Vel, det ser ikke ut til at leveransen er forsinket. Flyet er nå på vei til Norge ifølge Ola Giævers Facebook side
Hørte noen rykter forleden dag at flyet ikke kommer enda grunnet manglende navigasjonsutstyr eller noe. Ikke bekreftet dog.
Avreisen ble forsinket en dag og noen timer. Ikke akkurat noe å rope amatør for. Det Ola burde lære seg er å ikke være så ærlig offentlig. Du kan banne på at tabber som dette skjer med alle, men ingen deler grunnen til slikt offentlig. Han kunne bare sagt at vi har ett par småting som forsinker oss litt. Snakkes om 18 timer.
God refleksjon av Tommy, Giævers tendens til å si tilnærmet alt offentlig skaper ikke det mest positive inntrykket. Jeg sitter igjen med et bilde av sløvt håndverk når flyet er levert med feil transponder og papirer mangler her og der, det frister ikke akkuratt å sette seg i den gamle balja. Giæver har vært ganske hard på at prisnene skal ned, men hva er egentlig hans konkurransefordel som gjør det mulig? Tilbake i sin tid kunne Norwegian stille med en mye enklere bookingsprosess på nett, i senere tid var det mye mer effektive fly som tjente dem. Giæver og gjengen flyr i en gammel Dash 8, som er alt annet enn billig i drift og heller ikke noen andre signaler om hva hans selskap skal gjøre bedre. Så hva er fordelen hans?
Uansett hva man måtte mene om FlyViking så er det nå en ny episode ute av NRK sin serie om selskapet og dets sjef, og i denne episoden så kommer det litt om hentingen av det første flyet https://www.nrk.no/troms/episode-4_-giaever-satser-mer-penger-og-henter-fly-1.13213906
Nå skal de visstnok også kjøpe jetfly og samarbeide med Norwegian: http://luftfart.media/2016/11/09/kj...-satser-pa-samarbeid-med-annet-norsk-selskap/
Var det ikke et annet propellselskap som nylig annonserte at de skulle inn i jet bransjen...? Ja, ja...
Ser Giæver har uttalt direkteuter fra Vadsø, Andenes osv. til Oslo med disse jetflyene de planlegger å kjøpe... jeg må da innrømme at jeg lurer på om rullebanen på Vadsø f.eks er lang nok til å ta imot Embraer E-jet eller Bombardier C-series?
Takk for oppklaring Med andre ord er det mye som kan tyde på at herr Giæver vil slite litt med å opprette direkteruter fra Vadsø til Oslo med disse jetflyene. Embraer virker jo helt utelukket, mens Bombardier er svært tvilsom da... Er vel også noen av de andre han har nevnt i artikkelen som da har for korte rullebaner til at dette vil funke. Edit: Ser forresten at wikipedia melder at Vadsø er 2854 fot, noe som vel minsker muligheten enda mer for å lande og lette der med jetfly...
Så i dag en post på Facebook at jetflyet han skal kjøpe er Sukoi Superjet. 1700 meter trenger den for å ta av
Innenriks i Russland er spennende. Da må han åpne for at halvfulle russere skal stå i midtgangen og røyke og drikke uavhengig av hva lampene i taket viser. For å si det enkelt; Jeg forsørger fem personer; jeg blir ikke med på en slik flytur.