Glemte en bag på et fly fra Bergen til Oslo 23 des. Ga beskjed nesten umiddelbart til hittegods, men fikk beskjed om å smøre meg med tålmodighet. Hittil har de skyldt på manglende levering fra vaskepersonell i julen, men da den heller ikke dukket opp i dag (27) anbefalte hittegods at jeg skulle kontakte SAS. Der kom jeg ingen vei, de viser tilbake til hittegods, så nå er jeg litt rådvill. Forstår ikke hvordan den bare kan forsvinne all den tid hittegods hevder de har et velfungerende system. Noen med erfaring som vet mer om dette fungerer? Må jeg bare anta at personell har stjålet den eller kan den "sitte fast" et sted?
Reiste flyet videre eller hadde det nattstopp i Oslo? Grunnen til at jeg spør er at hvis flyet reiste videre, så er det ikke sikkert at det ble oppdaget før ankomst på neste flyplass og kan derfor ha blitt levert til hittegods der. Stadig vekk det skjer på stasjonen jeg jobber ved, får inn hittegods men navnet på eiendelen matcher ikke på noen fra passasjerlisten på det innkommene flyet.
Dro til Alta og tilbake til Oslo igjen den 23. Der sto det stille til 26 før det dro til Arlanda- og Oslo igjen osv. En drøss steder ila 26 og 27. Har sjekket i Alta, ingenting der, men foreløpig ikke begynt å sjekke andre steder da hittegods på OSL mente det var veldig sjeldent at ting endte andre steder ...
De ville uansett ha funnet gjenglemte ting på nattcleaning, så da har den vel forsvunne en plass på OSL.
Hvem er det egentlig som vasker flyene da, siden hittegods tydeligvis har null mulighet til å sjekke direkte med dem? Eget firma?
Joda, man tenker jo det etter hvert, men man er ganske modig hvis man bare stjeler en bag man ikke eier ut av bagasjehyllen. Og jeg var en av de siste av flyet.
Kan skje. Heldigvis veldig lav sannsynlighet, men sjansen for retur er vel nesten null, litt som i din erfaring. Reiseforsikring neste!
Tror ikke det, nei. Derfor det er ekstra frustrerende at man ikke kan henvende seg til verken flyselskap eller vaskefirma, og hittegods egentlig bare er aller siste ledd i et ikke fungerende system.
Noen reiseforsikringer kan dekke gjenglemt gods på fly om man rapporter inn til hittegods og gjenstanden ikke dukker opp. Hadde en lignende hendelse da vi glemte et par briller ombord hos sas i våres og de ikke dukket opp på lost&found. Vår forsikring (gjensidige) dekte det ikke.
Glemte en PC og iPad på et Air Canada-fly en gang. Det ble plukket opp av renholdscrewet samme dag, og brukte ikke mindre enn 3,5 måned på å dukke opp hos lost and found på FRA. Glemte en koffert på toget en gang også, samma greia. Dette tar ofte tid.