Gi bort Gull-kort?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Damp, 17. des 2018.

  1. brwinds

    brwinds Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    8
    Hvordan er det igjen, er det 1 måned uti perioden man burde bli gitt et gullkort sånn at det varer ut "året" pluss neste år? Altså tar man i mot med en gang man er blitt sølv igjen så varer det bare ut første året?
     
  2. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har du gullkort frå før, så har eg forstått det slik at du bør vente til du går ned på sølvkort, dvs etter graceperiode, for så å få gavegull, og dermed får du gullet ut perioden og heile neste år. Usikker på om du då får grace i etterkant, men 21 mnd ekstra gull er vel ok? (Dette er iallefall min plan)
     
  3. brwinds

    brwinds Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    8
    Takker, gikk ned til sølvkort 1.mai, altså i går. Så tror jeg burde vente til 1 juni med å aktivere evt gullkort som jeg blir gitt for å sikre ut året pluss neste år.
     
  4. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    Å motta gullkort i første måneden i kval.perioden har vært problemet tidligere, da har det blitt rapportert om at han man bare fikk status i 12 mnd + evt. 3 mnd grace.

    Hvis man har rykket ned til sølv etter 3 måneder grace er man jo i fjerde måneden i kval.perioden, dermed er det uproblematisk å motta gavegull og beholde det ut perioden + neste periode.
     
  5. brwinds

    brwinds Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    8
    Fikk gavegull sist også, litt usikker på om jeg i det hele tatt har grace da nemlig. Føltes som det gikk til sølv rett når kvalikperioden gikk ut.

    Har en gang tabbet meg ut og kun fått det ut første periode, så kanskje jeg bare venter til 1 juni nå. for å sikre 1 år til.
     
  6. EFTAflyer

    EFTAflyer Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei! Valgte du å vente med dette? Jeg er i samme situasjon og skulle gjerne fått bekreftet om det gjelder en énmåneds, eventuelt tremåneders, "karentene" for å sikre seg lang varighet.
     
  7. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Min nye periode startet 01.05. Prøver å gi bort ett nytt gullkort, men får feilmelding:
    "Hei! Alle kortene i din kvote for inneværende periode har blitt gitt bort."
    Ringer SAS (ikke fått svar på mail) og får beskjed om at jeg i deres system har status ut juli. Ser ut som "grace"-perioden overstyrer faktisk status(?). Måtte sjekke med supervisor i morgen og komme tilbake ...:rolleyes:
     
  8. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Kan det skyldes at SAS la på en løsning som gjør at det ikke skal være mulig å gi bort kort i grace perioden (som for din del varer 3 mnd fra utgangen av april, altså ut juli)? Hvis du rekvalifiserte til diamant er du jo per definisjon ikke i grace, men det er tross alt SAS IT.

    Et annet alternativ er endringen som ble gjort om at det kun kan gis bort et gullkort per gang du kvalifiserer til diamant. Så om du ga bort gullkort etter å ha kvalifisert i forrige periode, kan du ikke gi bort et nytt kort før du har kvalifisert i inneværende periode.
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan ikke gi bort før etter grace-perioden er over.
     
  10. SuperVC10

    SuperVC10 Medlem

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Samme problem her, perioden min gikk ut 30.6. Sas forteller at jeg får gitt bort gull 1.10. Etter grace.
     
  11. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo rimelig teit om man har rekvalifisert til EBD.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    Som @Are sier. Dette ble innført etter at SAS IT i begynnelsen var litt ivrige, så de åpnet for gavegull i øst og vest. Du kunne da gi bort EBG straks du ble EBD, og så snart perioden din var over, kunne du gi bort en til. Jeg mener å minnes at faktisk var det helt i starten noen som fikk til å gi bort et tredje kort og, når grace var ferdig.

    Egentlig helt greit, det er fullt nok som det er i gullstua.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Enig.
    Spesielt siden min designere mottaker mistet EBG uten grace 1.6.. Men det rettet faktisk SAS opp så grace ble lagt på manuelt. Så da passer det igjen for min periode også..

    Forøvrig enig med @RoadKing om at det var litt vel Texas på et tidspunkt. Dog tenker jeg at det burde triggers en voucher eløer tilsvarende ved fornying av EBD, så skulle man kunne få bruke den når som helst.
     
    RoadKing liker dette
  14. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis de ikke kan løse dette blir jeg rimelig *!*#%!!
    Venter på tilbakemelding fra SAS...
    5D270776-DD04-453E-A1CA-6FD2EDE55E72.jpeg
     
    jgroneng liker dette
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Her er det ikke noe som må løses?
    SAS har bestemt at ingen får gi ut kort i "grace". Vent til 01.08 så går det fint å gi vekk ;)
    Prøvde meg selv via EBD mail uten hell
     
  16. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Nøkkelen er vel her «SAS har bestemt» fordi de ikke greier å løse noe.
    Har booket noen go billetter for familie, og sagt at gullkort kommer. Har ikke sett noe info fra SAS om at kort kun kan gis bort 9/12 måneder...
     
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Her tror jeg SAS har sitt på det tørre. Som @Are skriver var det helt texas før med EBG kort som kunne gis vekk i øst og vest, og de har nå valgt og stramme inn. Helt ok spør du meg, men skjønner det er kjedelig i situasjonen du er kommet i. Og helt fantastisk om EBD support hjelper deg ut av situasjonen. Var i samme selv, men var ingen hjelp og få.
     
  18. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i innstramming. Kan gjerne sanksjonere mot de som selger kort for min del...
    Men som vanlig kunne vel informasjonen vært bedre (eks. devaluering).
    Så får jeg vel nok en gang bekreftet at forumet har en god verdi, og jeg burde fått med meg denne tråden
    Ellers så kan en av reisefølget få et sølvkort av mor, så kommer de inn i SAS-loungen ved mellomlanding i alle fall...
     
    Xflipper liker dette
  19. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det har vel vært SAS sin intensjon hele tiden at man skal kunne gi bort ett kort når man kvalifiserer til høyere nivåer, men at det på grunn av feil/mangler i IT systemene har gjort at man i perioder har kunne gi bort både to og tre kort. Når man fikser denne feilen så klarer ikke jeg å se at det er en egentlig devaluering som du nevner.
    At de skal være pliktig til å informere sine kunder om feilrettinger i IT systemene, så de fungerer som opprinnelig planlagt, er også å dra det langt etter min mening.
     
  20. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Enig (i nesten alt).
    Mener ikke det er en devaluering (devaluering var kun ment som en sammenligning mtp informasjon).
    Eneste jeg reagerer på er at jeg ikke kan velge å gi bort kort under hele perioden. Det har jeg kunnet gjøre tidligere.
    Begrepet «rettelse - ny feil følger» kunne vel ikke passet bedre enn i dette tilfellet.
     
    Arvid1410 liker dette

Del denne siden