Galapagos Islands

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Salvador, 15. aug 2015.

  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Denne?

    https://www.gadventures.com/trips/galapagos-island-hopping-with-quito/SEQI/

    Santa Cruz er den øya "alle" starter fra, siden flyplassen er på Baltra, naboøya. Der er også det jeg vil kalle hovedstaden, Puerto Ayora, og der finner du også Charles Darwin station. Da vi var der så tok vi speedboat (går om morgenen og ettermiddag) til Isabela, og derifra en snorkletur til "tintoreras" eller hva det var. Floreana har vi ikke vært på, men ser ut til at det går speedboat også dit. Med andre ord, relativt billig offentlig transport. Så den turen er til 3 øyer, som riktignok har iguanar og sjøløver og kjempeskilpadder overalt, men man går glipp av de litt mindre perlene.

    Og av 9 dager så har du:
    dag 1: du ankommer Quito selv
    dag 2: fly til Baltra og transport til hotell. Deretter Charles Darwin-station
    dag 3: noe på Santa Cruz, båt til Floreana
    dag 4: noe på Floreana
    dag 5: båt til Isabela, gåtur til vulkan
    dag 6: isabela
    dag 7: båt tilbake til Santa Cruz
    dag 8: fly tilbake til Quito
    dag 9: du flyr videre

    Så av denne 9-dagersturen så er det veldig mye som er.. tomrom, sånn egentlig.

    Jeg ville absolutt sjekket flyprisene QUI-GPS selv og overnattinger i Galapagos, for å se om dere kommer mye billigere ut av det. Alt som var på programmet er jo ting man kan ordne og fikse selv når man er der.

    Særlig det med speedboats er veldig kaotisk :-D På torget i Puerto Ayora så står alle båtene og pusher billetter, til mer eller mindre samme pris, og dere blir stuet sammen i små taxibåter (gummibåter) som kjører dere ut til de forskjellige speedboatene dere har kjøpt billett til. Det er nesten som et kjøttmarked, hvor DU er kjøttet! :) Husker dessverre ikke prisene i hodet men det burde det gå an å google.

    Når det gjelder cruise på galapagos, så er det ørti selskap som selger det, men de selger til de samme båtene (stort sett). Så du har reisebyrå der nede som selger deg billett til en turoperatør. Altså et mellomledd mer enn strengt tatt nødvendig.

    Den gangen vi var der så brukte vi USA-spesialisten, da vi ønsket å få satt sammen en reise uten å tenke for mye. De brukte (hvis jeg husker rett) South America Tours, en lokal reisebyråpartner, og de igjen fikset egen guide til oss i Quito (tur til Cloud forest) og på Galapagos. Det var deilig å slippe å tenke så mye den gangen og bare være "privatcharterturist", og alt var betalt og ordnet. Transport hit og dit. Og 4 dager på et skip.

    Noen siste tips:
    1) Vi bodde på Hotel Fiesta, enkel standard men greit nok. Pluss med svømmebasseng.
    2) I puerto ayora er det en gate som blir stengt hver kveld, hvor den blir gjort om til en gigantisk uteservering av mat. Masse folk og liv. Happy hour cocktails er gjerne 3 for $10. Det er i Charles Binford-gaten.
     
    Bolle, kfly and Travellingalf like this.
  2. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Da skal jeg suge til meg tips. Vi ser på reise i november/desember. Lukter jeg reisebrev?
     
  3. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
  4. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Reisebrev skal vi få til!
     
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Neida, jeg ser det er noe aktiviteter. Poenget var at alt dette kan du også fikse selv med litt innsats :) Men det blir nok en veldig fin tur! Gleder meg til å lese reisebrev etterpå, kanskje vi kan prøve samme rute en gang hvis vi skal tilbake
     
    thool liker dette
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Hører veldig gjerne om dine erfaringer med G Adventures. Vurdere å bruke dem i Sør Amerika selv til høsten.
    Hvordan har du ordnet betaling i forhold til litt EB poeng opptjening osv?
     
  7. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Helt klart, vi hadde såpass god erfaring med G Adventures i Mellom-Amerika, og liker litt at ting blir fiksa for oss, så det ble enkelt å bare slenge seg på :)
     
  8. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Har reist med G Adventures én gang tidligere, og det var i Mellom-Amerika. Jeg har ingenting å utsette på opplegget. Det er mye tid til å gjøre som man vil, og guiden er svært behjelpelig. Man må ikke henge med gruppen dersom man ikke vil det bortsett fra under selve reisingen, men vi var såpass heldige med gruppen vår at vi gjorde ganske mye felles.

    Uansett; G var meget service-orienterte, og når det oppsto vanskeligheter, for eksempel at den kyllingbussen vår fra Belize til Mexico tok kvelden i ødemarken, så ble vi tatt godt vare på, og guiden fikset oss inn på neste buss uten problemer.

    Prisene er ikke avskrekkende, men inkluderte kanskje litt få måltider, og hotelloppholdene er ofte middels. Men det spørs helt hvor man er, selvsagt. Det legges også opp til en del "optional activities" som ofte koster litt mer enn om man fikser det selv. Men som sagt, det er valgfritt å booke disse aktivitetene, og i verste fall står man helt fritt til å fikse det selv. Vi fikk guiden til å fikse mye for oss, for å slippe "stresset", og standarden på aktivitetene, f.eks transport osv virket å være en del høyere enn om vi hadde fikset ting selv.

    Alt i alt en gjennomproff opplevelse. Så får vi se om de lever opp til det denne gangen.

    Hva gjelder eurobonus: på første tur med dem var jeg ikke bonusjeger. Nå sist lot jeg fruen ta regningen med sitt BN-kort siden hun sparer cashpoints. Jeg antar det vil gå fint å betale med SAS MC eller Amex gjennom paypal.
     
  9. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor mye har folk betalt for å fly til GPS? Sjekket ut flybilletter som fort havnet på 5k pr pers med utgangspunkt i enkeltreise fra Lima eller Cuzco..Måtte også ut med 5k for å fly til f.eks. Rio fra GPS..

    Med de flyprisene ser det nok ut som om vi dropper Galapagos..Får finne oss et annet land å besøke..
     
  10. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du har mye poeng til overs så koster en Star Alliance award-reise internt i Sør-Amerika og Karibien 25000 poeng t/r. Mulig det blir ganske lang omvei fra Lima da.. Avianca har vel direktefly fra Quito hvis man kommer seg dit.
     
  11. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Vi flyr to kompiser til GPS nå på torsdag. Eurobonus og CT og Biz hele veien.
    Vi ankommer 22. mars og blir en uke.

    OSL-LHR-BOG-GYE-GPS-UIO-BOG-LHR-OSL
    Avianca Biz hele veien, med unntak av OSL-LHR og LHR-OSL som er med SK+.

    140.000 eb-poeng og en CT. (Vi booket før "prisene" gikk opp i høst.)

    /koffert.
     
    Sonictravel liker dette
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan gikk dere frem for å finne billetter? hvor lang tid i forveien etc?
     
  13. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Vi booket i oktober. Vi hadde svært fleksible kalendere (+/- 4 uker), svært fleksible koner og satte av en hel dag til å forhandle med CT-telefonen.

    Selve bookingen tok vel en drøy time på telefon.

    Min erfaring er at biz-bookinger er kurant. Det er F-bookinger som er trøblete.

    /koffert.
     
    Sonictravel liker dette
  14. Raffen

    Raffen Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Det er en håndfull Liveaboards som som går enten fra Baltra (Puerto Ayora) eller San Cristobal på 8 dagers/7 netters dykketurer stort sett i den nordlige delen av Galapagos og alltid ser ut til å inkludere Wolf og Darwin 2 små øyer et stykke nord for de bebodde øyene. Booket liveabord tur på liveabord.com for en tur i oktober i år. Planlagt 2 uker til sammen. Uke 1 på liveabord. Uke 2 likt fordelt på San Cristobal og Puerto Ayora. Flyr inn fra Guayaquil til San Cristobal og ut fra Balta (Puerto Ayora) til Guayaquil. Flyr Oslo Guayaquil med KLM begge veier. OSL-AMS-UIO-GYE med retur GYE-AMS-OSL. Bytter fly kun i AMS. Må overnatte i Guayaquil begge veier for å få enkel og billig reise innenfor min ferieperiode på 2 uker. Det var veldig billige billetter fra Miami til Equador til info men det gikk ikke med min tidsplan for å rekke liveaboarden jeg ente opp å book meg på.
    Liveabord.com har også en liste over liveaboards på Galapagos som ikke er dykkerturer men rene naturalist turer i forskjellig lengde og prisklasser til info.
     
    Sonictravel liker dette
  15. Raffen

    Raffen Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Liveaboard.com er internett selskapet jeg brukte til å booke båt turen. Rettskrivingen i forrige innlegg ble litt feil og jeg får ikke redigert det av en eller annen grunn...
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Takk takk, bra info. Ja, det du drar på er vel en ren dykkerbåt. Mens jeg skal reise med folk som ikke dykker og hadde ønsket meg mulighetene for enkeltdykk.
     
  17. Raffen

    Raffen Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    For å få det til tror jeg må du dykke/ta dagstur fra Puerto Ayora (Santa Cruz) evt San Cristobal. Det er flere selskaper begge steder som arrangerer dette. Ofte blander man dykkere og snorklere på samme båten.
     
    Last edited: 24. mars 2019
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, har skjønt det, og regner med å legge inn døgn i forkant / etterkant av naturalistbåttur, der jeg dykker og resten av reisefølget ser på enda en pingujævel til......:eek: Eller hvilke dyr de nå ikke er lei av å glane påo_O
     
  19. Raffen

    Raffen Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    8
    Ser ut som du virkelig ser frem til og gleder deg til turen.....:D
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Takk takk, jeg har vært 1 uke på safari før. Når jeg gjespet av at det bare var en hanløve på jakt, tydet det på at det var på tide å reise tilbake til byen :) Nei seriøst, jeg gleder meg helt vilt. Til å få komme ut i liten båt og inn på øde øyer og oppleve et helt unikt ekosystem og biotoper. Så skal jeg heller klare å jobbe med at jeg også blir litt lei av enda en pingvin som svømmer og vagler og er søt.
     

Del denne siden