Forskere: "- Emirates er også et lavprisflyselskap "

Tråd i 'Nyheter' startet av Herlov, 10. sept 2014.

  1. Herlov

    Herlov BA Gold, Eurobonus Gold InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,302
    Likes mottatt:
    3,462
    Bonuspoeng:
    113
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ingen gode argumenter (i denne artikkelen i det minste) for å konkludere med at Emirates er et lavprisselskap.. At de får billig fuel når de tanker i Dubai skal sammenligne dem med Ryanair?

    At de driver på en sunn måte med lavest mulig utgifter er vel ikke helt uvanlig?
     
    PettR liker dette
  3. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,452
    Bonuspoeng:
    113
    Personlig har jeg lagt meg opp en mening om at Emirates er i en egen klasse. At de har lave utgifter på fuel og f.eks bygningsmasse er utvilsomt. Mye lavere enn hva selskapene i Europa kan drømme om. Underleverandører kan fort være av klasse "ikke bare sosial dumping, men bruk og kast-dumping". Ref Nepalesere i Qatar og menneskerettsproblemene som selv et relativt sivilisert land som UAE har. Sånn sett er Emirates mye verre og lavere ned på rangstigen enn Ryanair er.

    Men der stopper også likhetene. Når man så tar høyde for at Emirates får pumpa inn penger når det trengs, klarer jeg ikke helt se at det er lavkost sånn sett. Kapteinslønna er vel "helt OK" så vidt jeg har hørt, de blir ikke underbetalt. Men samtidig er jo lønna "helt OK" fordi skatter, avgifter og leveutgifter der nede ikke er som i Norge. Pensjonssparing, forsikringer og sykepenger.... vet ikke hvordan det ordnes med. Det skiller seg garantert fra hvordan ting gjøres i Europa. Ta så den enorme potten de har på "gratis" reklame og promotering (dvs at dette injiseres inn i selskapet), og vi er tilbake på at de er "lavkost" i sin helt egne absurde variant. De sitter ikke og teller antall vannflaskesalg i samme grad som SAS gjør, for å si det sånn.

    Men så er det jo sånn i Emiratene... Det er bare helt peise loco. Det er en egen smeltedigel av weird stuff. Fra en del problemer med menneskerettigheter til digge kapteinslønninger, og bling-bling i kabinen. Det er litt av alt. Umulig å plassere, annet i enn i sandkasseselskap-kategorien. Men jeg ser poenget, de har lavkostelementer som kommer fra både kultur og økonomi lokalt hvor de holder til.
     
  4. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet ikke hvor nyttig lenger det er å holde på begrepene lavpris-/lavkost-/lavlav-selskaper, og hvorfor nettverk betyr det motsatte av lavxxx. Emirates har heller ikke fått pumpet inn penger etter at de startet opp, selvom jeg kan tenke meg at de sikkert får gunstige vilkår av banker og leverandører siden de har Dubai i ryggen. Når det gjelder de andre "sandkasse"-selskapene så er de også under press økonomisk, selv om det utenfra kan synes som ale vokser til himmelen. Det er nok heller ikke nyttig å definere et flyselskap utifra generelle vilkår i landet de opererer fra, det gir heller ingen indikasjon på økonomisk produktivitet. Dårlige arbeidsvilkår, og brudd på menneskerettigheter er heller ikke noe som bare skjer i "sandkassen".
     
  5. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,452
    Bonuspoeng:
    113
    Brudd på menneskerettigheter i den grad feks Qatar er avslørt med kan jeg ikke tenke meg skjer andre steder, eller kan du hinte meg mot noe du vet som jeg ikke klarer tenke meg?
     
  6. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,175
    Likes mottatt:
    5,527
    Bonuspoeng:
    113
    Nå kan ikke Qatar sammenlignes med UAE.

    Det er en del myter der ute om Emirates og Etihad.

    Emirates får fuel gratis i UAE er noe mange tror. Feil. De brukte totalt over 8 millarder USD, eller 39% av alle kostnadene på fuel siste FY. I følge en av EVPene som var sjef for cargo, hedger Emirates nå fuel i Singapore.

    Emirates betaler ikke rente og sheiken betaler flyene cash og låner dem til Emirates gratis. Feil. Emirates brukte over en milliard dollar på flylease siste FY

    Emirates hyrer folk inn på slavekontrakter og setter dem i brakkerigger og lar folk jobbe 25 timer i døgnet. Feil. En Emirates kaptein tjener over 350K USD, cabin crew starter på over 300K norske og får husleie og alle kostnader dekket i UAE. Det er titusener av europeere som søker på jobb hos Emirates hver gang det er utlysning, også nordmenn. Vi hadde norsk kaptein begge veier på inaugural og Tommy kunne fortelle at han er veldig fornøyd med tingenes tilstand og sparer opp penger i bøtter og spann

    Klart det finnes outsourset personell som tjener lite i Dubai, men kostnadene er jo deretter. I tillegg står arbeidere fra India og Pakistan i kø for å jobbe i UAE. Speaking of India.. Kan da være lurt å spørre seg selv hvor mye SAS sine innleide IT medarbeidere i Mumbai tjener i timen vs. de som sitter i Stockholm?

    Ledelsen i Emirates består av en haug meget respekterte executives, inkludert Thierry Antinori og Hubert Frach som begge kom fra Lufthansa. To ekstremt smarte karer som aldri hadde vært med på noe monkeybusiness.
     
    jefi99, wilhelm, Snorreth and 9 others like this.

Del denne siden