Fra Ryanair til Qatar -- og mange andre. En forretningsreise helt ute av kontroll

Tråd i 'Reisebrev' startet av tommy777, 04. juni 2016.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Frisk og rask etter nesten 6 timer på nepa var man oppe i Stockholm. Frokosten er som vanlig god på Radisson Bleu Sky City. Møter inni byen med American Express ble gjennomført før jeg raskt kom meg ut til Arlanda og fikk sjekket ut.

    Iberia flyr ut av Terminal 2 så da spaserte jeg bortover dit.

    Innsjekk gikk kjapt og jeg kom meg raskt igjennom sikkerhetskontrollen og opp i loungen som hadde et overraskende bra tilbud av både mat og drikke. Imponert.

    Boarding gikk kjapt, flyet var helt fullt, hele 5 rader med biz

    [​IMG]

    Fikk en hyggelig svenske som sidekamerat og det ble en kjapp tur til Madrid og videre til Lisboa. Cavaen var litt i søteste laget, men de hadde en Ribera Del Duero som fallt i smak. Siden jeg hadde leiebil, ble det med ett glass-

    [​IMG]

    Ankom 10 minutter før rute, Sixt sin stasjon i LIS er en av de bedre, oppgradert til en 3 serie, fikk smiska meg til en cabriobeamer istedetfor

    Våkna i 5 tiden og det så ut som dagen kom til å bli vakker.

    [​IMG]

    Fruen og jeg digger Lisboa og områdene rundt, så jeg bestemte meg for å ta en kjøretur ut til Cabo De Roca og området vi pleier å feriere i. Ikke en kjeft på motorveien, rakk akkurat frem for å få med meg soloppgangen. Vanvittig vakkert

    [​IMG]

    Beamern var konge å kjøre, men kunne helst hatt en litt større motor

    [​IMG]

    Turen gikk videre til nærmeste landsby der fruen og jeg har vært flere ganger. Det finnes ett lite bakeri som lager sine Pastei de Nata. Helt fantastisk. Kaffe i Portugal koster 60 cent, en de Nata og kaffe kom på 1 Euro og 70 cent!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Videre til Sintra, temperaturen var på vei opp, været perfekt

    [​IMG]

    Rett før klokken 9 landet kollega Trager og vi hadde ett møte hos White Air-Omni og deretter ett hotell i området der vi planlegger en event.

    Raskt tilbake til flyplassen for levering av leiebil og klart for første flight i economy. Easyjet hadde de beste flytidene og de er slett ikke verst. Kjøpte speedy boarding som kommer med ekstra håndbagasje og 1C og D. Maskinen var helt full. Vi tok oss noen drinker ombord og en bacon sandwich.

    [​IMG]

    Landet på Luton for første gang ever, først så man rund 10000000 kuer før den største privatjet samlingen jeg har sett noen gang utenfor USA.

    Uber for 41 pund tok kun 40 minutter til Marriott inni byen. Trager tar turen ut for en middag med kompis, jeg må svare på 50000000 eposter og planlegger en tidlig kveld
     
    geddi, Edin, LineE and 11 others like this.
  2. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig @tommy777 - ser ut som litt av en tur. Hvordan er Marriot-hotellet du bodde på ?
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Helt OK

    Hvor var vi?

    [​IMG]

    London. Opp frisk og rask tidlig for to møter på superfacy Grosvenor Hotel etterfulgt av lunch og en Amerikaner som er allergisk mot offentlig transport. Vel, som vanlig hadde jeg rett, Uber tok halvannen time til London City noe som hadde tatt 40 minutter med bane og tog. Halvtimen før avreise rullet vi inn på LCY.

    Midt i stresset hadde jeg ett skikkelig sammenstøt med en apekatt i sikkerhetskontrollen som virkelig ville påstå at deodoranten min var liquid. Og han hadde veeeeldig god tid. Helt til Trager kom bort og kunne fortelle at flighten vår var forsinket 25 minutter. Da fikk vår venn det plutselig travel mens jeg plutselig fikk meget god tid til å pakke sammen tingene mine. Han ble sur. Skikkelig sur. Så mission accomplished ;)

    Det ble tid til Aperol

    [​IMG]

    Som satt som ett skudd før boarding

    [​IMG]

    En E170 tok oss til Frankfurt i Club. God ettermiddagste med noe kyllinggreie som smakte

    Trager ble sliten

    [​IMG]

    Rett bort til Sheraton Frankfurt flyplass der fruen ankom mens vi hang i loungen. Endelig.

    Fredags morgen var det tid for møter hos Hansen og Star Alliance der Mark Schwab kom innom for å hilse på. Han kunne fortelle at han går av med pensjon ved årsskiftet.

    I 15 tiden gikk ferden videre til Berlin med Air Berlin

    [​IMG]
     
    geddi, LineE, KristianSk and 3 others like this.
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ankom hotellet timen før FTU deltakerne begynte å ankomme, ble tildelt en ok suite ved siden av dette rommet

    [​IMG]

    Hyggelig helg i Berlin med verdens beste Dim Sum på lørdag

    [​IMG]

    Søndag gikk turen ut til Schønenfeld for en hyggelig ettermiddag med Pegasus. Flyturen gikk til Istanbul SAW og deretter videre til Kharkiv Ukraina.

    [​IMG]

    Pegasus hadde en haug flyvertinner og en kjempestor meny ombord

    Men safety var ihvertfall ikke noe som sto høyt på agendaen. Vi kom avgårde sent og ett par på rad en hadde en tight connection, flyvertinnen foreslo at de tok bagasjen sin ned før landing. Holy smokes, jeg trodde ikke mine egne ører. Du hørte riktig. Istedetfor å flytte crewet sin bagasje som lå foran, gulvet var planen

    Så en koffert, to vesker, en ryggsekk og to taxfreeposer.

    [​IMG]

    Jeg satt på 1C og var slett ikke happy med dette, noe jeg uttrykte til kabinsjefen som veldig motvillig tok kofferten og la den halvveis under 2D, men overhodet ikke under. Og ja, det var en pax på 2F.

    Skikkelig banan med andre ord

    [​IMG]

    3 timer i Istanbul og videre til Kharkiv der det var mange ledige seter så jeg fikk en egen rad for meg selv på rad 2.

    Røff landing i Kharkiv og håndbagasje hoppet høyt og ut i midtgangen. For ett jalla drittselskap.

    Bedriften vi skulle besøke hadde ordnet med VIP ankomst så vi ble shufflet inn i en bil og til VIP terminalen som var ett gammelt bygg som de hadde pusset opp. Herlig.

    [​IMG]

    Ankomst til hotellet kl 0230 der min venn Jeff ventet med en kald en

    [​IMG]
     
    geddi, Edin, LineE and 7 others like this.
  5. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Milch? Zucker? Meilen? Ein verstecktes GT?
     
    geddi and tommy777 like this.
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Morgenen etter ble det en bedre frokost før transfer til ett gammelt regjeringsbygg der Jeff sitt selskap leier 3 etasjer.

    Skikkelig gammelt old school på utsiden

    [​IMG]

    Men helt moderne og nyoppusset i Jeff sine etasjer. Han har 220 utviklere basert her

    [​IMG]

    Meget produktiv dag før en herlig, klassisk Ukrainsk aften

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ble litt Borsht og nok fludium

    [​IMG]

    I seng i 2 tiden med frokost der de til og med hadde Russisk Champers

    [​IMG]

    Ut til VIP terminalen før business med Ukrainan til Kiev

    [​IMG]

    [​IMG]

    Herlig, råbillig, fantastisk land. Ta turen. Nå venter London og deretter Madrid. Heng på!

    [​IMG]
     
    geddi, milehigh, KristianSk and 6 others like this.
  7. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    Dim sum i Berlin...
    Hvor???
    Det er noe av det beste jeg vet, og skal til Berlin i juli :)
     
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Long March Canteen

    Anbefales
     
    KatManDu liker dette
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ukraina, ja. Ventet i en veldig OK business lounge før boarding. Godt å komme seg ombord BA. Hadde Eco billett men valgte å oppgradere for en hundrings da de tilbød det i innsjekk, noe som virkelig var verdt pengene. 5 rader biz, 12 passasjerer, fikk en rad for meg selv. Bak gardina var det pakket. Og vi snakker om 4 timer her.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lokal catering var det, inni risen var det en meget god posjert laks

    [​IMG]

    Hoppet over desserten, tok heller en Cynep Kohmik

    [​IMG]

    På Heathrow var det relativt mye kaos grunnet mangelen på fransk åpning i luftrommet over Frankrike, min flight ble godt over en time sen

    Godt man har varer i kantina

    [​IMG]

    En sliten A321 som var pakka til Madrid og til tross for BA 3 sifret flight # serverte de absolutt ingenting gratis ombord. Setene var like dårlig padded som SAS/Lufthansa sine og det ble lange 2 1/2 time. Kjøpte en flaske vann til 3 Euro

    Endelig fremme i Madrid der fruen ventet. I seng ved midnatt

    [​IMG]
     
    geddi, KristianSk, Kjakan and 2 others like this.
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Oppe om morran til Iberia for ett kjapt møte 0800 sharp, rett før lunch var det klart til avgang til Marrakech, igjen med Iberia. Denne gang en 320, så shoppet med oss mat, men kjøpte en kaffe til 3 Euro ombord. Trangt, men vi hadde midtsetet ledig.

    Vel fremme i Marrakesh sto herlige Mandarin Oriental på tapetet. Ble oppgradert pga FHR fra en standard suite til en villa som vanligvis koster firesifret euro.

    Ble litt slumring ved poolen og møter torsdag og fredag

    [​IMG]

    Lørdag var det klart for Roma på vei til møter i Athen

    [​IMG]

    Ikke denne, men heller denne

    [​IMG]

    Hadde booket Business Plus. Direkte Roma som eneste alternativ kostet 29 Euro + 30 for å oppgradere. Det gir deg valg av sete, priority security og first to board i tillegg til mulighet til å ta med to kolli ombord, samt sjekke to gratis. En skikkelig bra deal mao. Tok nødutgangen og ingen andre var å spore på de to radene.

    Siden du betaler for priority boarding, tar Ryanair dette VELDIG seriøst i motsetning til andre. kremt kremt

    I Roma ble man tildelt en Alfa Giulietta som hadde 10 km på klokka. Litt undermotorisert, men det svingte.

    [​IMG]

    Kjørte nordover fra CIA til Lago Bracciano som ligger under timen fra CIA. Hadde funnet ett hotell på forhånd vi likte og tasset inn. Samtalen var omtrent slik: Meg "Hey, do you have any of those junior suites with lake view available for one night?" II (Idiotisk Italiener) " Yes we have plenty, they are 129 euro". Tommy viser ipaden "I see it's available on Hotels.com for 129 Euros and that you want 30 Euros extra for a 2PM check out. Can we make a deal that I pay you directly the 129 and you give us a 1PM check out for free?" II "no, of course not". Tommy "but if I'd booked with Hotels.com it would cost you a 30% commission, if I buy directly from you, you avoid that and we really don't want to check out at 10AM, nor do we need a 2PM". II "I don't care if you book with Hotels.com, you still have to pay full price. Tommy: It seems like there are about 10 hotels walking distance from here, thank you for your time.

    Bye bye 129 euro, moron.

    Vi fant en hyggelig kar som ga en pris langt under hva hotels.com ville ha og han ga gratis frokost uten diskusjon. Da jeg ba om 1300 utsjekk, null problem

    Så da ble det litt Gelato og Espresso

    [​IMG]
     
    geddi, Robert H, KristianSk and 6 others like this.
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig middag ble det selvsagt og en herlig søndag før turen fortsatte til Athen med Aegean

    Der fikk Hertz pipa en helt annen lyd. Han flirte godt da jeg ba om en oppgradering, Seat Ibiza ble svaret

    [​IMG]

    De hadde forøverig en slik

    [​IMG]

    Bodde på det offisielle MegaDo hotellet og Mandag ble en fridag siden grekerne hadde bank holiday og hadde misset det da de booket møtet.. Så møtet ble tirsdag og jeg fikk en liten pause

    [​IMG]

    Turen gikk videre tirsdag etter møtet med Swiss til Zurich, de deler faktisk ut vann på bakken

    [​IMG]

    I Zurich gikk turen videre med TAP

    [​IMG]

    Som serverte en brukanes boblevin

    [​IMG]

    Fra Porto til Funchal, Madeira

    [​IMG]

    Og herlige Reids Palace

    [​IMG]

    Møter dagen etter på Madeira før turen gikk til Lisboa for ett kjapt opphold på verdens verste Marriott

    Rinse and repeat. Liker Ryanair. God mat ombord, meget bra premium produkt for det man betaler

    [​IMG]
     
    geddi, KristianSk and mathiasfe like this.
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Etter landing i Hamburg, tasset vi til Air Berlin innsjekk og sjekket inn to kolli før jeg tok turen for møter i Hamburg før man på eftan møtte Martin som noen MegaDoere kjenner

    [​IMG]

    Tilbake til Hamburg Airport og litt middag i loungen

    [​IMG]

    Med tilbehør

    [​IMG]

    Loungen shutta ned kl 2100 selv om vårt fly ikke gikk før kl 2230. Flyet kom inn halvtimen sen og Air Berlin brukte hele en time or 15 minutter på å snu en 320. Jeeeezzzz. Og Air Berlin til Keflavik på rad en var noe heeeeelt annet en Ryanair. Super trangt og intet å kjøpe ombord annet enn drikke, bare en pose med kjeks fikk man som på de korte rutene. Landet forsinket og da jeg skulle dra ned fruen sin veske fra overhead, var den borte. Flyvertinnen kunne fortelle at hun hadde flyttet den 5 rader bak hvorpå jeg fortalte henne hva jeg synes om det.

    Ankomst Island, lenge siden sist. Og for første gang sjekket vi inn bagasje på hele turen siden vi skulle til sentrum i Hamburg.

    Dette ventet oss

    [​IMG]

    Det var trangt og meget ampert, det brøt faktisk ut en liten slåsskamp rett før kl 0200. To timer før bagasjen kom, en time i kø for å plukke opp Sixt i seng 0430.

    Hilton Island er meget bra. Flott lounge, også frokost i restauranten gratis for statusmedlemmer

    [​IMG]

    Møter morran etter, passe groggy

    [​IMG]

    Har en plan for denne

    [​IMG]

    Denne fløy over

    [​IMG]

    Tidlig kveld, men lørdagen ble brukt på Golden route siden flyet vårt til NYC gikk 1700 lørdag

    Kom til flyplassen to timer før, noe som viste seg å være klokt. Hadde booket Premium Eco siden flighten var 4-5 timer. Ved innsjekk var det ikke seter til oss. 767en var blitt til 757...

    Fra NYC hadde vi booket Cathay sent lørdagskveld til Vancouver (biz, bonus som vi kunne avbestille gratis). En revenue billett til Seattle super tidlig søndag (med Delta som kostet 69 dollar) en annen revenue billett Seattle til Sacrament etter det.

    Vi foreslo Seattle, kun ledig i eco. Portland? jepp flyet var tomt. Done deal, fikk to seter i Saga Class som @Fnate har en forkjærlighet for.

    Først dette. Wow, Keflavik er den verste flyplassen jeg noengang har vært på. Helt banan.

    [​IMG]
     
    Last edited: 29. juni 2016
    KristianSk, geddi, Insomnia4u and 4 others like this.
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Under 7 timer til Portland, overraskende rask flight som var helt grei, men komforten var lik domestic US First

    Short final Portland

    [​IMG]

    Videre til Seattle halvannen time senere

    [​IMG]

    Landet i Seattle fire timer før vi skulle landet i Vancouver så istedetfor 1-2 timer søvn ble det 7.

    Morgen etter ble det pannekaker i Alaskaloungen før en halvannen times sjarmør etappe til Sacramento. Det var over.

    [​IMG]

    Takk for turen
     
    Last edited: 29. juni 2016
    KristianSk, geddi, afirm and 10 others like this.
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskaper: Southwest, BA, Finnair, Qatar, Iberia, Easyjet, AirBerlin, Pegasus, Ukraine, Ryanair, Aegean, Swiss, TAP, Icelandair, Horizon, Alaska.

    Flytyper: 737-700, 800 og 900ER, A380, 767, A320, 787, A321, A319, 757, Q400, E175, E190

    Champers: Henriot, Taittinger, den nye til BA kort, Nicki F, Billecart Salmon, Lanson, Billecart Salmon og Billecart Salmon Rose, mistet tellingen etter det, sorry. Men highlightsene er her ihvertfall

    Hoteller: Hilton Hotelli Helsinki, Park Hyatt Dubai, Sharq Village Ritz Carlton Doha, Radisson Bleu Sky City, Sheraton Lisboa, Marriott Maida Vale London, Sheraton Grand Esplanade Berlin, Hotel Premiere Kharkiv, Hilton Madrid Airport, MO Marrakesh, Ett lite hotell ved Lago Bracciano, Arion Luxury Collection Athen, Belmond Reids Palace Madeira, Marriott Lisboa, Hilton Reykjavik, Four Points Seattle Airport.

    Vinneren ble selvsagt MO Marrakesh på hardware, Sheraton Lisboa på service, de ble også #2 på hardware

    Dårligst: Marriott Lisboa. Soleklart.
     
  15. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for en супер-дупер reiseskildring, med tap-vin, fransk åpning og mye ant gøy! :)
     
    tommy777 liker dette
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    "You have to pre-order ze food online before ze flight"

    Og enig at (i alle fall) 1A er mega trang.

    Takk for et supert reisebrev med fantatiske skildringer.
     
    tommy777 liker dette
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk @tommy777 ! Takk for at du deler galskapen med oss!
     
    tommy777 liker dette
  18. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Drøy rute, imponert!
     
    tommy777 liker dette
  19. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin rapport, ganske vilt mange flyselskaper og hoteller på kort tid, men ser jo ut som om det for det meste var en fin opplevelse :)
     
    tommy777 liker dette
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker. Eneste skikkelige nedtur var ankomsten på Island, ellers gikk det greit. Sov ett halvt døgn da jeg kom hjem.
     

Del denne siden