, ganske strenge regler på dette .... ;)

Scandipendler liker dette
  13. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Nettopp! Og dette er hva byråkratene åpenbart må få prentet inn, om nødvendig på den harde måten.

Del denne siden