De tjener fett på det, og det er derfor de sluser folk gjennom en labyrint av butikker omtrent over alt. På London Heathrow T5 så vet de som har statuskort at man går gjennom security, så må man ned en etasje, gjennom/forbi mange butikker, så opp en etasje eller to til loungen(e) som ligger på samme nivå som security (eller over). De som reiser i First med BA og går gjennom Security South får lov til å gå gjennom en dør som leder direkte til loungen. (Mens med gullkort o.l. må man gå i 10 minutter gjennom kjøpesenteret før man kommer til omtrent samme sted). Nå har prisen på den døren kommet frem - 1 million pund/år må BA betale for å få lov til å sluse passasjerer utenom butikkene http://www.headforpoints.com/2015/04/18/why-british-airways-paid-1-million-to-build-a-door/
Minner meg om da jeg var på flyplassen i Newcastle. I likhet med Heathrow, oppgir de ikke gatenummer før det er en viss tid igjen til avgang. På skjermene som viste hvilken gate man skulle fly fra, ble tiden som var igjen til gaten ble avslørt, oppgitt som "shopping time".
Ikke akkurat shopping, men i kategorien "flyplassmonopol og penger". Skulle ta lokaltoget fra Arlanda forleden. Billettpris: kr. 60 Flyplassavgift: kr. 75
Det er strengt tatt ikke flyplassen, men et privat firma A-Train AB som eier og driver Arlanda Express som også eier stasjonen. De er igjen ca 60% av australske fond og 40% av kinesere. De krever s.k. passeringsavgift for å benytte stasjonen.