Flytoget OSL

Tråd i 'Nyheter' startet av tobeornot999, 05. juli 2020.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Fly-relatert, siden mange av oss bruker flytoget mye.

    Koser meg litt sent på dagen med å lese helge-Finansavisen. Er vel bare i Norge (og noen få gjenværende kommunist-diktaturer) at noe lignende er mulig.

    For enkelhets skyld Flytoget som 100% statlig eid AS, omtales som FT.

    1) FT gjør et rekordår, omsetter for første gang over 1 mrd
    2) Resultatet er også bra, 350 millioner i overskudd
    3) FT, hvor selvsagt staten også utgjør 100% av generalforsamlingen som tar stilling til slikt, beslutter å utbetale 200 millioner i utbytte til staten
    4) Staten venter på sine 200 millioner, men FT (representert ved statens utpekte styre av statlige støttespillere) kommer til at de ikke vil betale ut likevel fordi "litt problemer med bla dreamlinere" og "kun 1% oppgang i trafikken på OSL i 2019". Dette var før covid.
    5) Staten v/FT lar altså være å utbetale å betale ut pengene staten skulle ha
    6) Ene-aksjonæren, staten, bryr seg ikke stort om dette - så da blir det vel slik...

    Den samme staten har subsidiert FT med gaver på 9 milliarder 2000-kroner i ettergitt gjeld til kjøp/drift av togene og 7 milliarder i ettergitt utbyggingskostnad for skinnegangen samme år.

    Eneste trøst får bli at det er staten som sitter på alle sider av bordet, og uansett "eier pengene". Ryddig eller effektiv måte å drive business på er det hvertfall ikke.
     
    Edvard liker dette
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg ingen innsikt i eller interesse for Flytogets økonomi eller forpliktelser, men det er Covid-19 som hvertfall er den offisielle begrunnelsen for at styret foreslår for generalsforsamlingen å ikke vedta utbytte.
    Det er vel ikke helt utenkelig at Flytoget kan gå noen magrere år i møte...
     
    Last edited: 05. juli 2020
  3. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Så får vel Staten litt av overskuddet i form av skatt? Eller har FT massive utsatte skattefordeler fra tidligere års tap?
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er egentlig problemet?
     
    Adrian E liker dette
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,477
    Bonuspoeng:
    183
    Det er uansett aksjonæren staten som bestemmer dette, ikkje administrasjonen i selskapet, sidan det er generalforsamlinga som vedtek utbyttet etter framlegg frå styret.

    Eg kan tenke meg Flytoget er hardt råka av koronakrisa, so det er sikkert lurt å halde att på utbyttet.
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Just a glimpse.

    [​IMG]
    Kilde
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Reiser du mer effektivt med bredere seter, mindre støy og større vinduer? Hva betyr det å reise effektivt?

    «Bredere seter, mindre støy og større vinduer skal sørge for å gi de reisende en enda mer behagelig og effektiv reise.»
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er mer fascinert over at vi ikke har begrepet Efficient på norsk.
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,539
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel mer produktiv enn effektiv, egentlig? Men det kommer jo helt an på hva det peker tilbake på. Er det du eller reisen som skal være effektiv (eller produktiv)?
     

Del denne siden