Forbanna på SAS...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Lost Viking, 29. nov 2016.

?

Burde SAS gi et loungetilbud på alle flygninger fra OSL bestilt på sas.no?

  1. Ja

    6.3%
  2. Nei

    93.8%
  1. Lost Viking

    Lost Viking Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Her for en liten stund siden så dro jeg til LAX, tur retur på pluss. Jeg fikk testet det nye systemet med bud-upgrade til business og fikk dette for min kone og meg til rett over 40.000 EB poeng. Så lang, veldig fin reise.

    Køddet kom når jeg skulle hjem igjen. Jeg hadde forventet å slappe av og kose meg på lounge og ankom flyplassen nesten 4 timer før avreise for jeg måtte levere leiebil og slikt. Da jeg gikk i fast track køen ble jeg regelrett kastet ut selv om den var tom, for billetten min var ikke god nok. Dette var bare for business og first class. Ok. Regner med at denne ansatte gjorde en feil for jeg flyr jo pluss og forventet meg en plussopplevese på flyplassen også. Går gjennom vanlig sikkerhetskontroll og går rett til Star Alliance loungen. Der ble jeg også nektet inngang for jeg var ikke business ei heller gullkortkunde. Irriterende. SAS var også 2 timer forsinket og vi så på fantastiske 6 timer ved gate. Dette kunne SAS opplyst om syntes jeg.

    Så i dag skal jeg fly til Riga. Bestilte billeter på sas.no og betalte der. Skulle sjekke inn i går men "reisen ikke funnet". Hæ? Ringte kundeservice og de sa etter mye tenketid at jeg flyr med Air Baltic. Greit nok, men hva er problemet? Joda, siden jeg flyr GO til Riga gjelder ikke onlince check in til 179,- for lounge... Det er også umulig å ta check-in på SAS.no så jeg måtte gå på airbaltic.com hvor de ikke tilbyr lounge. Dette på grunn av at SAS ikke flyr ruten selv og derfor får man ikke dette tilbudet. Hæ? Ok. Får betale fullpris da siden de skal være vanskelige, men neida. Nå ser det ut som om jeg ikke kommer inn på loungen over hodet på grunn av at SAS ikke gidder å fly den strekka selv. Jeg kjenner jeg er ekstremt forbanna på de nå. Jeg er villig til å betale 219,- for SAS loungen, men syntes ikke det er verdt 300 pr person på OSL loungen alternativt. Priority pass har ikke en dritt på OSL, ei Amex.

    Nå ser jeg på morsomme 2-3 timer på OSL uten lenestol, buffet eller raskt internet.

    Jeg føler at SAS lurer meg og kan ikke se fra et forretningsmessig perspektiv hvorfor de ikke prøver mersalg mot kundene.

    Føl dere fri til å gå inn og kjeft på de du også slik at vi kan få fikset dette. Vi er jo betalingsvillige, men det kjennes ut som et slag i trynet hver gang SAS skal spare penger på å nekte oss ting vi tror er inkludert i reisen eller billetten. De kan jo bare legge på kostnadene sine i billettprisen om det er det det står på.

    https://www.facebook.com/SAS/posts/...255089&notif_t=like&notif_id=1480410397154842
     
  2. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Loungeaksess er neppe en menneskerett, men jeg forstår frustrasjonen når tjenesten du får ikke matcher tjenesten du forventer.

    Et par spørsmål:
    Er dette codeshare?
    Hvem er operatør?
    Hvorfor flyr du ikke plus?

    /koffert.
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er enig i at det ikke er så lett å vite hvilke lounger man kan bruke når man flyr Plus til USA, men punkt 3 på denne siden forteller deg det:
    [3] Adgang til SAS Lounges samt partner-lounges i Tokyo, Beijing og Shanghai

    Star Alliance-loungen er desverre ikke en SAS-lounge.
     
  4. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser at dette kan være noe forvirrende, siden tilgang til partnerlounger faktisk avhenger noe av hvor du flyr og om SAS flyr selv/evt. hvem som operer flyvningen.
    I Europa får du alltid tilgang til *A lounge hvis du flyr i SAS Plus. På interkontinentale flyvninger er derimot litt mer varierende hvis du flyr i Plus. Da har du tilgang til SAS sine egne lounger i hele verden, samt *A lounger i Beijing, Hongkong, Shanghai og Tokyo.

    Er det codeshare med noen utenom *A er det imidlertid litt mer køddent, da kan du risikere å ikke ha tilgang til en dritt om selskapet som operer flyvningen ikke er *A, uansett hvilken farge du har på kortet ditt og selv om reisen er booket i SAS Plus.

    Dette har egentlig aldri skapt problemer for meg, men jeg har dog vært klar over problemstillingen på forhånd. Så langt det lar seg gjøre prøver jeg å unngå codeshare utenfor alliansen hvis gullfordeler ol. er av betydning for reisen.
     
    Lost Viking and Travellingalf like this.
  5. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    I disse tilfellene ser det nok ut som SAS har "rett". Du har jo det gamle trikset med å bestille en fullt refunderbar billett litt senere på kvelden og avbestille når du rusler til gate. Men vær nøye!
     
  6. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    I dette tilfellet ville jeg hatt mindre dårlig samvittighet til å gjøre dette, enn jeg ellers ville hatt (f.eks om jeg reise med et konkurrerende selskap).

    /koffert
     
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner at du er litt oppgitt over dette, men av alle ting SAS roter til er ikke dette en av de. Litt uklart, ja, men det står relativt klart at Plus på IC ikke gir lounge utover SAS' egne.
    Fast track trodde jeg man fikk på Plus IC også.
    jeg synes uklarheten rundt biz/ikke biz på UA innenriks er verre
     
  8. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg trodde man fikk Lounge med Plus på IC.
     
    NordicLane liker dette
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Det som er mest irriterende er at man ikke gidder/klarer å implementere info i bestillingene som er korrekt for den valgte reisen. Når jeg har valgt å fly med SK1234 fra A til B i Plus på SAS sine egne hjemmesider så forventer jeg egentlig at de klarer å si meg akkurat hva jeg vil få på den turen. Ikke en generell oversikt over hva som kanskje om men og hvis vil være av fasiliteter dersom jeg leser nøye på infosidene og følger godt med i diverse flyforum....
     
    Lost Viking liker dette
  10. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. I dette tilfellet er det praktisk talt slik at SAS fortjener det.
     
    Lost Viking liker dette
  11. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Lost Viking liker dette
  12. Lost Viking

    Lost Viking Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Ja det er codeshare. Air baltic. Fant ut dette da online check-in hos sas.no ikke virket. Siden det er en liten kort reise tenkte jeg at jeg kun var interessert i lounge og ikke trengte mat og drikke om bord. Tenkte da at 179,- for å forhåndsbestille lounge var greit. Det økonomiske spriket fra go til pluss var for dyrt på denne strekka syntes jeg. Flyr alltid pluss over 2 timer ca.
     
  13. Lost Viking

    Lost Viking Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Det er akkurat det som irriterer meg. Jeg er betalingsvillig og antok at man kunne bestille lounge ved online check-in når man kjøpte billettene på sas.no

    De kunne i det minste gitt meg infoen om at man ikke er ønsket som betalende kunde på lounge ved codeshare.
     
  14. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Om vi legger Lost Vikings problemstilling til side et lite øyeblikk, og heller utvider horisonten:

    Om en EBG reiser med billigste billett med AirBaltic; kommer han DA inn i loungen? Så vidt jeg kan forstå er AB ikke medlem av *A, selv om de samarbeider med bl.a. SAS (og SAS var tidligere inne på eiersiden).

    /koffert.
     
  15. Lost Viking

    Lost Viking Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, det vil jeg tro. AB er star alliance.

    Dette er diskutert her uten at det er noe klart svar.
     
  16. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Air Baltic er ikke Star Alliance men de gir tilgang til Lounge dersom du har kjøpt billett med dem utstedt på SAS 117 dokument.

    • Hvis du reiser med en av våre partnere på en codeshare-flygning (airBaltic, Next Jet og Iceland Air) så har du, med EuroBonus Gullkort, Star Alliance Gullkort eller om du har bestilt billett i SAS Business/SAS Plus, tilgang til loungen, forutsatt at du har bestilt på SAS (billettnummer starter med 117-). På din bestillingsbekreftelse ser du hvilket flyselskap som utfører flygningen ("operated by").
    https://www.sas.no/alt-om-reisen/pa-flyplassen/lounger/adgang/
     
    NoLimit liker dette
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er utrolig nok ikke samme posten på samme topic. Er flere som har fått nei i loungen med det som er kjøpt som SAS Plus på 117-stock. Ganske trist at dragene ikke kjenner til slike regler.
     
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp det kan jeg skrive under på. Ble nektet adgang med 117 billett i ARN. Fikk beklagelse på mail og 2 lounge voucher av SAS. Men hva hjelper det når jeg da(2 år siden) bare fløy i pluss :p
     

Del denne siden