Flyging om 3-4 timer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av alfrednobel, 02. jan 2017.

  1. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Hei gode mennesker!

    Jeg skal ut å reise med Sas i dag. Fra oslo - bergen. Ebg. Min samboer statusløs skulle vli med samme fly, men prisen var bortimot 2000 kr. Bestemte oss for at hun tok et senere fly 2 timer senere. Begge sas go

    Vi har 1 bagasjekolli hver.

    Når vi går inn på sas sine sider nå får vi ikke opp alternativ om tidspunktet jeg reiser på. Er det et tegn på at det er HELT FULLT?

    Planen vår var at begge reiser til flyplassen nå snart, jeg sender begge bagasjene med prioritylapp. Hun går til sasskranken for å høre om hun kan få sitte på flyet mitt, og at hun kun har håndbagasje.

    Hva tror dere? Er det verdt forsøket? Eller blir det nei nei nei??

    Takk!!
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Hun må gå ved gate, ikke billettskranken. Og ja, det er forsøket verdt. Det værste hun kan få er nei.
     
    Chrisbgg liker dette
  3. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Takk.

    Men i og med at flighten er tatt bort fra sas sine sider(var også borte for 4-5 dgr siden) så betyr vel det at flyet er smekkfullt?
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    I utgangspunktet kan det være ja. Men det er ikke usannsynlig at noen med fullpris ikke dukker opp. Det vet de evt ved gate.
    Da er det bare å håpe på at ingen andre med høyere status har samme ide :)
     
  5. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Flott. Noe spesielt man bør si uten å lyve for mye?
     
  6. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Meld din ankomst før boarding starter, og vær hyggelig.. :) Ellers er det vell ikke så mye å lyve om.. bare si det hadde vært kjekt om fruen kunne være med på samme fly, om det skulle vise seg å bli ledig plass..

    C
     
    Last edited: 02. jan 2017
    helged and RoadKing like this.
  7. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Det gikk!!

    Hun ene dama var skeptisk, men mannen ga klarsignal. Litt tilfeldig dette her!

    Takk for bra hjelp
     
    mhsalv, geddi, Nanping and 12 others like this.
  8. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    En ting jeg har lurt på og kviet meg en del over, hvordan gikk du frem for å informere om at du hadde status? Og generelt sett, hvordan går folk frem når de gjør dette?

    Dasker man kortet i bordet og sier, "Hei, jeg er gull, og jeg lurte på om..."? Veiver man litt diskre med boardingpasset og håper at de skal se den lille Star Alliance Gold-skriften før de tar stilling til spørsmålet ditt? Er det normal praksis at de ser på Boarding Pass først, uansett hva du spør om?
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Er enig i at det grunnleggende er å legge frem en høflig forespørsel.
    Når det gjelder det med kortet, så er det jo i en slik sammenheng naturlig å stå med kortet i hånden (du skal jo gjennom gaten og har billetten på kortet ikke sant?), og da kan man bare passe på å holde det slik at det er synlig, og at fargen vises :).
     
    lMartin and Icarus like this.
  10. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Noe som jeg synes er veldig rart er følgende:

    Spurte dama i disken halvtime før boarding. Da sa hun at det ikke var noe ledig. Jeg spurte om det var mulig å spørre igjen etter at alle hadde boarda. Hun mente det var liten sjanse for dette, men at det var ok at jeg gjorde det.

    Jeg tok med meg fruen bort til gaten etter at alle hadde boarda. Da peker damen på skjermen tydelig for at jeg ikke skal høre det. Mannen rister på hodet. Så sier damen "i sta var det ikke noen ledige, men nå..?" Så sier mannen "ja, det er 2 ledige, så det går bra".

    Når vi tar av er det i alle fall 10 plasser ledige.

    Merkelig hvordan dette egentlig fungerer? Det typiske scenarioet er jo at fruen ikke hadde fåt vært med, og at jeg hadde sett på alle de ledige setene. Da hadde det blitt sinttelefon til Sas,som de trolig hadde gitt blankt f*** i....
     
  11. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Bruke EB kort som boarding pass ja, har faktisk aldri gjort det, men det er jo kanskje et tips i seg selv. Kan prøve meg med kortet i stedet for Boarding passet i kveld... og nå fristet det til og med å dra noen timer tidlig til flyplassen og se om jeg kommer på en tidlig flyvning til OSL fra SVG... bare for å se om det går. :)

    (Et skikkelig nybegynnerspørsmål, men jeg regner med at det fungerer å bruke kortet uansett så lenge reisen er registrert med mitt EB nummer - at det ikke må registreres noe sted at "jeg vil bruke bonuskort ved ombordstigning?)

    Jeg har hatt masser av hell med å komme meg på tidligere fly, men har aldri vært sikker på i hvilken grad personalet har visst (eller brydd seg om) at jeg er EBG - jeg har aldri sagt det, men passer på alltid å vise frem boarding kortet samtidig som jeg stiller spørsmålet, i tilfelle de lurer og vil ta en titt.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, når nummeret ditt er på bestillingen, så skal det funke.

    Når det er sagt, det er jo ikke noe problem å likevel bruke telefonen til å boarde, uansett om du har kortet framme og gir inntrykk av at det er det du skal bruke.

    Jeg har selv alltid bc på mobilen, rett og slett fordi det er mest praktisk (den er alltid der), men skal jeg i skranken for å spørre pent om noe, så har jeg kortet i neven, også fordi det kan hende at de skal se på bestillingen, og da er det lettvint med den istedenfor å ramse opp bestillingskode, navn etc. Gir dessuten ugjerne fra meg telefonen.
     
  13. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    573
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er som @RoadKing og jeg booker om i gate/servicesenter minst en gang i uken. Boardingpass har jeg på telefonen, men når jeg vil endre noe gir jeg kortet mitt til den som står bak disken uten noe mer fiksfakseri. Den som skal gjøre jobben slipper å spørre meg om informasjon og jeg slipper å føle meg som en douchebag som må påpeke hvor "viktig" jeg er. (Og etter å ha bodd sammen med en som har hatt ymse jobber med kundekontakt er jeg veldig påpasselig med å være høfflig og hyggelig, for du verden hvor mye drit man får i førstelinje av folk som ikke burde hatt lov til å snakke med folk uten verge...)
     
  14. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er statusløs frem til neste periode (30.04.17) og er deltidsstudent ved NTNU. Pendler derfor mellom OSL og TRD. Når jeg skal hjem, rekker jeg alltid ett eller to fly tidligere enn bestilt avgang. Har pleid å booke med SAS Plus, selv om den i seg selv er verdiløs med tanke på å bli med tidligere fly (annet enn flere bonuspoeng og fast track). De flyene jeg ønsker å være med er jo i dyrere prisklasse enn det jeg har bestilt. Men jeg har nesten uten unntak fått være med på tidligere fly avgang. Jeg henvender meg til gaten før boarding, er pent kledd og er høflig. Det har alltid vært masse ledige fly på avgangene, men har opplevd at de har sagt i skranken at flyet er fult og at andre reisende ikke får være med. De har også ved flere anledninger spurt hvorvidt vi reiser med SAS Go eller SAS Plus når alle har boardet flyet. Så det virker til å være litt ulik praksis, dagshumør og hvem du treffer på.
     
    Eddie47 and RoadKing like this.
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring er også at man får bli med på annet fly med Plus i gate selv om man har billig plus.
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    En annen grunn til at de spør om det er at en av klassene kan være fulle og de kan verken opp- eller nedgradere deg i gaten på shorthaul såvidt jeg har skjønt.
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det tror jeg ikke de gjør. Har ikke fått noen ekstra poeng når jeg har hoppet inn på tidligere fly..
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, nettopp? Jeg mener å ha lest her at hvis du har plus og plus er full har de ikke lov til å nedgradere deg til go selv om det er ledige seter der, og vice versa. Correct me if I'm wrong.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,678
    Likes mottatt:
    32,532
    Bonuspoeng:
    293
    Det syns jeg skal være opp til kunden å avgjøre jeg da. Hvis det er viktig å komme videre med et tidligere fly og det bare er ledig i økonomi så ville jeg valgt det.
     
    SASlovah4evah liker dette
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jeg enig i, og det kan være jeg tar feil, men jeg mener å ha lest det her et sted. Hadde bare søkefunksjonen vært bedre..
     

Del denne siden