De direkte årsakene til en El Ninjo er uklare for forskere, men samtidig er det klart at en El Ninjo ganske enkelt forårsakes av varmere vann i Stillehavet. Varmen gjør at havstrømmene endres, og værmønsteret endres. Hvorfor varmes Stillehavet opp? Det har jeg ikke sett noen konkrete svar på. Men en el ninjo er ikke noe global klimaendring, det er ett midlertidig fenomen. El Ninjos og El Ninjas er et reoccurring fenomen som har eksistert så lenge Stillehavet har eksistert, så vidt jeg vet. På samme måte var ikke MCA på Grønland en global klimaendring, men et midlertidig fenomen som kom og gikk. Basert på sesongbaserte variasjoner i NAO og AO (bl.a.).
For å fortydlige noe som kanskje ikke kommer veldig godt fram i mediene eller...hva man skal si
Det er mange som snakker om globale klimaendringer som... "noe man kan se nå". Det går jeg litt spaders av; selv om det er varmt eller kaldt eller null snø så er det bare en tilstand på været. Kan bero på så mangt, El Ninjo har nok en effekt på oss i Europa og. Men globale klimaendringer måles ikke i været i dag, i går, i fjor... Klima er en trend i været over lengre tid. Det er jo et noe vanskelig aspekt å ta innover seg. Men når man snakker om globale klimaendringer, så snakker vi om det man leser av simuleringer av klimaet framover i tid. Det er på sett og vis ingen direkte klimaendring akkurat i dag. Men om man ser på simuleringer med diverse konsentrasjoner CO2, CH4 i atmosfæren -- så er det en ganske kraftig endring i temperatur (på svært kort tid) som ligger foran oss. Det er teoretisk, det er en simulering, men... Det er som å melde været, bare i større bolker på 50-100-500-1000-10000 år framover. If you get my wibe. Med dagens utslipp og ingen endringer i vulkanutbrudd eller solinnstråling så ligger det inne en antatt kraftig økning i global gjennomsnittlig temperatur over de neste tusener av år på jorda. Det er det man snakker om, sånn egentlig, når man snakker om kliamendringer. Og det estimerer man med en modell akkurat slik som en værmodell. Man forer inn det som skjer av utslipp per dags dato, og trykker "iterate". Modellen prosesseres numerisk. Akkurat som en langtidsværmelding, med dertil variasjon (noen ganger er jo en værmelding usikker, andre ganger sikker). Forskjellige modeller har forskjellig sikkerhet. Men samlet viser alle modellene det samme: barnebarn får en annen verden å leve i.
Jeg er ikke i tvil om at jorden påvirkes av det vi trøkker ut i den. Enten lokalt eller globalt. Men å angripe flytrafikken på grunn av dette, er omtrent lite effektivt som å skulle stoppe flytoget med å stå i sporet og prøve å holde det igjen. Det er mange aspekter i livet hvor "det å gå fram med et godt eksempel" kan bidra til konkret endring; sos barnebyer, natteravner, donere til dyrebeskyttelsen -- små ting kan gjøre en stor forskjell. Men å tro at nedleggelse av flyruter i norge skal ha noen som helst effekt på det globale nivå... Det er så påtatt, så..smådesperat. IMO
Forøvrig en smårelevant artikkel jeg leste i kveld, som kanskje kan påvirke klimamodellene:
https://eos.org/articles/plankton-reveal-new-secrets-about-ancient-co2-levelsVis alt...