Glemte bokstav i etternavn

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Neguah, 26. aug 2023.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Mener at du må sjekke inn bagasje på nytt uansett i USA. Selv om du skal videre internasjonalt. De krever at du går gjennom passkontroll og toll, selv om du har mellomlanding internasjonalt til internasjonalt. Godt mulig du får gjort dette med en gang du har gått gjennom tollen da..

    Boardingpass vil du derimot mest sannsynlig få utstedt for hele reisen på første flyplass
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Det holder ikke å endre et enkelt segment. Hele reisen må slettes og bookes på nytt med riktig navn.
     
  3. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    I følge agenten jeg snakket med, sa hun at reisen kunne endres om jeg fant ledige seter på andre tidspunkt, men da måtte det gjøres en overdragning (som hun kalte det). Reisen kunne ikke kanselleres, for da mistet vi poengene som gikk ut i juli. Så endring kunne gjøres, men hun spesifiserte ikke enkelte segment eller hele reisen.

    Men du mener altså at reisen må kanselleres? Det holder ikke bare å endre, selv om jeg endrer hele reisen?

    Her om dagen ble det gjort en endring på et segment (ny flytid). Da fikk jeg ny mail med oppdaterte flytider. Ble ikke da billetten utstedt på nytt?
     
  4. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Men vil et boardingpass for hele reisen ha noe si for skrivefeilen? Er det nå forskjell om jeg får utstedt for hele reisen eller bare deler?
     
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Mener å huske utgåtte poeng forsvinner ved endring som medfører rekalkulering av poeng og avgifter, på samme måte som CT. Unntaket er når et eller flere flyselskaper endrer billett såpass mye at endring kan/må gjøres. Noen får si fra hvis det har skjedd endring på dette.
     
  6. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Agenten gjorde meg oppmerksom på at poengene var utgått, derfor ville en kansellering være uheldig (med mindre det var OK å miste poengene), derfor foreslo hun en endring som ville medføre en overdragning, slik at vi ikke mistet poengene.
     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dette med «overdraging» er nytt for meg. Noen som har inngående kunnskap som kan si noe om hvordan dette fungerer?
     
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Aldri hørt dette begrepet tidligere, men svenskene på kundeservice snakker om å «dra om poeng» i forbindelse med endringer. Når dette gjøres vil utgåtte poeng gå tapt.

    I dette tilfellet tolker jeg det som at agenten foreslo å booke om uten å røre poengtrekket, på samme måte som ved ufrivillige endringer.

    Bookingen (PNR) i seg selv kan nok bli stående, men alle segmenter må reserveres på nytt for endring av navn, noe som forutsetter ledige bonusseter.
     
    Neguah liker dette
  9. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Agenten jeg snakket med i dag, kjente ikke til overdragning. Han mente vi mistet poengen enten vi endret eller kansellerte. Han snakket med Eurobonus, og skulle se hva de fikk til angående navnebytte. Han la til et notis om feilstavet etternavn under booking, men han ville ikke anbefale oss å reise slik det så ut nå.

    Det gikk for øvrig å legge inn EBnr på feil etternavn. Altså Fossepark sitt EBnr gikk å legg inn på bookingen med Fosspark. Det må vel bety at vi har et godt argument på reisen hvis noen skulle bli vanskelig?

    I og med at han anbefalte kansellering, skulle han også snakke med Eurobonus for å la oss få beholde poengene, selv om de var gått ut. For akkurat nå sitter vi jo i en skvis.

    For øvrig er det jo helt hårreisende at det ikke skal være mulig å endre navn på en slik reise. De andre flyselskapene ber jo agenten, som i dette tilfellet er SAS, om å endre. Men SAS sier at de ikke får lov av de andre flyselskapene å endre navn. Hvorfor skal det være så fordømt vanskelig?!
     
  10. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    298
    Likes mottatt:
    1,491
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har flydd t/r USA med fruen i 2019.
    Da hadde jeg prestert å stave navnet hennes feil. Bytta om på to bokstaver.
    Ikke et spørsmål om det verken inn eller ut av USA og Norge.
     
    Cumulus and magnusant like this.
  11. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Var innom flyplassen i dag. Agenten ved skranken mente at utreisen skulle gå fint, men problemet kunne oppstå på veien hjem pga. USA. Her mente han at USA er svært strenge, og at ESTA, pass og billett må stemme. Han mente det ville stoppe opp når passet ble scannet. Han kunne derimot ikke komme med noen eksempler der noen hadde blitt stoppet.
     
  12. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    298
    Likes mottatt:
    1,491
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er at det går helt fint. Det er heldigvis blitt noe mer fleksibelt med tiden etter 9/11.
     
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,262
    Likes mottatt:
    6,342
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge navn i DOCS/API stemmer overens med navn i ESTA og pass bør innreise til USA være OK. Systemet vil trolig gi en advarsel om mismatch når passet scannes ved innsjekk, og risikoen er at en overivrig agent vil vegre seg for å godta dette.
     
  14. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,614
    Likes mottatt:
    3,860
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo et gjengangerspørsmål både her og på andre forum, og det skjer jo relativt ofte. Men er det noen som har empiri på en faktisk nektet ombordstigning grunnet en mindre feilstavelse? Noensinne? Jeg kan ikke komme på å ha lest om et eneste eksempel.
     
    Are and Lars J like this.
  15. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en medreisende som måtte til betjent sjekkinn i VIE i sommer (til Norge), ble ikke nevnt med et ord at en bokstav var feil når dama så i passet
     
  16. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke hørt om noen som har blitt nektet ombordstigning. Har heller ikke hørt om noen som har fått reise med manglende bokstav, som i mitt tilfelle. Bare bokstaver bytter om, personer ned æ, ø og å, samt bindestrek. Spm er om det er verdt å ta sjansen. Kan risikere å sitte fast i USA. Evt nektet innreise. Må sitte på flyplassen i 22,5t…
     
  17. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Da har jeg funnet et alternativ. Sitter i telefonen med SAS. Satt på vent for tredje gang. Siden jeg har poeng som har gått ut, men får lov å beholde (samt slippe endringsgebyr), er det ingen som vet hvordan de skal løse dette. Kanskje det ikke er meningen vi skal reise?
     
  18. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Hvorfor får jeg ikke lov å booke MIA-LIS-OSL?! Reisen er med TAP. Agenten sier LIS-OSL kan bookes, men da kan ikke MIA-LIS bookes, og omvendt. Antar dette er married segment?

    Nå klikker jeg snart!!
     
  19. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,110
    Likes mottatt:
    7,416
    Bonuspoeng:
    293
    Med TAP og Turkish Airlines er det veldig vanskelig å booke segment for segment. Finner du ikke hele reisen fra MIA-OSL på sas.no er det mest sannsynlig ikke bookbart. Alternativet er å fly et annet selskap LIS-OSL med mellomlanding. Da burde agenten klare å kombinere dette med TP MIA-LIS.
     
  20. Neguah

    Neguah Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    43
    Skal jeg reise med et annet selskap fra LIS, må det bli mellomlanding, som du skriver. Problemet da er at jeg overstiger 8 segment.
     

Del denne siden