Er på ingen måte noen mester i gjærbakst. Men mine a-ha opplevelser på hveteboller/kanelsnurrer har vært tuftet på et par momenter (etter tips fra Trines Matblogg): - Lang eltetid - gjerne 20 minutter (kjøkkenmaskin er hyggelig da) - Ikke smeltet smør, men temperert smør i terninger, som eltes inn siste 10 minutter av eltetiden. Ellers har vi tidligere hatt særlig god erfaring med Tangzhong style på bollefronten. Som det nevnes, er det en del styr med klissete og våt deig. Men bollene ble gode, og forholdt seg veldig saftige også når de hadde vært fryst ned. I disse tider har den lokale bakeren i byen, satt i gang et live-bakeri på Facebook, siden hun er i karantene. Da kan alle bake selv, med videoinstruksjoner. Det er kult! I går var det baguetter. I kveld blir det brownies med sjokoladeganache. Ryktes at skoler i byen, bruker dette til Mat og Helse-prosjekter.
Etter flyttingen til off topic syns jeg det er blitt vanskelig å finne gode bakeoppskrifter her på IF. Hvis dette vedvarer blir jeg nødt til å flytte trafikken min over til Kvinneguiden
Jeg bruker alltid tørrgjær, men jeg blander den med væsken. Da oppfører den seg nesten som fersk gjær, tror jeg. Er veldig, veldig lenge siden jeg brukte fersk gjær, men får alltid veldig god bakst med tørrgjær når jeg gjør det på denne måten. Til og med glutenfri bakst! Xxx.
Bryter med egne prinsipper her rundt ekskludering av Surdeig. Dette var en bra artikkel: https://www.godt.no/artikkel/24808417/naa-er-tiden-inne-for-gi-kjaerlighet-til-en-surdeig
Ojojoj. Her var det mykje å ta av Generelle regler for min baking: 1- Mer vann/væske 2- elt lengre, eller elt inni helvete 3- Mindre gjær 4- mer salt 5- Lengre tid! Også bruk ikkje bare kvitt mjøl. Bruk også vekt Også mere boller Dette er standard bolledeig, slik som eg har lært den i faget. Samme som Åpent Bakeri og Morten Schakenda har brukt i starten i allefall. 1 kg mel 0,5 l (kald) melk(eg bruker ofte 0,55 liter) 1 egg 150 gram sukker 15 gram kardemomme 10-15 gr salt 50(!!!) gr gjær(eg bruker 15 gram og hever over natt, tilsetter ofte 100 gram surdeig, og då 10 gram gjær) Elt i ca 15 minutt, eller til deigen er myk. ha så i 150 gram kaldt smør i terninger eller skiva med ostehøvel. Elt til den slipper bollen Min erfaring med tangzhong er liten, men eg har efaring med at desse bollene er like gode på dag 2 som dag 1, men vanlig gjærbakst er best på dag 1.