Forhåndsvalg av seter på SAS (samletråd)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 15. juli 2015.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    @vegardg har nok truffet spikeren på hodet.
    Du må vente til egencia billetterer før du kan velge sete.
    Nytt etter SAS byttet server.
     
  2. okolbu

    okolbu Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Vi bruker også Egencia på jobb, men dem kan ordne seter selv om billetten ikke er utstedt.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan de kanskje gjøre via telefon/mail, men du får ikke gjort det på SAS sine sider slik man kunne før.
     
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker også Egencia. Selv med EBD lagt inn i profilen, får jeg ikke valgt seter på SAS Go bestillinger. Snodig opplegg. Jeg kan ikke velge seter, uansett om jeg ville kjøpt de. Med DY går det helt fint. Og med SAS Plus går det også fint.

    Har inne i profilen min at jeg vil ha midtgang lengst mulig fremme, så setet ordner seg alltid for meg. Men spesielt at en så stor aktør om Egencia ikke har dette i orden.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel snart et par år siden de kom med nye sider og multi-city booking er fortsatt ikke mulig.. Det gikk fint på de gamle sidene.
     
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde litt trøbbel med dette selv en stund når jeg ville velge seter på flyreiser bestilt gjennom arbeidsgiver (vi bruker Amex). Men når reisen er billettert (vanligvis etter 24 timer) så har det stort sett gått greit.
    Prøvde igjen akkurat nå etter en bestilling som ble gjort i går og fikk valgt seter på alle fire leg (innenriks i GO). Fikk først litt hakeslepp siden SAS plutselig ville ha penger for å velge seter, men dette viste seg å være pga manglende EB-nummer i bestillingen. La til det selv og da var setevalg gratis igjen.
     
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tre legs med SAS neste måned, som jeg av tidligere erfaring overvåker nøye i MyFlights. I dag har det rent på endringer av setevalget mitt: På to av segmentene har sete blitt skiftet fra midtgang til midtsete (11C til 12B og 14C til 14B). Jeg byttet tilbake til opprinnelige valgte seter, og ble prompte flyttet tilbake til midtsetene igjen. Da jeg så valgte 16C og 17C bare for å være sikker på at det ikke er en eller annen konflikt med flytting av rader grunnet Plus, fikk jeg nå nettopp i MyFlights beskjed om at begge setevalgene er "unconfirmed". Det har jeg aldri opplevd før. Det er jo rikelig av seter å ta av på begge flightene, så jeg begynner å lure på om SAS' system simpelthen insisterer på at jeg skal sitte i midtsetet (svarteliste, o.s.v.). Nå er jeg riktignok blitt vant med at SAS flytter meg til midtsete, men til nå har dette som oftest skjedd når jeg har reist sammen med noen, og da ved boarding. Kanskje er dermed dette et forsøk på å yte ekstraservice gjennom forhåndsvarsling?

    Det tredje segmentet flys med øverstkommanderende og spedbarn. Her har ble vi først flyttet fra samme rad i Plus til hhv. 5F og 4C (eller hva det nå var). Nå har jeg imidlertid fått melding om at øverstkommanderende er plantet på 6E, mens jeg og infant er flyttet til 1F. Jeg trodde i utgangspunktet ikke rad 1 var for reisende med infants, men det merkelige er at både 1D og 1E vises som ledig i Expertflyer, men uten at jeg får valgt et av dem for øverstkommanderende hos SAS, og uten at SAS har flyttet henne dit automatisk, selv om vi reiser på samme PNR.

    Kort sagt: Det er et eller annet snodig her, og jeg mistenker nesten at det er noe krøll med systemet. Er det andre som har opplevd merkverdigheter med setevalg i dag?
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,729
    Likes mottatt:
    21,914
    Bonuspoeng:
    293
    De tre reisene med totalt 12 legs viser setene jeg valgte ved booking. Trodde en stund jeg var i klubben din, men den gang ei.
     
  9. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Sist eg opplevde setekrøll (som egentlig kanskje ikkje var krøll) var i februar då flyet var overbooka og eg melde meg frivillig til å stå igjen til neste fly. Etter at opptelling ombord var utført vart eg sendt ombord likevel, men hadde då mista 17A. Vart flytta til klappsete der det sat ein styrmann på veg heim, så eg endå til slutt på 15D. Greit nok, det var min eigen feil at eg var grådig.

    Det er merkelig, på grensa til mistenkeleg, at du konstant er ute for slikt. Ein kan spøke med at du er svartelista, men med alle problema du har så må det kreve mykje ressursar og arbeidskraft frå SAS si side for å kunne kuke til alle planane dine? Eg forstår det berre ikkje, men du har min fulle sympati.

    Har du prøvd å booke utan å vere logga inn, og så heller registrere EBnr når du går ombord? Kanskje det kan gjere det litt vanskeligare for operasjonsgruppa i mørkaste kjellaren i Frösundavik?
     
    Travellingalf liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,141
    Likes mottatt:
    869,585
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har flere ganger sittet på setet mitt (1D) med barnebarn på fanget. Hørte en ung CC spørre sin litt mer erfarne kollega om det var lov og svaret var kort "han har lov".
     
    ostgei, Petter B-C, Elo and 5 others like this.
  11. zeala

    zeala zee

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har også vært på første rad med baby. Jeg har EBG, men fikk ikke velge sete med infant på fanget. Er kun noen seter det er ekstra masker forsto jeg.
     
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det er normalt ekstra masker på oddetallsrader - og 1 er jo en oddetallsrad. Jeg bare trodde ikke man ville ha infants der hvor man ikke har et sete foran. Men da igjen, man får jo bassinet ved bulkhead på longhauls. Den andre siden av dette er naturligvis at å bli plantet på rad 1 med en ettåring, uten å ha mulighet til å ha arsenalet av leker/kluter/drikkeflaske/bestikkelser umiddelbart tilgjengelig, ikke er et spesielt lystig (eller aktuelt) scenario.

    Jeg tror avgjort jeg heretter skal følge tipset om å unnlate å registrere EB når jeg booker. Men hvis jeg gjør det ved innsjekk, mer enn mistenker jeg at jeg ved boarding får høre pipelyden som fremdeles får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg, mens andre vel assosierer den med oppgradering.
     
  13. andyolse

    andyolse Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hva gjelder setevalg med infant er dette håpløst.
    Har det siste året reist en del med minstemann, og har følgende erfaring

    1. det lar seg ikke gjøre å velge sete når man reiser med infant, verken på forhånd eller ved innsjekk app/nett.
    2. kundeservice får ikke endret sete når man kontakter dem, "pga syrgasmasker".
    3. innsjekk klarer ikke endre dette, så framt det ikke er noen som kan noen tjuvtriks i systemet.
    4. man blir henvist til kabinansatte, slik at de kan fikse dette. Eller at man selv skal spørre noen (!?)

    Hadde nylig 3 leg i pluss (med gullstatus), hvorav 1 langrute, og alle var vi plassert på forskjellige rader. Naturlig nok er det en fordel å sitte sammen.
    De to første gikk heldigvis i orden, etter at jeg måtte forklare at det var uaktuelt å vente til jeg kom ombord for at kabinbestningene skulle "fikse" dette.
    Siste strekningen måtte kabinbestningen flytte andre passasjerer, slik at vi skulle få sitte sammen.
    Må si det man føler seg som en ganske stor idiot når man stå der med hatten i hånden og andre må flytte seg, når det er systemet til SAS som ikke fungerer.

    Alle 737 på det norske rutenettet har for øvrig 4 oksygenmasker pr 3seter, men det er systemet deres som har en eller annen bug, som gjør at dette ikke fungerer. Har fått dette bekreftet etter å snakket med utallige ansatte, når dette ikke har fungert.
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,141
    Likes mottatt:
    869,585
    Bonuspoeng:
    293
    Mine reiser med barnebarn har foregått på følgende måte:
    Jeg hadde bestillinger på flygninger frem i tid med valgt sete .. 1D
    Så har jeg fått spørsmål fra barnets mor eller mormor ..»kan du ta henne med til Bergen i helgen?»
    Så har jeg ringt bolaget og sagt at jeg skulle ha barn med og de har svart med å booke henne med en Cc billett på min PNR ..mitt setevalg har aldri blitt endret.
    Innsjekking på nett har aldri latt seg gjøre, men på flyplassen har jeg selvsagt, uten unntak fått setet mitt ..

    Som sjefsdamen sa .. «han har lov»
     
    RoadKing and anders82 like this.
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Stiller meg også uforstående til problemstillingen.
    På siste 400 flights med SAS har jeg får nytt sete kun en håndfull ganger og aldri midtsete...
    Følger også med som en hauk, men ikke ofte noe må endres.
    Et og annet flybytte forekommer, men da beholder jeg enten mitt sete eller får nytt sete ved nødutgang..
     
    Eddie47 liker dette
  16. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    28
    Måtte betal kr 79 for å få et sete nå. Skal ikke det være gratis for *D eller er det slutt på det?
    I Sas Go (ikke go light), billetten koster 499
     
    NoLimit liker dette
  17. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Skal være gratis det. Er du sikker på at EB-nummeret ligger i bookingen?
     
  18. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Sikker på at du var innlogget... OG at billetten er lagt inn på ditt eurobonus nr ?

    (vedder 1 kr på at du ikke har bestilt billetten selv) :)
     
  19. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Du kom meg i forkjøpet ;)
     
    MadsVaHa liker dette
  20. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg var innlogged ja, navn og alt kom jo opp av seg selv. Men kanskje en bug, prøvde igjen nå, og nå står det gratis!
     

Del denne siden