Det er flere hindringer som nevnes her...
Det er ca. 14 ukentlige flygninger fra (vest)-Europa til Kina, sist jeg sjekket. Det er riktignok ventet en økning i antall flygninger etter at OL er ferdig (paralympics). Men det kan ta noen uker fra flytillatelser blir gitt, til selskaper kan starte opp med flere flygninger.
Reiserestriksjoner over Russland skaper store utfordringer for flyselskaper i nordre del av Europa.
For reisende fra Norge (og de fleste land, meg bekjent) kreves det fortsatt at du kun kan ha en (1) mellomlanding fra avreiselandet før ankomst Kina. Da innskrenkes mulighetene. Du må ha godkjente covid-tester i transittlandet. Dette gjør reisemulighetene svært begrenset.
Med utreise fra Norge er det forholdsvis dyre økonomibilletter (30+ tusen en vei). Er det billige billetter - så påse at selskapet faktisk har landingsrettigheter. Selskaper som LOT med flere har markedsført flygninger de strengt tatt ikke kan fly frem i tid, fordi de ikke har landingsrettigheter per nå. Ikke la deg lure, men sjekk hvem som flyr hvilke dager.
Flygninger kan bli kansellerte på kort varsel. Har en flygning 5+ covid-tilfeller så får flyselskapet 2 eller flere uker med "karantene" hvilket gjør at mange passasjerer blir strandet uten hjelp. Det kan være lurt å planlegge en alternativ reiserute som er refunderbar.
Når det gjelder karantene, er det 14+7 dager for de fleste i Shanghai fortsatt, meg bekjent. De siste 7 dagene hjemme, dersom (a) du kan bo alene eller med de du reiste med (b) nabolaget godkjenner at du kommer hjem og tar ansvaret.
Det er ingen selskaper som har hatt bonusbilletter fra Europa til Kina det siste halvåret. Håpløst, men samtidig er det jo ekstrem mangel på flyseter. Så kanskje ikke annet å vente.
Selv hadde jeg en reise med CA til Beijing i Juni som bare ble kansellert. Så det er usikre tider for de som bestiller billetter.
Samtidig planlegger kina nå for "Post Covid-Zero", så alt tyder på at det vil bli flere flygninger og antakelig litt lemping på karantener. Men det blir neppe før etter sommeren (tror jeg), når verden har gjort unna størsteparten av pandemien. CTrips CEO mener å tru at Kina åpner opp før neste nyttår...
Håper du finner reiselykken
Vis alt...