Gleder du deg til å fly FlyViking?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av thecoldfish, 07. aug 2016.

?

Gleder du deg til å fly Flyviking?

  1. Ja, endelig en konkurrent til Widerøe som kan presse ned prisene!

    28.1%
  2. Ja, hvis jeg får bonuspoeng i en av de store alliansene

    23.6%
  3. Meh, flyr aldri nord for polarsirkelen

    19.1%
  4. Er du gal, flyet er bygd i 1985!

    29.2%
  1. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes jeg så i en artikkel at han var en av nord-Norges rikeste?
    Nå vet ikke jeg hvor fet lommebok du må ha for å være nord-Norges rikeste, men at man må selge huset sitt fordi han skal betale for en dash-8 fra åttitallet høres ikke så rikt ut?
     
    Shyneno liker dette
  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Han har solgt unna en god del eiendom i Tromsø sentrum for å putter penger i selskapet. (Om han har solgt privathuset sitt sier ikke historien noe om)
     
    tommy777 liker dette
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Har lagt merke til det på Facebook. Jeg får helt vondt i sjela når jeg ser hvor mye penger han pumper inn i dette. Og han gjør det fordi han er sur på Widerøe
     
    kaijoar liker dette
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Da er www.flyviking.no oppe, men ingenting er lastet enda

    La merke til en ting som var postet

    "NB! Inn til videre vil våre kunder ikke kunne sjekke inn bagasje. Du kan ta med 1 stk. handbagasje inntil 8 kg (55cm x 40cm x 23cm) i kabinen. I tillegg kan man ta med en håndveske eller PC-bag inntil 2kg (25cm x 33cm x 20cm)."

    Akkurat
     
  5. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    3,484
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir trangt om plassen på FlyViking med den håndbagasjestørrelsen. Min AirBoss ender alltid i brytekamp med Widerøes hattehylle hver gang jeg tar den med for hånd, selv om den er innenfor målene.

    Sett litt gjennom siden, fagmannen i meg er ikke langt unna å booke et jævla SAS-fly til Tromsø for å kjefte litt. Siden mangler kryptering, tok stikkprøver hos andre kunder av AeroCRS, det mangler på flere av dem også. Nå gjenstår det å se hvordan de fikser betaling.

    Per nå er opplysningene dine bedre sikret her på InsideFlyer, enn hos han der Ola.
     
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,410
    Likes mottatt:
    7,907
    Bonuspoeng:
    183
    Ser det står at destinasjonene de skal fly til i starten er Alta, Bodø og Tromsø ifølge nettsiden. Noen ruteplan har de ikke lastet opp enda, men de har en side som heter ruteplan så den kommer vel muligens snart...

    Antar det med kun håndbagasje har noe med at Widerøe ground services muligens ikke ønsker å groundhandle for FlyViking?
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Og det sier en del :p. Med Dash 8 må han ihvertfall tillate gate valet ala det SAS har på CRJ eller det man ser her i USA. De fleste trillekofferter passer ikke i hattehyllen. Regner med at han har tenkt på det?
     
  8. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Salgsbetingelser:
    "Flybilletter kan kun betales med kredittkort."
     
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    3,484
    Bonuspoeng:
    113
    Nuvel, det ser bare ut som en upresis formulering. Forventer at samtlige kort på Visa og MasterCard skal kunne brukes her, men ikke det vanlige norske betalingsnettverket eller kontanter.
     
  10. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    Er det Giæver sjøl som sitter bak skrivebordet i Lyngseidet og gjør alt selv i denne prosessen? Språkfeilene på nettsiden var det første jeg la merke til, men det er klart; det blir jo en bagatell i forhold til andre ting som er nevnt her. Kun håndbagasje? Really? Da eliminerer han vel ganske raskt en bra andel av potensielle passasjerer.
     
  11. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    3,484
    Bonuspoeng:
    113
    Det ser sånn ut og det bekymrer meg.

    Men jeg blir enda mer bekymret når han sier at han selv skal sitte bak spakene. Flyvingen har han nok kontroll på, men forretningsdriften vil stjele mye oppmerksomhet fra nettopp flyvingen. Enten må han sette fra seg driften av selskapet og hyre inn folk som kan ta seg av detaljene, ellers må han ikke komme seg inn i cockpit. Konflikten mellom å fly og styre vil neppe gå i lengden.
     
    Petter B-C and braathens safe like this.
  12. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    (Rana Blad): I en pressemelding fra FlyViking sendt ut torsdag ettermiddag heter det at de forventer å ha endelig lisens på plass i første del av februar. Dermed forventer de å ha oppstart av flyvninger i slutten av kvartalet.

    «I første omgang starter vi flyvninger mellom byene Alta, Hammerfest, Tromsø og Bodø» heter det i pressemeldingen.

    Deretter vil de vurdere å fly til Vadsø, Kirkenes, Mo i Rana, Sandnessjøen, Brønnøysund, Ørsta/Volda og Oslo.

    - Det siste året har vi arbeidet intent for å etablere et konkurransedyktig alternativ for regionalnettet i Norge. Vi forventer å ha endelig lisens på plass i første del av februar, med oppstart av flyvninger i slutten av kvartalet, sier administrerende direktør Stein T. Dahl i pressemeldingen.

    Kun «carry on»
    Onsdag ble det klart at FlyVikings nettside med bookingsystem er på plass, men ikke åpnet ennå. Likevel fremgår det av siden av selskapet planlegger å fly passasjerer som ikke har innsjekket bagasje, som en del av konseptet.

    FlyViking-gründer Ola OK Giæver var onsdag kveld svært lite pratsom om dette, men i dag utdyper selskapet mer rundt hva dette går ut på.

    På spørsmål om hvorvidt dette skyldes at man ennå ikke har inngått avtaler med handlingselskaper rundt om på flyplassene i nord, svarer administrerende direktør Stein T. Dahl følgende:

    - Nei, det er flere aktører på flere nordnorske flyplasser, og på noen flyvninger skal det være mulig å sjekke inn bagasje. Men når vi velger et "go to gate"-konsept er det fordi vi ønsker å ha så lave priser som mulig. Mange reiser mellom nordnorske byer på dagsturer, enten det gjelder sykehusbesøk eller forretningsmøter, og trenger derfor bare å ta med seg en liten koffert eller en veske om bord. Innsjekket bagasje er en stor utgiftspost, men også en stor mulighet til å presse prisene. Dette er en verdenstrend i bransjen, sier Dahl til Nordlys.

    Venter litt med booking
    FlyViking har sitt første fly stående på hangar i Tromsø, og det andre flyet er snart på vei mot norsk luftrom.

    - Vi har flere dash-fly på vei, og over helga starter pilottreningen. Likevel har vi et par småting vi ønsker å ha helt på plass før vi åpner for billettbestilling, sier Dahl.

    - Snakker vi i løpet av inneværende måned?

    - Det vil jeg ikke svare på. Som vi har sagt på våre Facebook-sider, må man bare følge med på nettsidene våre. De fem første som bestiller hos oss, vil få 12 gratisturer med på kjøpet, sier Dahl.

    Flyene som AirViking vil operere den første tiden har en kapasitet på 39 seter.

    Ikke helt avklart
    Selv om de første destinasjonene for FlyVikings avganger er spikret, er ikke selve sammensetningen på rutene helt i boks ennå.

    - Vi begynner å nærme oss sommerprogram og skal se an hva de andre aktørene gjør før vi spikrer rutekonstellasjonene helt. Blant annet ser vi på hvor det blir hull, hvor det blir høye priser og hvor vi kan gå inn og konkurrere. Det blir en løpende vurdering fra vår side, sier Dahl til Nordlys.
     
  13. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    518
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke mulig med innsjekket baggasje - en verdenstrend? Er det tilfelle at andre jobber slik, eller er de så desperate?
     
  14. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    At folk reiser lettere og hyppigere er nok en verdenstrend. At det ikke er mulig å sjekke inn baggasje har jeg ikke hørt om noe annet sted....så den verdenstrenden har jeg gått glipp av.
     
  15. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    410
    Bonuspoeng:
    63
    Flyet står pent parkert på Tromsø lufthavn, så det finnes hvertfall :)
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Særlig ikke med Dash 8 der hattehylleplassen et veldig begrenset. Selv med valet innsjekk når du går ombord a la RJ style at du får bagasjen igjen når du går av, kan man jo ikke ha med seg diverse produkter som inneholder væske mv. Det går bare ikke

    Og enkelte ønsker uansett å sjekke inn bagasje, majoriteten gjør det.

    Så dette er ikke en trend, bare bambus fra en kar som ikke har tingene på stell
     
    braathens safe and kaijoar like this.
  17. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,867
    Likes mottatt:
    11,293
    Bonuspoeng:
    183
    Men så er det jo konsensus i alle kommentarfeltene om at dette kommer til å bli en braksuksess, så da må det jo gå bra.

    Her er noen gullkorn fra Widerøe sin Facebook-side:
     
    Last edited: 09. jan 2017
    Adrian E, Earl, Herlov and 2 others like this.
  18. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    Gull. Folk er enkle.
     
    Last edited: 09. jan 2017
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    100kr på at disse menneskene er de samme som klager når dette går til helvete
     
  20. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    100kr på at disse menneskene ikke egentlig er så mange.
     
    anders82 liker dette

Del denne siden