Bestilte en CT, som har vært endret flere ganger. Etter siste endring har agenten sendt ut billett med feil etternavn. Glemte bokstaven E. F.eks, Fossepark ble til Fosspark. Skal til Panama via London og Bogota. Hjemreise via New York og Warzawa. Det er 100% sikkert at agenten skrev feil, for jeg stavet navnene. Men det hjelper vel lite? Må vel betale 150,- for å få inn E? Vil den manglende bokstaven by på problemer på noen av flyplassene?
SAS kan ikke endre navn på billetter som involverer andre flyselskap, ønsker du å korrigere dette må reisen avbestilles og bestilles på nytt (avhengig av ledige bonusseter). Generelt godtas avvik på to-tre bokstaver, men dette vurderes av personalet i innsjekk på de ulike flyplassene. Kan være noe strengere til/fra USA og land som krever passinformasjon/APIS. Et tips til neste gang er å følge med på https://www.sas.no/managemybooking/ mens man har agenten på telefonen og ta en korrektursjekk før billettene skrives ut. Som regel dukker bookingen opp så fort reservasjonen er lagret, om ikke kan man be om å få oppgittt PNR. https://sassalesinfo.com/travel-age...e-name-correction-travel-agency-top-questions
Mest sannsynligvis vil den ikke skape noe problemer, men avhenger jo av hvor 4-kantet de man møter på er. Jeg har "Ø" i etternavnet, og reiste med "O" i stedet for "OE" som er det riktige. Den tiden var jeg uviten og tenkte ikke noe på det før etter at reisen var gjennomført. Nå hadde jeg nok ikke turt det og ville ha endret de for å få ro i sjela, men det handler vel mer om alder og risikotenkning.
Jeg sjekket billetten da jeg fikk den, men jeg fikk ikke med meg at en E manglet, så det er jo min feil også. Og kansellering og bestilling på nytt vil resultere i endringsgebyr på 150,- per person? Nå sjekker vi helt inn fra Norge til Panama, så jeg antar det går fint på utreisen. Verre blir det kanskje når vi skal sjekke inn i Panama, og så med 22 timer stopover i USA. Hva er det verste som kan skje? Vi blir nektet å reise? Hvor ofte skjer det med én manglende bokstav?
Jeg har også Ø i navnet, og reiser alltid med OE. Det bekymrer meg ikke, for Ø finnes ikke i utlandet, og da er det enten kun O eller OE, så den ville jeg klart å argumentere for. Det er verre med den manglende E.
Hvis det er under 24 timer siden du bestilte så skal det ikke være noen avgifter. Dvs, du skal få igjen det du betalte i gebyrer. Men vær obs på at det er ikke sikkert de finner billettene igjen når du avbestiller de.
Det er nok over. Så SAS tar ingen selvkritikk her? Det er altså kundens ansvar å sjekke at alt stemmer, regner jeg med? Kan jeg ta kontakt med samtlige flyselskap jeg reiser med, og informere om feilstavelse, slik at de er oppmerksomme på det ved innsjekk?
Hei nei dessverre tar de ingen selvkritikk. Har opplevd det selv og måtte bite i det sure eplet. Erfaringen er som vist ovenfor at man ber om å få se over billettene først, rute, navn etc slik at det stemmer. Tror ikke det hjelper, hvis man møter på en vrang agent den dagen så vet man ikke hva som vil skje. Men det må du nesten kjenne på selv.
Ikke så mye oppløftende info her. Ganske tungvindt og utrolig at billetten faktisk må kanselleres. Den kan jo endres mot gebyr. Da er det rart at et navn ikke kan endres. Vel, agenten leste opp navnene våre, og det hørtes jo riktig ut. Skulle jo selvsagt sjekket billetten nøyere, noe jeg dessverre ikke gjorde. Det er vel bare ved innsjekk det vil bli trøbbel? Hvordan er det med lang stopover i New York? Må vi hente ut bagasjene våre når det er såpass lang tid til neste avgang? Så da må vi sjekke inn på nytt? Men hvor vrange er agentene, erfaringsbasert? Er det noen som har blitt nektet avgang pga. én liten feilstavelse som ikke kan forveksles med en annen person?
OE skal aldri være noe problem da det er det som står i den maskinlesbare delen av passet ditt. Erfaringsmessig går bare O alltid fint også.
Har aldri vært et problem heller. Spørsmålet er jo om Fosspark som egentlig skulle være Fossepark går fint. Jeg regner med det går fint når vi sjekker inn i Tromsø. Så er det innsjekk i Panama på vei hjem. Og deretter i New York (pga. en lang layover). Både i Panama og New York kan vi jo argumentere med at vi kom oss jo til Panama med feilstavelsen - hvorfor skal vi ikke da komme oss hjem?
Du har vel et stopp på under 24 t i NY så jeg ville forutsatt at du får sjekket inn bagasje helt hjem fra Panama og at du får BP for hele reisen. Har hatt to stopp på en hjemreise med inntil 24 timer, og sjekket inn bag til OSL og fikk BP for alle flights ved innsjekk.
Et tips til senere er å oppgi EBnr på de som skal reise - om de har. Personlig har jeg og familien et etternavn som fort blir feil. Derfor ber jeg alltid om å få oppgi EBnr på alle om jeg må bestille på telefon. Da henter de navnet fra EB profilen.
Hva står BP for? Jeg frykter jo at vi blir bedt om å hente ut bagasjen i New York siden stoppet er på mer enn 10 timer, men har aldri selv hatt et så langt opphold, så har ingen erfaring der. Hva er fordelen med å få bagasjen sjekket inn hele veien i dette tilfellet?
Dette skal jeg absolutt ta med videre! Veldig godt tips! Akkurat nå bruker jeg svært mye tid på å finne alternativ rute, slik at jeg får endre navnet, men det er ikke lett.
Ah, selvsagt. Men vil BP hjelpe hvis navnet er feil? Kom på en annen ting. Agenten jeg snakket med i dag, sa at navnet kunne endres dersom jeg fant en alternativ reiserute, for da måtte det utstedes ny billett, og da kunne navnet endres. Nå finner jeg ingen hel reise som passer, men hva om jeg finner ett leg som kan endres? At vi f.eks starter reisen tidligere. Vil det da måtte utstedes ny billett, med nytt navn?
Jeg vil tro at det i 99,5% av tilfellene går helt fint med en bokstav feil i etternavnet. Om du er villig til å ta risken... det kan jeg ikke svare på. Jeg har hatt samme problem en gang, det gikk uten et spm hele veien t/r (ikke samme destinasjon som deg)