Fra Private Jet til easyJet

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 08. juni 2017.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Boarding på BA389 er gjennomført og årets første midtsete er et faktum.

    Knyttnevetesten ble ikke godkjent.
    image.jpg
     
  2. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    I feel your pain. God tur og hils!
     
    mathiasfe liker dette
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Da har jeg kommet meg på flyplassen og er snart klar for boarding.

    Hvis man ser bort i fra at det ikke er noe særlig til matservering her, så kan FCT i Frankfurt ta seg en bolle.

    Utsikt til inngangen fra Loungen:
    IMG_2390.JPG
    Her blir man møtt i døren av en skikkelig oppkledd portier og blir fulgt inn. I resepsjonen sto en representant fra JetSmarter klar til å ta i mot meg. Ikke noe sikkerhetskontroll før man kommer inn i loungen. Ble tilbudt noe og drikke fra drikkemenyen. Her er det de har av musserende og Champagne:
    image.jpg
    Nesten som i innenriksloungen på OSL før jul:
    IMG_2392.JPG

    Fått meg et glass Champagne.
    image.jpg

    Boarding om ikke så lenge.
     
    mhsalv, Petter B-C, KRS and 14 others like this.
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg skal i barnebursdag... forskjell på folk gitt... hehe..
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Vi mangler flighradar-link...
     
    mathiasfe liker dette
  6. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    I følge Insta storyen din, ser det ikke ut som du lider noen nød :cool::D
     
    mathiasfe liker dette
  7. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Ai, den glemte jeg.

    Hehe, SAS Go blir aldri det samme igjen.
     
    MadsVaHa liker dette
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    First officer sto for serveringen på denne flyvningen.



    Kommer straks tilbake med mer. Om dere vil ha en liten smakebit før den tid, så heter jeg @mathiaseliassen på Instagram. Likes og followers mottas med den største glede. ;)
     
    Xflipper liker dette
  9. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Så .. hvor var vi.

    Jo, etter at Champagne-flasken var tømt, var det straks klart for boarding. Jeg og en litt eldre amerikansk dame ble hentet av JetSmarter-representanten på LTN og geleidet til en Mercedes.

    Denne kjørte oss de 200 meterne det var bort til flyet. Må være såpass vettu, kan ikke drive å gå så langt.
    IMG_2396.JPG

    Her ble vi møtt av First Officer og ønsket velkommen ombord.
    IMG_2398.JPG
    (Hun i skjørtet jobber for JetSmarter på Luton).

    Opp en liten trapp på to trinn. Her må man være forsiktig for ikke å skalle hodet.

    Vi fant oss naturlig hvert vårt sete, som var dratt helt tilbake (hvis det er lov å si) for å maksimere plassen.
    IMG_2400.JPG
    Aviser og diverse magasiner var tilgjengelig, samt hver sin flaske vann.
    IMG_2403.JPG

    Mellom setene lå Champagnen til kjøling
    IMG_2401.JPG

    Flyet har plass til 8 passasjerer, men hvordan den flyvningen der hadde sett ut om vi var 8 stykk skulle jeg likt å vite, for det var trangt nok med oss to som var passasjerer i dag.

    Flyet, som er fra 1988 hadde ikke IFE, så det lå et ark med beskrivelser av dagens flyvning, i stolen foran.
    IMG_2406.JPG

    Under take-off fikk vi plutselig en liten sidevind, som gjorde at det svingte voldsomt.

    Når vi kom opp i marsjhøyde kom First Office bak og pratet litt med oss. Vi ble tilbudt drikke, men siden min amerikanske sidekvinne ikke drakk alkohol, tenkte jeg at jeg skulle spare champagnen. Selv om jeg blir mer og mer glad i det, så er det ikke noe jeg må ha.

    Tok heller 2 Carlsberg. Den ene ble lagt på is sammen med Champagnen.
    IMG_2412.JPG

    Champagnen var av typen Veuve Clicquot, Brut og koster ca 420 kr på polet.

    Av annen servering hadde de en liten kurv med posjonsposer med potetgull og nøtter.

    Når First Officer skulle flytte på datavesken min så han Insideflyer-taggen og lurte på om jeg var pilot. Neida, måtte jeg forklare, bare veldig glad i å fly. ;)

    Da ble jeg invitert opp til cockpiten og fikk en liten gjennomgang av diverse rutiner. Veldig hyggelig og vekket minner fra barndommen.
    IMG_2413.JPG

    Til slutt i flyvningen måtte jeg prøve meg på toalettet som befant seg bakerst i flyet.
    IMG_2421.JPG
    Selve doskålen er under det svarte setet. Her er det knestående tissing som gjelder.

    Bilde tatt ut døren på toalettet:
    IMG_2420.JPG

    Alt i alt en meget behagelig flyvning og her ser dere hvor fornøyd jeg var:
    IMG_2425.JPG

    Må prøve å få brukt JetSmarter i alle fall en gang til før medlemskapet utgår, så får se om jeg klarer å trikse det til.

    I morgen skal jeg fly easyJet! Det blir sikker kjempegøy.
     
    Last edited: 23. juli 2017
    Insomnia4u, SASDC8, geddi and 24 others like this.
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Mistenker at Easyjet blir litt nedtur etter dette for å si det sånn... men virker da som om denne delen av turen har vært flott :)
     
    mathiasfe liker dette
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke helt umulig at easyJet blir litt nedtur.

    Men forventningene er skrudd så langt ned som det går an å skru de, så vi får se i morgen hvordan det går.
     
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Easyjet blir nok helt ok. Kan sammenlignes med en SAS Go flight fra Europa uten lounge og fast track.
     
    mathiasfe liker dette
  13. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Har fått utdelt sete 2B i morgen, så dette kan ikke bli annet enn bra. :rolleyes:
     
    Are and Stuttfeiten like this.
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Her snakker vi flyopplevelse! Og flightplan på papir er da litt stas det også :)
     
    mathiasfe liker dette
  15. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake til virkeligheten

    Jeg og min nye amerikanske venninne bestemte oss for å dele en taxi inn til Zürich. Hun skulle på kunst-messer i Basel, men syns ikke hotellene der var noe fine så hun bodde heller i Zürich og tok toget fram og tilbake.

    Når vi landet hadde jeg enda ikke bestilt hotell, så amerikaneren anbefalte meg hennes hotell og foreslo at jeg kunne bli med dit og sjekke inn der.

    Hotellet hun skulle bo på heter Baur au Lac. Etter et kjapt søk, viste det seg at det ville ha kostet meg ca 7600 kr (for en natt!!!!!).

    Hehe, jeg sa at jeg hadde funnet et annet hotell og booket i hui og hast det beste og billigste jeg kunne finne. 7600 kr er liksom litt mye for meg for bare en natt. Jeg vet ikke hva dere mener?

    Jeg tok taxien helt til hotellet hennes og når jeg ankom forsto jeg at dette er et dyrt hotell. Her sto det folk klar til å ta hånd om bagasjen så fort man svingte inn.

    Før jeg viste ordet av det, så hadde amerikaneren betalt taxiregningen, som kom rundt 800 kr. Jeg takket og bukket (samt var live glad for at jeg ikke hadde måtte ta hele den regningen selv) og ønsket henne god tur videre, før jeg ruslet opp til Swiss Nights, som jeg hadde booket.
     
    geddi, Kristian, afirm and 14 others like this.
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Dagen etter gikk turen til Vaduz med tog. Her hadde jeg noen fine, men varme, timer før jeg tok toget til Basel, hvor returen fikk fra.
    IMG_2430.JPG
    IMG_2432.JPG

    En varm togtur senere var jeg i Basel sentrum og måtte bytte til buss.

    Ved ankomst på flyplassen forsto jeg hvor miljøskadet man kan bli, etter bare en flyvning med privatfly.
    IMG_2440.JPG

    Faen så mye folk.

    Jeg lurte meg opp i sikkerhetskontrollen.
    IMG_2441.JPG

    Faen så mye folk.

    Gjennom sikkerhetskontrollen

    Faen så mye folk.


    Ettersom at jeg var ganske klam etter en lang dag i solen etterfulgt av en varm togtur, tenkte jeg meg i Skyview loungen. Her hadde de dusj og med mitt nye Priority Pass-kort skulle det bli en smal sak.

    Men neida.

    Dusjen er ikke tilgjengelig i helgene(!!!).

    Jeg gikk slukøret mot gaten. Her måtte jeg faktisk gjennom passkontroll, ettersom at jeg var på den sveitsiske delen av flyplassen.

    Kikket ut vinduet ved gaten så ingen bro. Er det bussgate?
    IMG_2444.JPG

    Fant meg en kafé og fikk gjort litt forefallende.

    En halv time før avgang startet boarding. Man kan faktisk kjøpe "Speedy Boarding" på forhånd. Det er altså ikke en spøk fra "Come Fly With Me", men en ekte ting.
    IMG_2443.JPG

    De som har speedy boarding kan også ha med seg en ekstra veske/sekk, i tillegg til en vanlig carry on-koffert. Dette hadde jeg misforstått (mente å ha lest at alle kunne ha med seg carry on og veske), så i køen ble jeg tatt til side og spurt om jeg kunne legge PC-vesken min i kofferten. Jeg sa at jeg nok ikke har plass til det og fikk svar tilbake om at jeg da måtte betale 60(!!!!) euro.

    Da var det bare å flekke opp kofferten og prøve så godt som det lot se gjøre å få plass til PC-vesken.

    Det gikk akkurat og jeg slapp å betale.

    Håndtaket på Rimowaen min gikk dog ikke helt opp når jeg prøvde på det. Jaja, bedre enn å måtte betale 60 euro, eller hva? Hehe

    Flyet kom omsider til gaten og parkerte like ved. Måtte ned og ut for å komme seg inn.

    Boarding skjedde på samme måte som på B-gates på OSL, hvor man blir stappet inn i et avlukke etter at man har boardet og før man kan gå ombord.

    Her måtte vi vente en god stund da det var forsinkelser.

    Jeg hadde på forhånd fått sete 2B og fant ingen mulighet til å endre dette på nettsidene til easyJet. Tenkte at det kanskje ville hjelpe på, det å komme tilbake til virkeligheten, ved å sitte fastklemt mellom to menn i en liten stund, så gadd ikke prøve noe for å endre dette. 2B er jo tross alt ganske langt framme i flyet og flyvningen er ikke så lang.

    Når vi endelig fikk gå ombord var det inngang både foran og bak (hvis det er lov å si). Jeg boardet naturligvis foran (hvis det er lov å si) og fant fort setet mitt.

    I 2A satt det allerede en kar, mens 2C var foreløpig ledig.

    Det er ikke vegg foran rad 1A-C (antar det er for å få klemt inn en ekstra rad), så man ser rett på CC under avgang og landing.
    IMG_2446.JPG

    Trangt om plassen i hyllene, så det var akkurat at Rimowaen gikk inn.

    Jeg slo meg ned i 2B og boardingen gikk sin vante gang.

    Men ingen kom å satte seg ned i 2C.

    Kan jeg virkelig ha så flaks at jeg får ledig midtsete likevel?


    Boarding completed runger over høytaleranlegget og jeg jubler inni meg mens jeg glad og fornøyd hopper over til 2C.

    Oppsatt tid: 19.45, take off: 20.06

    På dette tidspunktet begynte jeg å bli litt sulten, så jeg kikket gjennom utvalget.
    Menyen finner du her.


    Det så faktisk utrolig bra ut. Føler dette er litt normen når det kommer til LCC? For å selge mest mulig har de størst mulig utvalg?

    Det ble opplyst over høytaleranlegget at alt i menyen var tilgjengelig. Ikke verst for en flyvning på 1 time og 10 minutter.

    Jeg gikk for en wrap med hummus og falafel, samt en pose potetgull og en cola. Dette kostet meg 9 Euro! Som jeg personlig var ganske billig, med tanke på hvor mye man får.
    IMG_2455.JPG


    Wrapen var ganske god, men da er jeg en fyr som elsker både hummus og falafel.

    Etter at maten var fortært begynte nedstigningen å nærme seg. Lovlig sent gikk CC gjennom kabinen og samlet inn søppel og før jeg viste ordet av det hadde vi landet.

    Alt i alt en helt OK flyvning til å være intra-Europa.

    Men .. det kunne utartet seg til å være en fryktelig flyvning hvis jeg hadde måttet betale 60 Euro og jeg hadde måttet sitte i midtsetet mitt. Ingen av de delene er dog noe jeg kunnet klandre easyJet for. Det er min egen feil at jeg ikke leste nøye nok gjennom hva som var tillatt av bagasje.


    Kommer jeg til å fly de igjen? Nei. Med mindre de er, som i dette tilfellet, veldig veldig mye billigere og mer praktisk enn alternativene.
     
    Last edited: 23. juli 2017
    jayeff, Kristian, geddi and 9 others like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er akkurat passe vulgært å ta med seg Rimowa på easyjet :D
     
  18. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    He he herlig @mathiasfe :D:D Hadde nok gått for champersen på Citation II'en , etter den flaska kanskje du faktisk kunne bodd på hotellet til naboen din også.... :p:p:p
     
  19. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle kanskje brukt en Rema-pose i stede? :D
     
    Are liker dette
  20. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Reel fare for det ja. ;)
     
    Shyneno liker dette

Del denne siden