Forsikringskrav i forbindelse med evakuering og bruk av bonuspoeng

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sovehue, 29. okt 2020.

  1. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    253
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde forventet å få noen kronasjer fra DNB siden jeg måtte ut med 8000 kr for å komme hjem fra Singapore i mars. Hadde opprinnelig retur med Turkish Airlines i biz da jeg hadde brukt noen poeng hos SAS. Denne billetten er som kjent ikke mulig å endre. Den kostet meg 1600 kr i avgifter og 165000 poeng.

    DNB vil ikke gi meg erstatning da de mener jeg har fått dekket hjemreisen siden returen min ble kansellert. Jeg har da fått refundert 600 kr og 80000 poeng.
    Ifølge DNB:
    Verdien av Eurobonus poeng til norske kroner regnes slik:
    8 % av 80 000 = 6 400 SEK = 6 766 NOK.

    Men i praksis så har jeg jo betalt 8000 kr mer enn jeg opprinnelig ville ha betalt. Poengene har jeg aldri betalt noe for - de har jo bare tikket inn som følge av kortforbruk og viatrumf.

    I tillegg ønsker de ikke å dekke mitt hotellopphold i karantenetiden. Min leilighet var utleid og jeg hadde ikke mulighet til å bo andre steder. De mener at evakuering gjelder hjem til Norge, og dekker ikke utgifter som følge av lovpålagt karantene ved hjemreise.

    Noen som har tanker eller erfaring rundt dette?


    (Hadde de behandlet kravet mitt i april så hadde jeg vel da fått pengene siden hjemreisen i juni først ble kansellert i juni).
     
  2. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    356
    Likes mottatt:
    816
    Bonuspoeng:
    93
    Høres riktig ut det der.
     
    CrotchRocket and MrBister like this.
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    2,953
    Likes mottatt:
    6,935
    Bonuspoeng:
    183
    Forsikringen til DNB er levert av Fremtind, antar det er der du har dialog.

    https://www.fremtind.no/corona-virus

    Den 14. mars oppfordret UD alle norske borgere som er på reise i utlandet om å vurdere å reise hjem så snart som mulig. Hvordan forsikringsselskapene forhold seg til dette varierte utover våren.

    COVID var en ny situasjon og ikke et normalt evakueringsråd gitt av UD, som er nevnt i vilkårene. Europeiske/If var i hvert fall ganske generøse og fleksible på dekning av kjøpte flybilletter eller avgifter for endring.

    Med tanke på hotellutgifter skriver Fremtind: Vi dekker ikke ekstrautgiftene dine hvis du blir satt i karantene i landet du reiser til.

    Det har også vore vanlig rutine hos forsikringsselskapene at vilkårene ikke har blitt endret og alle spesielle unntak og regler relatert til coronaviruset blir delt på en FAQ om COVID-19.

    Disse sidene oppdateres fra tid til annen, så her er det bare å følge med i svingene og ta screenshots/notere tekst og dato over en lav sko. Tror jeg har sett 5+ versjoner hos de fleste.
     
    Last edited: 29. okt 2020
    Sonictravel liker dette

Del denne siden