Fredrik skal fly 800 ganger på 180 dager

Tråd i 'Nyheter' startet av BendikHa, 05. april 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Gitt dagens situasjon med flaggermusstøv overalt og ingen lange utenlandsflygninger og helg hele uken ..... kunne jo det der vært fristende.
    Fredrik fløy etter jobb og hvis det går nok fly, ville 800 flygninger på 6 måneder vært innen rekkevidde ...

    ..... det hadde blitt gnagsår bak ørene.
     
    Kristian, RoadKing and holmen like this.
  2. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Du får jo masker som knytes bak hodet istedenfor strikk bak øret da. :)

    Jeg fikser uten problemer 3 x OSL-SVG-OSL på en dag selv om jeg jobber den dagen, og har booket et par sånne dager. Må jo få opp poengsum og antall flyvinger, EB-linja er jo omtrent helt blank nå. :(
     
    Eddie47 liker dette
  3. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,381
    Likes mottatt:
    20,999
    Bonuspoeng:
    183
    Du må holde på en god stund før du kan slå rekorden :D

    Synes det er en imponerende bragd å klare 800 turer på rappen. Jeg er glad i å fly, men ikke så glad at jeg ville ha gjort det samme.
     
  4. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    538
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det er helt riktig forum for å ta opp dette.

    Her er det høy takhøyde for å nyte flyreiser og slik skal det være. Selv synes jeg noen av disse ekstreme MR-reisene eller t/r bonus-reise uten opphold er tåpelig men jeg skriver i det som svar på poster. Dette derimot er noe helt annet. Å fly 800 ganger uten mål og mening er ikke å kose seg litt ekstra på flyreise som ellers er tema her inne. Jeg har notert meg at flere ønsker å lukke ørene for kritikk og fakta om hvordan flyreiser påvirker klimaendringene. Eller hvordan gulf-flyselskapene behandler ansatte og arbeidere ellers i landet. Men i begge tilfeller må man tåle å høre fakta rundt dette, diskutere det og reflektere på egen innsats i samfunnet. Er man derimot miljøaktivist så ville man fordømt den helgeturen til Paris for å spise på noen restauranter. En Oslo-Frankfurt-Bangkok-Melbourne-Tokyo-Oslo rute kun for å nyte champagne ombord uten opphold vil også selvsagt ikke gitt noen stjerner i boka. Men dette handler ikke om det eller om hvor grensen går akkurat der. For 800 flyturer uten mål og mening utover å sette en rekord er noe helt annet enn det. Det er åpenbart at dette er ekstremt unødvendig bruk av samfunnsressurser og skaper forurensing som resulterer i klimaendringer. Nå kan vi se hvordan San Fransisco ser ut i disse dager og se bidraget til hva slikt gir (ja, jeg er klar over at det er andre aspekter her også). Eller snøsmelting på Grønland som også vil påvirke oss. Jeg har ingen forståelse for at man vil kaste bort penger og tid på 800 flyturer men det er også en annen diskusjon og jeg skal ikke fordømme noen for det selv om jeg ikke har særlig respekt for dette valgt.

    Men la oss ta et av argumentene i artikkelen her; flyene går uansett. Dette er jo faktisk feil. For én billett så har jo dette lite å si men det er klart at hver billett skaper etterspørsel. Og da er det jo åpenbart at 800 reiser faktisk er et bidrag til at flytrafikken øker. Hvis alle hadde tenkt slik så hadde flere kjøpt billetter og det hadde blitt en økning i flyreiser. Den økonomiske teorien rundt dette er udiskutabel. Man bidrar her faktisk til total unyttig bruk av ressurser i samfunnet og ekstra forurensing - i stor skala (som nevnt skal ikke klage på den første klasse MR din). Skal man frem og tilbake uten mål og mening, og her attpåtil uten Champagne underveis, så gir det kun negativ verdi til samfunnet. Såpass bør man tåle å høre. Det andre svaret er “Andre folk har andre hobbyer som også bidrar til utslipp”. Hva er det egentlig man kan sammenligne med her? Med mindre hobbyen er å kjøre Formel-1 bil hver dag så er det ikke noen andre hobbyer som har et slikt miljømessig fotavtrykk. Dette er et ikke-argument da klimaproblemene med å fly 800 ganger vil være så ekstremt mye høyere enn alt annet privat forbruk at det gir ingen mening å sammenligne med noe annet.

    I et diskusjonsforum for pizza så håper jeg virkelig at noen sier ifra hvis man skal lage verdens største pizza (800m i diameter?) og så hive den i søpla etterpå. Eller på et diskusjonsforum for fiske hvor man er så glad i hobbyen sin at man putter cyanid i den lokale innsjøen for å hamstre inn 800 fisk. Joda man får mye fisk og laget mye pizza som er hobbyen man er glad i men så ufattelig dumt det er - akkurat som dette påfunnet. Man kan være ung og synes det er kult å fly så mange ganger men her bør både utøver og heiagjengen her inne stoppe opp og ta seg en realitetsvurdering på hva dette fører til og hvilke samfunnsproblemer vi har i dag. Terningkast 1 fra meg.

    Jeg flyr for mye selv og synes det er vanskelig å sette grensen for hva det innebærer å fly for mye. Det avhenger av jobb og sosialt liv blant annet. Jeg skal faktisk ut å fly i morgen. Men da skal jeg et sted. Jeg skal ikke fly 800 ganger frem og tilbake for å pynte i glansboka mi. Ellers prøver jeg å ta toget når jeg har mulighet til det. I fjor gikk turen helt til Munchen selv om prisen sikkert var dyrere enn flyturen jeg kunne tatt, men er klar over at alle her inne liker tog så godt som det jeg gjør. Jeg kommer ikke til å skrive klageposter på MR-turer selv om jeg synes man kan ha budskapet her i bakhodet før man booker. Men 800 turer uten mål og mening fortjener stemplet idioti og total egoisme.

    Og før du svarer her så tenk litt over antallet 800. Eventuelle argumenter med at noen flyr med i jobbsammenheng er heller ikke særlig godt argument og det burde du vite.
     
    polscifly, Are, runguru and 6 others like this.
  5. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    448
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    NRK som pålitelig kilde:

    https://www.nrk.no/norge/co_-utslippene-stupte-som-folge-av-korona-tiltak-1.15022800

    Leser man gjennom artikkel, så sier de tidlig at det er ikke noe effekt eller brems på global oppvarming (det som bekymrer mest om) forårsaket av «klimautslipp»?

    Likevel, mener jeg at artikkelen sier for tidlig om effekt. Vi må ha det slik vedvarende situasjon minst 3 år (hør: coronaperiode), for å finne ut om det var reel effektiv å kvele flyselskap til fordel for global oppvarming?

    Som en samfunnsøkonomi student, må vi hente inn gode nok data (les: tall) over lengre periode, helst 5-10 år før vi kan endelig konkludere med noe.

    Vi vet dessverre altfor lite om mange, potet kan drepe meg imorgen pga jeg kan få kreft av potet.

    Flytrafikken har bidratt mye til verden, i fredstiden er landene avhengige av hverandre og har ikke startet krigen takket være open-minded reisende verden rundt som danner vennskap.

    Min endelig konklusjon: man får ikke lov å være etnosentriske (betyr å tro selv er bedre enn andre aka nazisme), helst å være åpent og respektere og ikke nødvendigvis aksepterer hva andre gjør.

    Jeg kan respektere for hans valg å fly 800 ganger, men nødvendigvis ikke akseptere at han flyr 800 ganger.
     
  6. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    At den økonomiske teorien rundt dette er udiskutabel, er diskutabelt. Gidder ikke leite frem hva travel passet kostet, men etter hukommelsen var det mellom 65.000 og 70.000 kr. Del dette på 800 så vil du se at Fredrik ikke akkurat bidro til særlig god lønnsomhet, eller fristet SAS til å sette opp flere fly på en allerede veldekket rute.
     
    NoLimit liker dette
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var nok en langt større "egoist" da jeg betalte for en tur med Sukhoi 27 Nato nickname flanker som første nordmann oppe i det flyet. Jeg brant over 6 tonn drivstoff på omtrent 1/500 airtime ift Fredrik. Har jeg dårlig samvittighet? Nei. Galskap? Ja.
    Hvorvidt Fredrik bidrar til at flyet er i luften- tja? Det er litt gameteori.

    Men jeg vedder på at 98% av de som går Besseggen forurenser mer enn Fredrik direkte ved å drite under en busk og "grave ned" papiret og ellers miste kvikklunsjpapiret.

    Argumentene er heller ikke så gode på ruter uten konkurranse og som Norge trenger. De flyr omtrent uansett og gjerne med tomme fly. Da er det iallfall bedre at de får penger i kassa og blir marginalt mer levedyktige.

    Det Fredrik gjorde var kanskje uansett en rasjonell forretningside hvor omtale og rekord var en bieffekt. Mtp bonuspoeng opptjent, + Pandion status og en haug med kort å gi bort. + evt EU comp vouchers om det ble forfulgt, i tillegg til div mat og drikke. Om han feks la dette inn i blog virksomhet eller annet, kunne han trolig trukket fra alle utgifter til travel pass og tjent på dette.

    Uansett blir det neppe bedre stemning av å stemple medforumister som idioter. I de fleste forum ville det gitt disiplinære sanksjoner, Man kan argumentere saklig uten å gå dit.
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ...
     
  9. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Jøss... her var det mye frustrasjon..:eek:
    Har du det fint ellers?
     
  10. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Og nå stenger vi døra her. Vi har en egen tråd for slikt. Men folkens, bare husk hvilket nettsted dere er på og legg lista deretter. Vi er annerledes enn mange. Sånn er det.
     
    Eddie47, Kristian, milehigh and 4 others like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden