Forhåndsregler ved reise i fattige land

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Are, 08. juli 2017.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har noen tanker om dette?
    Vi skal til Madagaskar og Komorene med avreise neste uke, har lest litt diverse om å unngå å vise mye penger, ikke smykker, store kamera etc.

    Noen som har noen tanker, opplevelser og erfaringer her?
    Forstår at det kan for noen være provoserende med utlendinger som strør rundt seg med store sedler og flasher dyre ting. Hadde jo vært fint med stort kamera, men lurer på å investere i et Olympus Though for å være forberedt på regn etc..
    Hva med mobiltelefon? Noen som bruker egen telefon på reise? Min S8+ er knapt tatt ut av esken ennå..
     
    Edvard liker dette
  2. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,645
    Bonuspoeng:
    293
    Generelt. Vær litt mindre redd. Det går oftere bra......
     
    veeegard, Lnbre, Chrisbgg and 2 others like this.
  3. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    4,648
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er ren statistikk. Ikke høy sannsynlighet for å bli knablet ned på slike turer hvis man er nogenlunde bevisst og ikke altfor "full sjømann". Jeg har vaset runt i de mest farlige strøk på Copo Cabana, Cape Town, ja selv to kvartaler bak det hvite hus som er verdens mest ransutsatte område (alternative fact warning). Aldri følt meg utrygg her.
    To ganger har jeg blitt utsatt for ransforsøk: Oslo på Carl Johan og hovedgaten i Milano. En gang vellykket(?) ran med pistol og hele pakken: I slottsparken i Brussel med massevis av politi rundt overalt.
    Moralen er at man ikke er mye tryggere i "trygge" land.

    Så mitt råd er å bruke sunt norsk fiskervett (bøndene er SÅ oppskrytte i denne sammenheng):
    Ikke braute, flashe eller drikke mer enn gjennomsnittet på stedet, og holde seg unna de som man ser er ute etter bråk/penger/iPhone/kjæresten/...
     
    Edin, Chrisbgg, Henrik and 7 others like this.
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med det @kiev sier. Så lenge man ikke krabber gatelangs grunnet stup fylla så går det som regel greit. Skulle man være så uheldig at man blir ranet så er det bare å gi fra seg alt man har og heller redde livet. Og som man sier; cash is king :cool:
     
  5. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,239
    Likes mottatt:
    1,372
    Bonuspoeng:
    113
    Tror det er viktig å lese lokale råd omkring dette. Kameraten min visste egentlig at man ikke skulle gå med synlige smykker på gata i Rio, men av gammel vane glemte han å fjerne gullkorset han hadde gått med i 20 år.. 5 min ute på gata langs stranda i Rio var nok til at en syklist grabbet det til seg.

    I Afrika har jeg ikke opplevd lignende, men man bruker jo sunn fornuft da. Tror heller at ting er veldig dyrt og ivrige selgere overalt, er mest plagsomt! :)
     
  6. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,890
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Ha eit bankkort og litt kontantar separat i bakhand.

    Eg har blitt fråstolen mobil på Zanzibar, teke ut av handa frå bil medan eg brukte han. Slikt fiksar reiseforsikringa, sjølv om det er kjipt.
     
  7. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    4,648
    Bonuspoeng:
    113
    Stupfylla alene i mørke smug utpå natten er ikke lurt. Derimot er det veldig lurt å ha minst ett kredittkort og noe cash samt en reservemobil låst på rommet, eller i alle fall gjemt på et annet sted enn lommebok. I tillegg bør man ha bilde av alle kort og pass, viktige linker og passord og telefonnummer lastet opp på et sikkert nettsted som LastPass eller lignende. Osv, osv...

    Poenget er at alt dette er GENERELLE reiseregler som er akkurat like gyldig enten man skal til Acapulco eller Arendal.

    Shit happens overalt med sannsynlighet 0 < p < 1
     
    Baldrick liker dette
  8. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,156
    Likes mottatt:
    36,645
    Bonuspoeng:
    293
    Som nevnt over skjer ting over alt. Men, nå er det en grunn til at noen steder pekes ut som farligere en andre. Nettop fordi det skjer mere der. Nettop derfor er greit å sette seg litt inn i sikkerhetssituasjonen uansett hvor man reiser eller oppholder seg.

    Selv har jeg bodd i Lusaka i Zambia i en periode. Og reiste endel ned til Sør Afrika. Forskjellen mellom en mulig ransopplevelse i Norge og SA er muligheten og viljen til å bruke vold og begå overgrep og skade ransofrene. Når det er sagt er det ikke farligere å kjøre til eller å tusle rundt på et middeklasse handlesenter i Cape Town en det er på Oslo City. Lommetyver er det over alt. Forskjellen er at mens Oslo har noen få kvartaler der det foregår endel dopsalg og der jenter definitivt ikke bør gå for ofte alene på natten, er det større områder i storbyene i feks SA eller Brasil som definitivt er farlige.

    Selv gikk jeg gjennom et relativt fredelig område i Durban på ettermidagen på vei til middag. Etter middag og en god del øl og mye senere, ble jeg stoppet av politiet på vei ut av restauranten i samme området, med klar beskjed om at jeg ikke fikk gå noe som helst sted alene. De endte med å kjøre meg hjem, i den pansrede bilen ( tenk gitter sveiset over vinduene) med beskjed om at hvite menn som meg måtte regne med å bli knivstukket og ranet når vi selv utsatte oss for noe så farlig som å gå alene ute på natten.

    I Lusaka var jeg mye ute på kveldene, og hadde for vane å ta på en billig klokke og ta med en gammel Nokia 3210 ut. Cash i en stram lomme og litt ekstra gjemt et annet sted på kroppen. Vi var 5 stk fra Norge som ble frastjålet 8 mobiler og noen norske hundrelapper i lokale Kwatcha, av lommetyver i løpet av endel mnd. Forskjellen fra Sør Afrika var at i Lusaka skjedde det sjelden voldelige ran av hvite. Men med en relativ liten hvit befolkning som vesentlig er turister på gjennomreise eller folk i utviklings sektoren så holdt politiet hardt på å finne og slå hardt ned på voldelige ran mot oss. Vi ble ganske enkelt fortalt av politimenn der nede at de satte alt inn på å finne og kvitte seg med kriminelle som agerte voldelig mot hvite, fordi de ikke ønsket at den hjelpen landet får fra diverse NGO er ikke skulle bli skadelidende.

    Mitt utgangspunkt er å forsøke å ikke være for redd, men å vurdere hva jeg gjør ut fra informasjon om hvor farlig et land er. Dyre klokker og smykker blir med på ferie til Japan men ikke til Brazil. Kameraet og den dyre mobiltelefonen blir blir igjen på hotellet på kvelden men kan være med på gruppesightseeing på dagen, nesten hvor som helst.

    Ellers må jeg si at den gangen jeg har vært mest redd for egen sikkerhet, var i leiebil i Zimbabwe. I den perioden hvor hvite ble mer eller mindre kjeppjaget fra landet oppdaget vi at lysene på leiebilen omtrent ikke virket. Og gatebildet i Harare er verken oversiktelig eller godt opplyst på natten, for å si det sånn. Redselen var selvfølgelig knyttet til hva som ville skje hvis vi ble innblandet i en ulykke.
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 19. mai 2018
    kiev and Sikiduck like this.
  10. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Har ennå til gode å bli ranet.
    Men i de mer rare strøk jeg har lusket runt i så pleier jeg alltid å ha litt cash samt et par gamle utgåtte visa/mastercard i lomma. Kan ikke tenke meg at tyven sjekker utløpsdato på kort ved ransforsøk?!
    Ikke noe problem å la kjeltringen få det.
    Mobil er sjeldent med på de turene, eller heller klokke.
     
  11. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Hvorfor ikke gjøre dette som jeg ble opplært i USA da jeg var ung . Ta med "mugging money". Så mye penger slik at kjeltringen ikke blir skuffet og gjør noe med deg alvorlig med kniv etc. Ta det tapet selv..

    Klokke ? Min sorte plastikk Casio til $ 14 hos CVS er vel ingen interessert i..

    Gjem et kredittkort slik at du slipper styret med å kansellere det.

    Hvorfor ikke la mobilen være safe på hotellet . Vi greide oss fint uten tidligere. Avtal på forhånd med reisefølget hvor vi møtes dersom man mister hverandre ....:confused:
     
    Last edited: 09. juli 2017
  12. polarexpressen

    polarexpressen Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    33
    Mine beste tips:

    • Om mulig, unngå å ta ut penger i minibank på steder med store folkemengder i gaten utenfor. (Eneste gangen jeg har opplevd å bli ranet var i etterkant av et minibank-uttak.)
    • Lagre større sedler i pengeveske rundt magen. Småsedler og mynter får plass i lommen.
    • Sørg for å ha kopi av passet med deg når du er ute. Selve passet kan ligge igjen på hotellet sammen med et ekstra kredittkort. Skann gjerne passet til Dropbox el. før du reiser.
    • Hvis du har lys hudfarge og hører folk rundt deg snakke om "vazaha", er det sannsynligvis deg de snakker om :) Betyr "hviting" på gassisk. Da er det kanskje lurt å være litt ekstra oppmerksom, uten at det trenger å bety at situasjonen på noen måte er farlig.

    Ellers har landsidene til britiske myndigheter oppdatert info om sikkerhetssituasjonen i landet: gov.uk /foreign-travel-advice/madagascar/safety-and-security
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Are liker dette
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Rules of Stupid

    Don’t go Stupid places, with Stupid people, at Stupid times, and do Stupid things.

    Break one and you might be okay. Break two or more Rules of Stupid and you’re in trouble.

    [​IMG]

    Mange bra eksempler av vold og ran fanget på video:

    https://www.youtube.com/c/ActiveSelfProtection/videos
     
    freddyen, kaiarne, NoLimit and 2 others like this.
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Noe av det farligste du gjør på utenlandsreiser med tanke på egen sikkerhet er å ta kollektivtransport på landeveien. I utviklingsland er heller ikke «ambulanse» eller legehelikopter på noen minutters standby.

    Lokalbuss, langdistansebuss, minivan, Jeep, pickup truck og motorsykkel har vesentlig større risiko for å havne i en ulykke enn leid privatbil med egen sjåfør.

    Jeg tar ofte bussen i både Sør-Amerika, Afrika og Asia med få betenkeligheter, men er samtidig bevist på risikoen og prøver å velge beste løsning under gjeldende forhold.

    F.eks. har Thailand dette året så langt 1012 trafikkdødsfall, dvs. 44 omkomne per dag.

    [​IMG]
     
  16. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Med andre ord under gjennomsnittet for Thailand som er ca 60 omkomne per dag.

    Antar at det er roligere på veiene grunnet corona, pluss mindre twatpackers på moped uten hjelm.

    Det er jo viktg å ta med alle dei som blir skadet, VG skriver 2500 per dag. Mange av dei sikkert alvorligt. Det er ein ting å død i utlandet, det å havne på sykehus i koma i månedsvis eller kanskje ende opp som ein grønnsak er jo også ein mulighet.

    https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nordmann-omkom-i-ulykke-i-thailand.xMwMTVFFi
     
    Edvard liker dette

Del denne siden