Flyvninger til Kina

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flying_all, 28. febr 2022.

1. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Det har og er fortsatt minimalt med flyvninger til Kina med vestlige selskap. Sas har vel bare 1 flight i mnd til Shanghai?

Jeg skal bortover i slutten av april og hjem med SAS PVG-CPH 23 juni.

Sliter med å finne noe fornuftig bort. Tenkte å bruke bonuspoeng men finner ingenting hele veien. Beste jeg har funnet er AMS-IST-TPE med TK også TPE-PVG med betalt billett. Usikker om jeg får denne gjennom da jeg har innsjekker baggasje og må ut for å plukke opp og sende videre. Noen som vet?

2. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Høres også litt stress ut gitt innreiseregler mtp c19 osv med Kina, redd det blir en vanvittig papirmølle.

flying_all liker dette
  3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Transit på Taiwan er igjen tillatt fra 1. mars. Kravet er at du reise til og fra Taiwan med samme flyselskap. Maks transittid er åtte timer som tidligere. Mens du er på flyplassen, vil du bli fulgt/overvåket/passet på av flyplassens smittevernmedarbeidere.

ChrisTW and flying_all like this.
  4. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Isolasjonsregler i Kina kan endres på timer, derfor er det umulig å si hvilke regler vil gjelde i april. Pr. nå praktiserer Shanghai "7+7", altså 14 dagers isolasjon. Mange steder praktiserer nå "14+14". Selv mange kinesere jeg kjenner i Oslo sier at de tror de først kan reise til Kina på familiebesøk uten å være i isolasjon i 2024.

flying_all liker dette
  5. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Det er litt frem i tid ja.. er de tilbake til 14 dager i Shanghai etter OL? Trudde det fortsatt var 14+7 home stay.

Skal innom ambassaden snart å hente visum. Skal høre med de da hva som gjelder for Shanghai. Har hørt Beijing er 4 uker totalt.

6. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Finner bare denne hos SAS østover (mars-mai 2022). Må bort i slutten av april, så denne blir litt seint

Skjermbilde 2022-02-28 kl. 23.46.00.png

7. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Det er flere hindringer som nevnes her...

Det er ca. 14 ukentlige flygninger fra (vest)-Europa til Kina, sist jeg sjekket. Det er riktignok ventet en økning i antall flygninger etter at OL er ferdig (paralympics). Men det kan ta noen uker fra flytillatelser blir gitt, til selskaper kan starte opp med flere flygninger.

Reiserestriksjoner over Russland skaper store utfordringer for flyselskaper i nordre del av Europa.

For reisende fra Norge (og de fleste land, meg bekjent) kreves det fortsatt at du kun kan ha en (1) mellomlanding fra avreiselandet før ankomst Kina. Da innskrenkes mulighetene. Du må ha godkjente covid-tester i transittlandet. Dette gjør reisemulighetene svært begrenset.

Med utreise fra Norge er det forholdsvis dyre økonomibilletter (30+ tusen en vei). Er det billige billetter - så påse at selskapet faktisk har landingsrettigheter. Selskaper som LOT med flere har markedsført flygninger de strengt tatt ikke kan fly frem i tid, fordi de ikke har landingsrettigheter per nå. Ikke la deg lure, men sjekk hvem som flyr hvilke dager.

Flygninger kan bli kansellerte på kort varsel. Har en flygning 5+ covid-tilfeller så får flyselskapet 2 eller flere uker med "karantene" hvilket gjør at mange passasjerer blir strandet uten hjelp. Det kan være lurt å planlegge en alternativ reiserute som er refunderbar.

Når det gjelder karantene, er det 14+7 dager for de fleste i Shanghai fortsatt, meg bekjent. De siste 7 dagene hjemme, dersom (a) du kan bo alene eller med de du reiste med (b) nabolaget godkjenner at du kommer hjem og tar ansvaret.

Det er ingen selskaper som har hatt bonusbilletter fra Europa til Kina det siste halvåret. Håpløst, men samtidig er det jo ekstrem mangel på flyseter. Så kanskje ikke annet å vente.

Selv hadde jeg en reise med CA til Beijing i Juni som bare ble kansellert. Så det er usikre tider for de som bestiller billetter.

Samtidig planlegger kina nå for "Post Covid-Zero", så alt tyder på at det vil bli flere flygninger og antakelig litt lemping på karantener. Men det blir neppe før etter sommeren (tror jeg), når verden har gjort unna størsteparten av pandemien. CTrips CEO mener å tru at Kina åpner opp før neste nyttår...

Håper du finner reiselykken :)

MarkSS, flying_all and RoadKing like this.
  8. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for vanvittig mye bra info :)

Første spm jeg har er: flyr ikke Qatar til Kina / Shanghai lenger??

Finner ingenting med SAS før 31 mai. Finnair har fullt frem til midten av Mai. Juneyao flyr fra HEL-PVG. Utover dette sliter jeg med å finne noen med bare EN mellomlanding før ankomst Kina.

9. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Og om noen tester positivt på flyvingen, er det ikke 14+7, da blir du eventuelt hentet og fraktet til nytt karantenehotell for de siste syv. Ihvertfall erfaringen nå i januar. Bekreftet etter å ha kommet ut, oppringt om at politiet kom og hentet ila et par timer. Var ambulanse som kom og kjørte igjennom hele byen til hotell med sirene og hazmat suits. Rene apokalypse stemningen, lite info. Men ble sluppet ut igjen på 14+7 ende dag likevel. Så greit å ha i bakhodet. Disse reglene ble innført veldig raskt og muligens derfor lurer info, få visste hva som gjaldt.

Shyneno and flying_all like this.
  10. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Det korte svaret på det er nei. Kun en PAX-rute til Kina currently, og det er Hangzhou. Alle de andre rutene røk 1. feb 2020 og de har ikke kommet tilbake. Virker ikke som om QR har noe hastverk med å kjøre igang pax-flighter dit heller gitt innreiserestriksjonene. Tror ikke Emirates heller har kjørt igang Kina-rutene utenom Guangzhou.

flying_all liker dette
  11. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Qatar: Se der ja..
    Emirates: Bare cargo ser det ut som, landet et kl 23:29 på PVG i går (EK9888).

Er søren meg ikke mange alternativer da som har maks 1 mellomlanding mellom Norge og Kina. Juneyao hadde ikke ledig før 15 mai:

Skjermbilde 2022-03-01 kl. 10.23.04.png

12. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Så dersom noen tester positivt på flyet er det først 14 dager på et hotel også må man bytte hotell og ta de siste 7 dagene på et annet hotell? Hvem fløy du med og hvilket hotell bodde du/dere på?

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,504
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor i all verden planlegge tur til Kina når det er så usikkert og vanskelig …

RoadKing liker dette
  14. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    JOBB :) skal være der i 7 uker.

Shyneno, Grooo and Eddie47 like this.
  15. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Det var med SAS, ikke jeg, men halvdel, så husker ikke navnene. Kom akkurat hjem, var vel en natt hjemme i leilighet, så ringte de og sa de kom og hentet dagen ettepå. Da var det kaos, med lite info og noe som helst. Var flere som opplevde det som ubehagelig. Reglene var endret ila avreise OSL og ankomst PVG, men nå har det sikkert satt seg. Uansett ble da karantene tilsammen 21 dager, men litt usikker hvor man må avtjene den.

Tror aldri det ble helt klart om det var noen som hadde testet positivt på flighten eller på samme hotellet.

flying_all liker dette
  16. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Greit å være forberedt ja.. takk for info! Jeg har regnet med 14+7, men dersom jeg slipper unna med 14 på hotell er det topp.

Snakket nettopp med ei hyggelig engelsk på SAS. Det er completely utsolgt for CPH-PVH frem til Juni. HELT FULLT! Hun mener de selger alle setene ombord (jeg trodde først de kanskje flyr med halvt fly, kanskje noen som kan bekrefte her?). Hun kunne heller ikke sette meg på venteliste eller gjøre noe som helst.

Som Diamant sies det:
    "You are guaranteed a seat (but not a class) when you book a ticket in booking class C:" Dette gjelder ikke for intercontinental flights og jeg fikk altså ikke betale 78.000,- (som class C koster) for å sitte i Eco.

Prisen er 78.000,- pr vei i Business og det er ikke tillatt med refusjon med mindre man betaler 5000,- i gebyr.

SAS flyr hver tirsdag til Shanghai fra CPH. En annen agent fant CPH-PEK på en torsdag, er dette riktig? Finner ikke noe til PEK flere mnd frem i tid.

Mange spm her men sikkert noen som har info om noe her :)

17. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,847
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er satt opp et ukentlig A340 hver torsdag CPH-PEK i overskuelig fremtid. I likhet med CPH-PVG er alle bookingklasser nullet, så de går nok som rene fraktruter.

flying_all liker dette
  18. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    De fleste nasjoner og tilhørende "hovedflyselskap" har som hovedregel kun lov til å ha et flyselskap som flyr en gang i uken til en destinasjon i Kina. Det er selvfølg mange unntak og noen land forhindret fra "samarbeidet". Derfor svært få ukentlige flygninger.

Air China flyr ARN-PEK en gang i uken. Bare så det er nevnt. Men det var riktignok før nedstegning av luftrommet over Russland.

Her er en lenke som viser hvem som flyr når til/fra Kina. Riktignok er noen uker gammel, og ingen garanti for at de fortsatt eksisterer:
    https://mp.weixin.qq.com/s/MEdAIGgoJPASJmVi-WGcFg

flying_all liker dette
  19. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,924
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror Air China kan fremdeles fly over Russland, så det går greit for dem...

chrt and flying_all like this.
  20. flying_all

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Finnair har løst dette fint. Torsdager er det Finnair ut fra HEL, mens søndager er det Juneyao Air ut fra HEL codeshare med Finnair og full poengopptjening.

chrt liker dette

Del denne siden