Gjensidige reiseforsikring gir tilgang til SmartDelay+

Tråd i 'Nyheter' startet av Baldrick, 28. juni 2023.

  1. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,514
    Likes mottatt:
    4,017
    Bonuspoeng:
    113
    Utifra denne forsinkelsen på MUC så ser det ut til at vi får en forsmak på ST? Og BGO nekter jo innenlandsreisende på loungen for utland, så det blir litt diffust.
    Skjermbilde 2024-07-01 kl. 04.17.01.png
     
    Last edited: 01. juli 2024
    freddyen liker dette
  2. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    99
    Likes mottatt:
    437
    Bonuspoeng:
    53
    Hadde en positiv Smartdelay-opplevelse i går på vei hjem fra ALC. Jeg tracket det innkommende flyet før avreise til flyplass og så at de var en halvtime forsinket. På vei til flyplass kom det en sms fra SAS som meldte om 30 min forsinkelse. Samtidig tikket det inn 4 loungepasses. Digg å få tilgang til det med en gang. Fasiten ble ytterligere 35 min forsinkelse, men greit å slippe å få loungetilgangen når man sitter på flyet.

    I håp om Paypal framfor lounge la jeg inn to barn under 3 i registreringen. Disse fikk også loungepass, men jeg tabbet meg litt ut når jeg kom til lounge. Barna slapp inn gratis som følge uansett, og loungen så bare etter match mellom voucher og boardingpass. Siden barna ikke skal reise i nær framtid så burde jeg ha scannet barnas voucher og bp denne gang, slik at jeg kunne brukt min egen voucher på en senere reise. Eller har noen hatt hell med å slippe inn med avvikende fornavn mellom bp og voucher?
     
    freddyen and democomputer like this.
  3. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    Lite kundevennlig slik tjenesten er lagt opp.
    Mest sannsynlig for å kunne utstede en haug med lounge-vouchere, som aldri blir brukt, og dermed aldri fakturert.

    Forsikringen hadde vært langt mer anvendelig om den slo inn også etter reisen, om forsinkelsen til destinasjonen ble mer enn en time.

    På en nylig tur CPH-GDN ble vi 60+ minutter forsinket til avgang.
    Dette pga. sykdom blant flygelederne i Warszawa.
    Det er disse som formelt kan forsinke et fly.
    Dette resulterte i at flygningen aldri fikk forsinket-status på flyplass-nettsidene, og tilsynelatende gikk som normalt og brukte en time ekstra på turen.
    Det ble verken lounge eller Paypal-erstatning.
    Sjåføren som var forhåndsbestilt var sånn passe fornøyd, for han overvåket selvfølgelig flygningen på nett.
     
    Last edited: 26. aug 2024
  4. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    685
    Likes mottatt:
    1,386
    Bonuspoeng:
    93
    Forsinket til avgang eller ankomst? Så lenge flyet er avreist 1t+ etter oppsatt rutetid tikker det inn komp.
     
    freddyen liker dette
  5. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, i teorien. Det var ved avgang.
    Vi ble sittende i kabinen på CPH hvor vi ventet på at luftrommet i Polen skulle bli klart.
    Vi visste allerede da at forsinkelsen ville bli lang, i hvert fall sammenlignet med med ordinær flytid på ca 50 minutter.
    Vi spurte besetningen om avgangen ikke ville bli forsinket formelt, men det kunne den ikke pga. forholdene blant flygelederne i Polen.
    Mange hadde forhåndsbestilt transport i Gdansk og sjåførene følger jo med på nett, men der var det ingen forsinkelse å se.

    Sett utenfra var det som om flygningen gikk på oppsatt tid, og var i luften en time ekstra, før vi landet ca en time forsinket.

    Dette er en av svakhetene med at systemet baserer seg på automatiske rapporteringer, og at forsikringen kun slår inn ved forsinket avgang, og ikke ved forsinket ankomst.
     
    Last edited: 26. aug 2024
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,942
    Bonuspoeng:
    183
    Det henger nok sammen med at tiden som blir rapportert er «off-block», så dersom man blir pushet ut fra gate og står og venter i X-antall minutt, så er man allikevel «off-block»
    Dersom man har en slot-tid, slik det var i Polen, så kan denne forbedre seg, eller forverre seg på kort varsel, derfor kan man ikke sette en tid for forsinkelse før man faktisk har gått.
    Med sent innkommende fly og påfølgende delay er det enklere å sette en definert forsinkelse.
     
    freddyen liker dette
  7. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg registrerte en reise idag, og nå ser det ut som det er nå også slutt på valg mellom lounge-voucher og paypalutbetaling hos Gouda :(
     
    Last edited: 27. aug 2024
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,884
    Likes mottatt:
    8,523
    Bonuspoeng:
    183
    I sommer skulle vil fly DAD-TPE.

    Flyet pushet fra gate til oppsatt tid, men kort tid etter ble det rapportert om tekniske problem fra cockpit.

    Tikket inn en melding fra Smartdelay om at flyet hadde avgang på tid ca. samtidig som cockpit kunne melde om att dette kom til å ta tid...

    Endte opp med å måtte vente neste dag for å komme av gårde, 21 timer etter opprinnelig avgang, men i følge Smartdelay var avgangen gått som normalt, så ingen cash eller loungepass..
     
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis man kan dokumentere noe annet så burde jo det være noe man kan klage på? Men kanskje litt for lav sum til å bruke tid på forsåvidt :D Og det kan vel være at Smartdelay i dette tilfellet da ville sagt at siden du ikke kom deg avgårde før dagen etter er det snakk om en kansellering, som de heller ikke dekker.
     
  10. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    ARN-BGO med Norwegian idag.
    Ved landing med innkommende var det klart at flyet videre var akkurat 1 time forsinket, i følge Norwegian selv.
    Flightstats rapporterte at flyet ville få forsinket ankomst, men ikke forsinket avgang (!)
    Swedavia rapporterte ingenting.
    Det tok heldigvis kun 30 minutter før alt oppdaterte seg og kupongen ble utstedt.
    Men det er åpenbart at rapporteringen skal gå sin rundgang før noe skjer.

    Kan legge til at "Pearl"-loungen har en del å gå på sammenlignet med gullstuen vegg i vegg...
    Rett og slett skittent, uappetittlig og dårlig utvalg.
    Jeg tok en øl bare :cool:
    Kan ikke skylde på personalet, for jeg ser jeg kun to på jobb, og det inkluderer resepsjonen.

    Glad jeg ikke betalte meg inn, for det vurderte jeg faktisk.

    Edit: så stengte den etter 45 minutter, kl 21.00.
    Gikk slukøret forbi en åpen SAS-lounge til gaten min :oops:
    Her skal jeg sitte 90 minutter...
    Hadde vært bedre å få Paypal-erstatning så tett på stengetid, når flygningen er mange timer frem i tid.
    Vet egentlig SmartDelay når loungen stenger?
    Det skjer mye på en flyplass etter klokken 9.
     
    Last edited: 15. sept 2024
    Baldrick and Spielhaug like this.

Del denne siden