Galapagos Islands

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Salvador, 15. aug 2015.

  1. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Det skal jeg ikke uttale meg om. Kan ikke nok om dette. Derfor jeg spurte om rota i utgangspunktet :p
     
  2. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Fant. Stopover of more than 24 hours is not allowed, except on SAS Intercontinental flights.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan fungerer dette i praksis?
    Er det da kun stopp i Europa?
    Kun stopp mellom SAS sine interkontinentale reiser? Dvs Asia --> Europa --> USA eller omvendt?
     
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er lørdagen sin. Jeg ligger på sofaen og (bonusfeber)drømmer om mulighetene som er der ute. Galapagos har jo vært en våt drøm siden naturfagtimene på barneskolen. Hvordan er det som feriedestinasjon?

    Helt konkret ser jeg på å ombooke den foreløpig planlagte nyttårsturen til Costa Rica med LH C og OS C, til AV C hele veien til Galapagos (GPS). Det er så sinnsvake hotellpriser i Costa Rica på denne tiden at vi er fristet til å se oss om etter et annet reisemål av minst like eksotisk karakter :)
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    GPS har jeg også tenkt på noen ganger..
    Til og med funnet klar F-reise via EZE.. Men ikke faktisk booket....

    Trenger fort en god uke og en ok størrelse lommebok for å være der og oppleve det som er å se...
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Så når prisnivået på Costa Rica skremmer oss er ikke nødvendigvis Galapagos svaret?
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Galapagos prøver vel å fremstå som en mid-/highend destinasjon med noe begrensning i massturismen for å beksytte dyrelivet etc.
    Noe som selvfølgelig er fornuftig, men synes å huske at prisene ikke var urovekkende lave, aktiviteter koster en del - Men er nok verd det.

    Skal du ha det billig er det nok andre land i området som funker bedre.
    Nicaragua eksempelvis. Costa Rica er vel også overkommelig, men skal du booke nå for 2018/19 er du seint ute. Alt av "gode deals" er solgt for lenge siden. Er høysessong rundt jul/nyttår.
     
    Gullars liker dette
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Vi var på Galapagos i februar. Helt greit, godt å krysse av det fra lista. I starten var det veldig "ooh aaah! dyr!" men etterhvert blir du litt lei av sjøløver og iguanaer :)
    Prisnivået er høyere enn resten av Ecuador, men relativt greit for en norsk lommebok. Forvent enklere standard på hotellene.

    Hovedgata i Puerto Ayora (byen der alle bor) er veldig turistifisert. På rekke og rad finner du butikk som selger utflukt, matbutikk, restaurant, turistcrap-butikk, minibank, og så begynner det på nytt (veldig overdrevet, men en kjerne av sannhet).

    Vi tok et tre-netters (eller var det fire?) cruise med MY Angelito, en båt som rommer 16 gjester. Alt var booket via et reisebyrå så det var naturligvis ikke bonusreise, og jeg har ikke delsummene for de enkelte tingene.

    Galapagos var for oss en del av en lengre ferie, så vi fløy OSL-FRA-CUN-MIA-UIO-GPS og retur GPS-UIO-PTY-FRA-OSL (med en mellomlanding i Guayaquil). Stort sett star alliance (Lufthansa og Avianca/Aerogal) bortsett fra litt american airlines.

    Quito har en fantastisk lounge for priority pass.

    Hvis det er maks 8 segment så kanskje det fungerer greiest å booke bonusreise til/fra Quito, og så betale ut til Galapagos selv.
     
    Bolle, RoadKing and Are like this.
  9. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for flott informasjon! Det ser faktisk greit ut å komme seg til Galapagos med åtte segmenter (f.eks. OSL-MUC-BOG-UIO-GPS t/r). Et sykt kult alternativ ville jo vært å kjøre open-jaw fra Peru med Machu Picchu på returen, men CUZ-BOG ser ikke ut til å være helt enkel å finne.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Var slik jeg begynte også.
    Det hadde vært kult, hva med La Paz også? Og ditt og datt.. Og til slutt innså jeg at dette var umulig på en tur. I allefall om man ikke har 3 uker. Så da ble det Taiwan :D
     
    Gullars liker dette
  11. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Planlegger en tur til Galapagos selv. Ser at prisnivået ligger på ca 1000USD for 4-6 dagers turer. Dette skal vist inkludere "alt". Var det noe lignende du tok mens dere var der nede?
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    1000 USD for hva da? Det var jo ganske billig. Resteplass?

    Vi tok tur med Angelito, og hva vi faktisk betalte vet jeg ikke siden det var del av en pakke, men listeprisen deres er $1748 for 4 dager. Per person. Og det er en ganske sliten båt med enkel standard. Du hører motoren godt om natta, og AC bråker også (hvis den virker).
    https://www.galapagosislands.com/cruises/yacht/angelito#prices
    (og guiden deres, den mannlige, var ikke mye å skrive hjem om)
    Mat er inkludert, og det samme er saft, men brus og alkohol koster ekstra.

    Utrolig hyggelig betjening, og veldig intimt med bare 16 gjester (og 7 crew). Hvis vi skal dit igjen så vil jeg nok vurdere å unne meg litt mer luksus.

    Et ekstra tips: du "mister" første og siste dag når de sier hvor mange dager turen er. Første dagen blir du gjerne hentet og drar til Charles Darwin station, som er på fastlandet, og som mange gjerne alikevel ser når de er der på egen hånd, og siste dagen så blir du transportert til flyplass. Så en 4-dagers cruise har kanskje 2-2.5 dager hvor du faktisk gjør noe med båten.
     
    artanis liker dette
  13. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Vi drar med G Adventures fra Quito, Ecuador. Hakket dyrere, men 9 dager, og ikke soving på båt dersom det er en faktor. 1999€ og da er flybilletene til og fra Qutio inkludert.

    Bør gå ganske greit å finne bonusbilletter dit t/r Quito med Avianca også, dersom det skulle spille en rolle.
     
    artanis liker dette
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Har gjort litt reserach mot 2020, for tur selv, uten å ha den helt store oversikten.

    Generelt leser jeg at folk anbefaler live onbard, hvis en skal oppleve natur og dyr, og at en nordlig ( og lenger) tur gir mere spektakulære opplevelser.

    Er en ute etter spesielle dyr, eller fugler er det viktig å sjekke at den turen en skal på og årstiden en reiser på gir den opplevelsen du er ute etter. Generelt virker det som det er mye natur for pengene.

    Som nevnt over. dagene ombord blir kuttet med 2 pga reise. Det virker også vanlig å kunne legge på noen dager på land selv, eller med pakkeløsning.

    Dykking blir ikke gjort fra båt. Da må du bo på land. Dvs ikke fra båtene med gå i land turister. Men snorkling foregår.

    Det finnes mindre og store båter. Antallet ombord er ofte diktert av kravet om max 16( tror jeg det er) gjester per naturalist guide ombord.

    Det ser ut som bonusbilletter er greit til Quito og at mange pakker har flybillettene inkludert derfra og ut.

    Prismessig. Dyrt. På forum her er det alt fra studenter til folk som mener hoteller til under 2k om natten er uaktuelle. Regn med å betale en god del mer for komfort ombord i en båt en du gjør på andre reiser. Jeg har ikke funnet veldig mye ved tidlig bestilling til under 1000$ døgnet. Men merk at hvis en vil gamble er det mye penger å spare på å booke kort tid før, og heller ha noen dager i land før og etter et cruise.

    Les hva som er inkludert i all inclusive nøye. Hvis bare vann og te er på lista over drikke og våtdrakt på leies per dag, kan totalen blir dyrere en forventet.
     
    Lnbre and artanis like this.
  15. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke gjort grundig research, men et par kjappe søk på bl.a. tripadvisor. Ser at mange av turene der lå på ca 1000 USD for 4-5 dager. Her skulle vist mye være inkludert. Dvs guide, overnatting, mat osv.

    Vi er helt i startgropen enda, men Galapagos blir sannsynligvis stopp etter Macchu Picchu og deretter Brasil. Kommer til å bli en dyr sør amerika ferie, men man lever jo bare en gang..
     
  16. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Skal faktisk til Galapagos Island om seks uker! Vi bruker CT til Quito med Avianca. Flyr med lokalt selskap over til San Cristobal, båter videre til Santa Cruz og båter til Isabela. Returen fra GPS er biz med CT hele veien til Oslo (og med Oslo mener jeg London og med business mener jeg SAS plus derfra).

    Foreløpig hoteller kommer på ca 25000, så kommer alle dagturene itillegg. Vi velger å ha fast base på øyene og gjøre dagsturer fremfor cruise fra øy til øy. Foreløpig research viser at mange av dagsturene kan gjøres uten guide, der vi bare trenger taxi.
     
    artanis liker dette
  17. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Det hadde vært flott om du kunne skrevet en rapport eller lignende av denne turen når den er gjennomført! :)
     
  18. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Samme som oss, vi flyr open jaw med utreise til Cusco, fottur til Macchu Picchu og deretter Quito + Galapagos. Spennende!
     
    artanis liker dette
  19. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Ser nesten ut som turene våre overlapper litt. Vi lander på GPS den 21/4. Hvor lenge blir dere?
     
    artanis liker dette
  20. Bonusolsen

    Bonusolsen Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    614
    Bonuspoeng:
    93
    Vi lander på UiO den 14.4, så går flyet fra UiO til San Cristobal den 21. Så er det litt øyhopping frem og tilbake før vi flyr GPS-UIO-BOG-LHR-OSL 5.5. Så ja, høres ut som det blir overlapping der ja!
     

Del denne siden