Wifi ombord er noe som begeistrer meg veldig, og wifi vil til en viss grad kunne styre mitt valg av selskap. Del informasjon om selskapenes wifi tilbud her... - Pris - Hastighet - På alle hvilke fly
Tror ikke du misforstod. Tror riktignok selskapene gjør smart i å ta betalt for wifi, vil luke ut en del som ikke gidder å betale og vil bedre hastigheten. Hva kostet det?
På sist tur med Thai (A380) var det wi-fi mot betaling, prøvde ikke. Mulig vi kunne få vouchers i First (?), jeg spurte hvertfall ikke..
Qatar Airways - 787 Pris: 5$ / 12 MB Hastighet: Laber. Tidvis ikke-fungerende. Fly: Ukjent. I allefall på 787
Det er ikke noen fordel å gi Internet gratis for forretningsreisende. Det gjør at en større andel av flyet vil benytte seg av Internet og gjøre det ubrukelig for alle Da Connexion by Boeing ble lansert, to alle seg betalt for det ombord, inkludert SAS som hadde dette på alle sine langdistansefly. Klart, man kunne gi det gratis for folk som faktisk betaler for business med en voucher, f.eks kunder i C,D, J og Z klasse, men det blir jo litt mye å administrere. Det er vel kun Norwegian og SAS som gir gratis wifi på short haul. Dersom SAS ikke hadde tatt en monkey see monkey do, hadde man kanskje hatt ett internettprodukt som er en grunn til å velge SAS over konkurrentene. Betalingsvilligheten er nemlig der, men en half ass satsing svinger dårlig for kundene. I USA har det blitt big business for selskapene, det funker og de er stort sett ferdig med rollout. Synd at Europa er stort sett internettfri på short haul
Det er vel også litt forskjell på longhaul og shorthaul. Ser på de innenriksflightene eller europaflightene innenfor et par timer, er det sånn at jeg ikke gidder å koble meg til internett selv om det er mulig. På longhaul blir det litt anderledes da man har flere timer på seg og det kan være greit med underholdning eller jobb. Men som Tommy sier, blir det et dårlig produkt hvis 150 mennesker skal bruke nettet samtidig. Vi snakker om et nett som går via satelitt og som totalt ikke kan komme over 3 mbit/sek totalt pga begrensninger på satelitten. Og jo flere som deler, jo treigere går det. Da er det jo en begrensning i seg selv at det koster penger. Men flyr man First class og har betalt 50-100 laken for billetten virker det jo smålig at de skal ha 10 dollar eller deromkring for nettilgang.
I USA er vel dekningen kun (for det meste?) over landejorda, med GoGo som funker helt strålende. Har testet både hos Delta, AA og UA. Så fort man beveger seg over vann så er saken litt annerledes.
Du får ikke gratis internet på First Class heller. Betalingsvilligheten er tilstede, hvorfor bør du da gi dette gratis for de som vil bruke tjenesten? Du har ingen konkurrenter, båndbredden er begrenset og jo flere som er på, jo dårligere blir kvaliteten. Vi har ett nært samarbeide med Gogo og jeg har flere venner som jobber i Panasonic og tidligere jobbet i Connexion, så jeg har rimelig god innsikt i hva som skjer i dette markedet. Da Connexion ble kansellert, hadde Lufthansa ett gjennomsnitt på over 100 personer per longhaul flight som kjøpte tilgang. Det vil med andre ord si at de hadde over 2000 Euro i omsetning per flight. Vet ikke helt hvorfor du mener at lutfattige flyselskaper med en fot i graven ikke bør tenkte butikk som andre smarte selskaper og tjene penger der det er mulig. For det første, intet bakke eller satelittbasert flyinternet fungerer perfekt, jeg har jobbet i telcobransjen i over 20 år og kjenner satelittbaserte systemer meget godt, så dette kan jeg bedre enn du kan vulkaner og gråstein Sist jeg sjekket var Eurobonus gratis for alle og SAS tar mer enn gjerne din påmelding ombord. Det vil si at i realiteten er internet gratis. Litt av en spissformulering. Når det gjelder SAS sitt valg av leverandør (ingen er flinkere til å skylde på underleverandører mer enn flyselskaper) visste de jo allerede ved bestilling hva dekningen ville bli og jeg regner med at de var smarte nok til å sjekke med deg eller andre med stålkontroll på hvordan det er med satelittdekning i polarområder. Uansett, skyld på hvem du vil, SAS har bestilt ett produkt. At de ikke visste om dekning, at det ikke fantes server, knapp for pilotene mv, tviler jeg sterkt på. At noe som helst kom som en bombe for SAS, skal du dra lenger ut på Sennalandet med. Dårlig planlegging igjen?? Så hva skjedde egentlig? Delvis teori, delvis fakta. SAS skulle innføre internet ombord på shorthaul og hadde, som i USA, tenkt å ta seg betalt for dette. Gode erfaringer med Connexion var avgjørende. Men så kom pesky Norwegian dem i forveien igjen og rullet dette ut i rekordfart og ødela den planen. I tillegg tok de seg ikke betalt for internet heller, noe som ødela hele planen til SAS. What to do? Man har skrevet kontrakt på en håndfull 738 som man må installere, så stopper man der. For now. Så bruker man internet som ett markedsføringsmiddel til å verve Eurobonusmedlemmer. En meget viktig del av SAS sin spareplan #2001174 var å komme opp til 5 millioner medlemmer, en smart måte å verve medlemmer på er å gi dem en gulrot. Done deal. (siste delen er fakta, jeg jobber rimelig nært med Eurobonus). Så til slutt om brukeropplevelsen. For det første er grunnen til at jeg velger å fly mye med American domestic US fordi de har Gogo internet på majoriteten av flåten deres. Alle 737 og MD80 har dette ombord. Garantert. Hos SAS er det en mye større sjanse for at det ikke er tilgjengelig og siden en halfass lansering er det fra meg, en som bruker 2 til 300K kroner i flybilletter, tatt imot som ett dårlig signal, en typisk dårlig executed greie. Så dersom du er heldig å ha internet ombord Vel, siden du vet absolutt alt om SAS kan du kanskje svare meg. Hvordan fungerer det med SAS når du har booket via en star partner og SAS er en del av leggene på din itinerary? Dersom du f.eks. kjøper billetten hos Lufthansa, United, Swiss eller andre Star Alliance partnere. Kommer du da deg på nett ved å legge inn ditt Eurobonusnummer? Svaret er nei. Kommer du på nett med billettnummer, PNR etc.. Nei. Booker du ikke hos SAS selv, kommer du ikke på nett selv om du er Eurobonusmedlem da det ikke matcher din bestilling. Jeg har forsøkt flere ganger og har hatt flere samtaler med folk som har hatt samme problemet (Under MD80 DO i fjor var det mange UA flyers som hadde dette problemet på diverse flighter). De gangene jeg har puttet mitt EB nummer inn i bestillingen-har bestilt direkte fra SAS, har jeg kommet på, og som er HELT normalt med onboard internet, varierer hastigheten, men påloggingen er ofte vanskelig på tablets-iphone mv. ( Det er jo uansett uaktuelt hos SAS siden pitchen er på minimal industristandard, så det er umulig å ha en 13 tommers laptop åpen slik at man kan jobbe med SAS sin pitch. )
Gogo er landbasert og fungerer veldig bra til surfing, epost mv. Jeg var hos Gogo sitt hovedkvarter for ett par uker siden der jeg ble vist neste generasjon Gogo som er solgt til Delta og American, samt UA for PS og noen mindre selskaper og hastigheten går betraktelig opp, hastigheten er rundt 30 meg. Jeg skal være med ombord i deres Challenger over Chicago for å teste dette ut når jeg får tid. Tror det kan bli veldig bra.
Thai tar 14 USD for 10MB og så 0.2 USD utover grensen på 380en, og som er tilgjengelig på enkelte 777-300 og 330 også. Ble i alle fall svindyrt til slutt, da jeg nok glemte å slå av nettet når jeg ikke brukte det (for mye DP). Totalt kom regningen på 170 USD...
Jeg for min del synes også at SAS har et elendig internettprodukt. Jeg skjønner egentlig ikke at de ikke deaktiverer det "tilbudet" de har på en brøkdel av sine maskiner inntil det evt. blir full satsing og utrulling i alle fly. I mine øyne vil det være mye bedre enn å ha et produkt som ingen aner om de skal kunne benytte seg av på sine kommende flyvninger.
Det er ikke noe dårligere enn det jeg sitter på nå og som Luftis har rullet ut på hele longhaul-flåten. SAS installerte greia på 10 maskiner, evaluerte og fant det for dårlig til å fortsette. Bedre slik enn å utsette seg for massiv dårlig pr.
Lufthansa installerer Inmarsat 50 Mbps link (og det var på tide). SQ får samme systemet. Til sammenligning så har FlyNet ca. 6 Mbps ned for hele flyet. LH starter med A320/340 (ca. 200 fly). Tror SAS installerer 12 Mbps linje fra ViaSat.
FlyNet funka som f det, tilbake i 2005, da jeg vel var omtrent den eneste ombord som brukte det. Livecam og det hele .
Dette er jo en gammel tråd som vel illustrer at verden går videre. Wifi/Internet ombord i SAS-maskinen fra MIA til OSL fungerte helt ok her om dagen. Det er klart; Jeg har ingen forventninger om at jeg kan streame HD-video eller sitte online med en VPN-kanal (eller kanskje noen Altinn-skjemaer?), men jeg forventer å kunne sende og motta mail, lese noen nettaviser og bruke nettet til enkle operasjoner...Noe som fungerte helt ok. En historie fra "gamle" dager: I 1997(!) satt jeg på FBU og lastet ned epost. Jeg hadde kablet min Ericsson GH388 til min drassbare Toshiba Satellite-maskin med integrert strømforsyning og utskiftbar CD/Floppy. I egne øyne var jeg nok ganske hotshot der jeg satt på en flyplass og lastet ned mail mens jeg var på vei.... Mailen var stor og tung og lenge trodde jeg noe var galt....men endelig kom mailen fra en kollega opp. Det fulgte med en lydfil og da jeg startet den, kom det noen suse- og vislelyder fra maskinen. Dette var som nevnt i gamle dager, da maskinene var litt større, og Toshiba hadde funnet plass til noen forholdsvis store høyttalere med så mye lyd at vi brukte denne maskinen som stereoanlegg på rommet på befalsskolen. ...Visle-visle. Suse-suse. Jeg skrudde opp volumknappen (den var mekanisk; et potmeter)..... Visle-suse. Plutselig brød min kollegas stemme den lavmælte susingen med et høyt, tydelig og skjærende norwenglish som brølte ut gjennom høyttalerne: "Hey, everybody! I'm watching porn over here! Wo-ho!"
Det forventer jeg på fly wifi.. Litt for sikkerheten og litt for å være tilknyttet bedriftens servere/programmer.
Ønsker; ja. Forventer; nei. Forventer om jeg hadde betalt ekstra for wifi-tjenesten; ja, antakeligvis.