Flyskam: Bonusfeber og miljø

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av thecoldfish, 13. sept 2015.

  1. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,778
    Bonuspoeng:
    183
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med alle her. Er mye synsing i media og seriøse forskere selger jo ikke like godt
     
  3. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,778
    Bonuspoeng:
    183
    Så har vi denne da:

    (Sannhetsgehalten kan jeg ikke stå inne for)

    Klimasvindel.jpg
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo faktisk dokumentert at det en gang har vært tropeklima i Skandinavia... Hvordan henger da argumentasjonen på greip?

    Jeg er også enig i at vi på generelt grunnlag kan og bør være hensynsfull med miljøet, men den propagandaen som kjøres nå om dagen har jeg en sterk mistanke om at handler om enkeltindividers behov for "15 minutes of fame" og ikke minst penger til å få ha galskapen sin som sysselsetting.
     
    Ruby liker dette
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal ta toget neste gang jeg skal til Alta, så får vi se hvordan det går.. Ja, jeg hisser meg ganske mye opp over denne avgiften og synes klimasnobber med el-sykkel som bor innenfor ring 2 kan ta seg en skikkelig bolle. De har null peiling på hvordan det er å drive forretninger i distriktene, dessuten har mennesker også andre behov for å reise steder i dette landet, som ikke er bortskjemt med gode veier eller godt nok utbygget tog som gjør at dette blir effektive transportmetoder.

    En avgift for avgiftens skyld, ren og skjær inntekt med en argumentasjon som de fleste partier kan stille seg bak. Alle (nesten, hvertfall) partier har ønske om å fremstå med en miljøprofil av et slag. Da var den i boks. Check.

    For ordens skyld: jeg har bodd mange år innenfor ring 2 i Oslo og det uten bil for det meste. Det går veldig bra når man har "rullende fortau" i det gode kollektivtilbudet som finnes. Oslo kan ikke sammenlignes med resten av landet i så måte.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  6. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde det vært noe baller på disse grønne kommunistene så kunne de f.eks. møtt opp utenfor den russiske ambassaden og lurt på hva en times jagerfly tokt langs norske kysten forurenser.
     
    Shyneno and RoadKing like this.
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tar det for gitt at russerne har ordnet klimakvoter for sine tokter langs norskekysten??

    :D
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293
    Sorry, glemte den i befippelsen over utspillet fra Rasmus Hansson

    Åja, vi har flytt rundt. Det har jeg faktisk lest en gang... Finnes det også en forklaring på hvorfor det var så mye varmere rundt år 1000, da vikingene bosatte seg på Grønland?

    Forøvrig interessant stoff du kommer med. Det er nok mange aspekter på dette, men jeg syns fortsatt det blir litt lettvint å "ta" flytrafikken da :).
     
    Ruby liker dette
  9. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    http://www.dn.no/nyheter/naringsliv...lyseteavgiften-det-fr-dramatiske-konsekvenser

    Eivind Roald og jeg er helt på linje her…

     
    Jørgen and RoadKing like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293
    Er litt fristet til å spørre hvordan de kan vite at havstrømmene var anerledes den gangen... Men jeg avstår .

    Imidlertid, hvorfor er det utelukket at vi har en tilsvarende anomaly nå?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293
    Så, 1000kr spørsmålet :), er ninjo'n menneskeskapt? Hvis ikke... ;)
     
  12. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    er det ikke hyggelig og kommentere/diskutere når du faktisk har noe fakta å ta med deg inn i diskusjonen ? :)

    Må legge til, lenger opp skrev du at det var uinteressant med 10.000år fordi det bare var en liten fis i verdensrommet av alderen på jorda.. men dette er jo veldig rart å si.. ALL statistikk bygger jo på noe ala det samme... et utvalg... og det er vel en av de få tinga vi har til å vise til når det kommer til disse tingene?

    Hvis ikke 10.000år er nok for å få et bilde på ting er jo statistikken ubrukelig.. og da blir plutselig all forskning ubrukelig :)
     
  13. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Chrisbgg, Baldrick, NoLimit and 2 others like this.
  14. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    For å ta artikkelforfatteren litt på alvor, så er jeg helt enig i at luftfartens utslipp er en kjempeutfordring. Problemet er at det ikke er sannsynlig at man kan stanse verden fra å fly. Selv om det skrives at utvikling innen teknologi ikke vil kunne komme fort nok tror jeg han undervurderer det enorme insentivet flybransjen har til å redusere drivstofforbruk.

    I dag er det slik at 3/4 av kostnadene i løpet av levetiden til et fly er drivstoff, og 1/4 er innkjøp av selve flyet. En hver god kapitalist ser da at reduksjon av drivstofforbruk er veien å gå, og det er også grunnen til at det investeres milliarder i forskning på utslippsfrie fly.

    Jeg håper, og tror, at vi om ikke for mange år skal kunne fly med langt bedre samvittighet enn i dag.
     
    PVflyer, kaijoar and Baldrick like this.
  15. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe.. dette må jo være drømmescenario for MDG! De vil jo stanse all utvikling og helst reversere den!

    Når det er sagt må jeg bare få si at å beskytte miljøet er superviktig, vi har bare denne kloden å leve på, enn så lenge.

    Derfor blir det som beskrives i denne artikkelen helt feil for meg. Hvorfor i alle dager skal man gå løs på fly som i dag brenner renere enn noen gang!?
    Hvorfor tar man ikke tak i transport på sjøen som faktisk er den VERSTE formen for utslipp man har når det kommer til partikkelutslipp? Tar man 15-20 av de største fraktskipene i verden slipper de ut like mye partikler og drit som hele verdens bilpark tilsammen. Ikke rart all den tid de går på smørja som kommer ut på bunnen av rafineringstårnet.
    Miljøvern er som nevnt superviktig, men la oss for guds skyld starte i riktig ende. MDG og veldig mange andre har totalt feile prioriteringer og det er trist for engasjement rundt dette er uten tvil noe vi trenger med tanke på hvordan vi forsøpler planeten våro_O
     
  16. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg anerkjenner problemet med utslipp, det kan vi ikke komme oss unna.

    Å sette maskinene som knytter verden sammen på bakken er ikke veien å gå, i verste fall er det så kontraproduktivt som det er mulig. Dette gjentar jeg til det uendelige, du løser ikke problemet med å stenge ned motoren som driver verden fremover, du løser den med teknologisk innovasjon.

    Briljante forskere fra alle ferdens hjørner må møtes for å dele kunnskapene sine for at sistnevnte skal være mulig, hvordan skjer det fort nok? Du flyr, ingen har ikke tid å kaste bort.

    Ferier var hovedfokuset her, men gjett hva, jeg mener fortsatt dette er et gode siden det knytter ulike deler av verden sammen. Penger følger også med turister, noe som gjør land avhengige av hverandre. Har du en stabil mengde penger som krysser landegrenser lovlig så har du ikke noe incentiv for å skalere opp en konflikt, heller det motsatte.

    Så skal vi kutte drastisk innad i Skandinavia, gjør det enkelt og få opp lyntog mellom de store byene. Tre timer på tog fra sentrum Oslo til sentrum Trondheim er mulig og ville knust flyturer. Det tipset kan en hver politiker få gratis.

    Brett opp ermene og innover, ikke drep økonomien...
     
    Baldrick, Travellingalf and kaijoar like this.
  17. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    FN og klima fanatikere angriper alltid det som bringer verden fremover. Det er alltid økonomien som for skylden.

    Lurer på om FNs klima panel kan legitimere forurensning som FN selv har skylt i bare i form av krig og konflikter de siste 30 år?

    Og hva med religion? Når skal verdens største religioner ta sitt ansvar?
     
  18. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    This! OSL-TRD er europas 5. travleste rute i følge denne oversikten: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_busiest_passenger_air_routes
     
    RoadKing liker dette
  19. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Du har vært så lenge "In America" altså ;)
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden