Fra Surf Air til Ryanair - Student i privatfly, del 2

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 07. nov 2017.

1. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,895
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde på forhånd bestilt taxi gjennom Jose fra flyplassen til hotellet.

Den sto klar når jeg kom, så det var bare å hoppe i taxien. To fra flyet skulle også til samme hotel og de hadde bestilt bil gjennom hotellet. Den kom 40 minutter for sent, så jeg er glad jeg ikke gjorde det.

Gran Hotel Montesol Ibiza

Hotellet ligger så sentralt som man får det i Ibiza by. Det er et lite boutique-hotel med kun 32 rom fordelt på 4 etasjer. Det er en del av Hilton gjennom Curio-kjeden og jeg betalte 42 000 poeng (om jeg ikke husker feil) for en natt. Sjekket hva hotels.com skulle ha samme natt og det var 2600kr. Det var også det dyreste hotellet på Ibiza når det ble bestilt.

I lobbyen ligger også en bar, som denne fredagskvelden var meget populær.

Baren ligger så tett på innsjekk-skranken at det var vanskelig å høre hva spanjolen bak disken sa.
    IMG_3525.JPG

Men jeg fikk bekreftet at jeg hadde blitt oppgradert til et Superior-rom i tredje etasje. Tror dette rommet er nogle større enn de vanlige rommene.

Når jeg kom inn i korridoren utenfor rommet forsto jeg at dette kom til å bli et minneverdig opphold. Personlig så syns jeg det så ekstremt elegant ut.
    IMG_3526.JPG

Ble ikke skuffet når jeg kom inn på rommet.
    IMG_3527.JPG
    IMG_3528.JPG
    IMG_3531.JPG
    I minibaren var det heller ingenting å klage på.
    IMG_3532.JPG
    IMG_3533.JPG
    Badet var kanskje det flotteste hotell-badet jeg har sett.
    IMG_3529.JPG
    IMG_3530.JPG
    IMG_3539.JPG

Ettersom jeg på dette tidspunktet hadde vært våken i ca 23 av de siste 24 timene, så ble det en tidlig kveld.

Dagen etter våknet jeg og dro fra gardinene til dette synet. IMG_3547.JPG

Som Hilton-gull hadde jeg gratis kontinental-frokost. Denne ble spist i strålende sol i utendørsserveringen på hotellet. Det var ikke buffet, så man bestiller fra en meny.

Fikk også sen utsjekk til 15.00.

Alt i alt et helt fantastisk opphold. Tror dette må være det beste Hilton-hotellet jeg har bodd på og ganske høyt på listen over de fineste hotellene jeg har bodd på generelt (ikke at jeg har bodd på så ekstremt mange veldig fine hoteller da).

Om jeg noen gang skal tilbake til Ibiza, så skal jeg bo her!

Last edited: 12. nov 2017
  2. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,895
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke bare sete E, men sete 20E. ;)

3. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,775
    Bonuspoeng:
    183
    Det oser det klasse av!

mathiasfe liker dette
  4. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,895
    Bonuspoeng:
    183
    Etter utsjekk startet jeg å slumme nedover med å ta buss til flyplassen. Busstoppet var kun noen få minutters gange unna hotellet og kostet 3.50 Euro.

Med boarding-kort på mobilen og ingen bagasje som skulle sjekkes inn suste jeg gjennom flyplassen og opp til sikkerhetskontrollen. Her var det nesten ikke kø, så det var unnagjort på få minutter.

Ibiza flyplass har en kontrakt-lounge og siden alt hadde gått så fort, så tok jeg turen dit. Det koster 28 Euro om man vil betale, men jeg brukte mitt Priority Pass.

Det er en relativt liten lounge, men svært lys og fin.
    IMG_3579.JPG
    IMG_3572.JPG
    IMG_3574.JPG

Serveringen var helt grei. Innpakket mat av forskjellig kvalitet. Men best av alt: De hadde ferdig oppskjært ANANAS! De som kjenner meg godt vet at noe av det beste jeg vet i hele verden er ananas, så gleden var stor.
    IMG_3576.JPG
    Drikkevarer var det heller ikke så mye å si på. Det vises ikke så godt på bildet men bake kjøleskapet var det et greit utvalg av sprit.
    IMG_3577.JPG
    Cavaen sto klar i kjøleskapet.
    IMG_3580.JPG

Det var stille og rolig der når jeg besøkte loungen, med kun 3-4 andre gjester. Usikker på om jeg ville betalt 28 Euro for å slippe inn, med mindre jeg hadde vært veldig alkohol-tørst og hadde lang tid å slå i hjel.

5. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,895
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gikk fra loungen ca 10 minutter før boarding startet. Når jeg kom fram til gaten var køen allerede lang.

Jeg hadde på forhånd kjøpt priority boarding, slik at jeg skulle slippe å krangle om plass i hyllene, samt at jeg kunne ha med både en kabin-koffert og en pc-veske ombord.

I pri-køen var det kun en håndfull mennesker. Når boarding startet slapp vi gjennom og måtte gå ned en trapp. Det var da jeg forsto at det var buss-gate. Ingen pri-buss for oss og det var heller ikke et eget område i bussen for oss, så pri-boarding ble på en måte litt bortkastet.

Ikke lange bussturen og jeg klarte heldigvis å komme meg fort ut av bussen og bort til den bakre trappen.

Et bilde sier mer enn 1000 ord. Er det ikke det man sier?
    IMG_3581.JPG

Hadde ikke kjøpt setereservasjon på forhånd, så setet jeg ble tildelt var, som sagt i en tidligere post, 20E. Et deilig midtsete ganske langt bak i flyet. Det var et ganske fult fly, så både D og F var også tatt.

Flytid var i dag beregnet til 40 minutter. Oppsatt rutetid var 1 time og 10 minutter ..
    IMG_3583.JPG

Beinplassen var helt grei for en kar som meg på 182. Knyttnevetesten ble ikke, men likevel helt ok. IMG_3582.JPG

Kort tid etter take off, lenge før skiltet for setebelter ble skrudd av, sa CC i fra om at det nå var trygt å bevege seg i kabinen. Ingen reagerte heldigvis på hva hun sa, så folk satt stille til lyset faktisk ble slått av.

Så begynte en lang gjennomgang av hva de hadde til salgs fra vognen og om forskjellige dealer man kunne få. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe noe, bare for testens del, men de hadde kun drikke og snacks tilgjengelig for salg, så jeg droppet det.

Etter en kjapp runde med vogna var det tid for å selge skrapelodd. En lang gjennomgang av hva man kunne vinne, men dessverre var det hele på spansk, så jeg droppet å kjøpe skrapelodd. ;)

Og etter det var det en lang gjennomgang av tax free-varene de hadde ombord, hvor hun ene flyvertinna ga sine personlige tips.

Jeg hadde på headset, men var så fascinert av hele flyvningen at jeg ikke skrudde musikk på før tipsene til flyvertinna kom. Da ble det nok.

Ikke lenge etter det var det plutselig tid for å klargjøre kabinen for landing og før jeg viste ordet av smalt flyet ned på rullebanen.

Så ikke så mange andre som hadde disse tagene på Rimowaene sine. :D (så ikke så mange Rimowa'er heller for å være helt ærlig). IMG_3585.JPG

Alt i alt en heeeeelt grei flyvning. Setet var ganske hardt så ville nok ikke valgt Ryanair igjen på flyvninger som er så veldig mye lengre enn 1 time. Både easyJet og Norwegian er noen hakk over dette.

Verst av alt er egentlig hvor stygg kabinen er. Om de bare kunne kvittet seg med den fæle gulfargen, så hadde det i alle fall vært enklere å hvile øynene på setet foran ..

6. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,319
    Bonuspoeng:
    183
    NorskHamburger and mathiasfe like this.
  7. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,895
    Bonuspoeng:
    183
    Etter litt Instagram-stalking fant jeg ut at far og datter på privatflyet er lillebror og niese av den tidligere fotballspilleren Gary Lineker.

Stuttfeiten, DanH, Petter B-C and 7 others like this.
  8. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,895
    Bonuspoeng:
    183
    Barcelona

Vi ankom faktisk på en helt vanlig gate. Ikke buss, ikke ned en bratt trapp. Helt standard jet bridge.

De-boarding gikk overraskende fort og før jeg viste ordet av det sto jeg å ventet på en buss. Deretter måtte jeg skifte til metroen og så var det 4-5 minutter å gå til hotellet.

Som sagt tidligere så booket jeg hotellet med en hotels.com award natt. Det var det beste/mest sentrale hotellet jeg kunne finne for den prisen (som var 7-800 kr om jeg ikke husker feil).

Hotellet heter Hotel SB Glow ligger like ved Glories metro stopp.

Fikk et helt greit rom i 6. etasje, men det som er verdt å huske på her er at badet delvis er slått sammen med rommet.
    IMG_3588.JPG

IMG_3589.JPG

En tynn glassdør skiller toalett/dusj fra resten av rommet.
    IMG_3590.JPG

Minner meg om den klassiske historien fra Radioresepsjonen, hvor Steinar hadde vært på ferie med kjæresten i Nice og de hadde bodd på Philippe Starck-design hotel, hvor toalettet var på soverommet.

Steinar syns dette var kleint, så han gikk ned i resepsjonen og lånte toalettet der når han skulle gjøre nummer 2.

Jeg hadde nok gjort det samme om jeg skulle delt dette rommet med noen andre enn meg selv.

Dagen etter var det tilbake til Odense i SAS Go.

Takk for følge, kommenterer og likes.

Reisebrev slutt.

Del denne siden