Go to gate / Please wait

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av October, 27. juli 2019.

1. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Det synes å ha etablert seg en praksis på de flyplassene jeg frekventerer (BGO og OSL for det meste) at man gate handling setter opp «Go to gate» med en gang flyet er forsinket inn.

I Bergen som etter ombygging nå må være den enkleste og raskeste å manøvrere i (med mindre man har utland eller gammel terminal selvsagt) så er dette bare tull. Det værste jeg har opplevd var at de satte opp «Go to gate» 10 minutter før innkommende fly hadde landet og avgang var fra gate B19. Når det tar to minutter og gå fra den ene siden av B og til den andre er dette unødvendig og utrolig irriterende.

Gate handling påstår alltid at dette er «policy» men det må da gå an å ta det litt mer med ro og sette det opp når flyet faktisk ankommer gaten, ikke når det er i luften? Jeg vil jo rekke å spise flest mulig kanelboller i loungen.

Noen andre med lignende erfaring?

2. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Generelt sett er jeg lei av at boarding-tid aldri følges, og det skaper en farlig presedens for at jeg ignorerer oppsatt boarding-tid (og dermed når jeg skal være på gate) og istedenfor konsekvent kommer for sent. Og det er vel ikke meningen?

Supersergei liker dette
  3. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Aldri opplevd at det står gå til gate når flyet fortsatt er i luften og synes det hadde vært merkelig om det ofte er slik.

4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,689
    Bonuspoeng:
    183
    SQ på CPH hadde en ekstra festlig vri på dette i starten av juli. Der vekslet de mellom «gate closing» og «gate closed» før boardingen i det hele tatt hadde startet. Dette var policy for å få nordmenn med sent ankommende fly til å sette opp farten gjennom passkontroll og ut til enden av C-pir.

benjaminbr13 and EndreD like this.
  5. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,667
    Bonuspoeng:
    113
    Ved avgang fra OSL oppholder jeg meg stort sett i loungen frem til det er boarding. For en stund tilbake skulle jeg til BLL, mener det var fra gate E7, så ikke mange minutter å gå fra sas loungen. Der gikk meldingen på infoskjermen fra go to gate til gate closing i løbet av ca 5 minutter.... fikk litt stress, men gikk på bussen som siste mann.
    Fryktelig irriterende praksis, men har gjort at jeg siden da er jeg ofte litt tidligere ved gate enn egentlig nødvendig.

6. Sikiduck

Sikiduck Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    93
    Har opplevd det samme.

Med Norwegian og Gatwick har jeg opplevd at «gate closing» over en time før adgang og når vi kom fram var det kjempelang kø til boardingen ...

Last edited: 05. aug 2019
    Insomnia4u liker dette
  7. ordnetseg

ordnetseg EBG saved my life!

Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    93
    Sas på osl er håpløse for tiden. Go to gate kommer opp noen minutter før boarding-tid, for så vente 10+ min ved gate. Sist startet priority boarding som varte i ca 20-30sekunder før alle ble bedt om å boarde. Totalt kaos. Kan ikke huske det var sånn før. Skjønner at de vil ha kjapp turn-around ved forsinket ankomst, men allikevel...

Xflipper liker dette
  8. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Undertegnede deler trådstarters inntrykk ved at man kanskje er litt 'hissige på grøten' når det gjelder å skilte 'Go to gate'.

Dette gjelder åpenbart ikke ombordstigningspersonalet som gjerne kommer luntende sånn omtrent når ting faktisk skal skje.

For noen år tilbake (usikker på hvor mange, men det er nok flere enn jeg liker å tro) mener jeg at det var standard at personell var på plass ved gate sånn 20--30 minutt før rutemessig (innenriks)avgang, også ved forsinkelser (gjerne for å svare på spørsmål og for å informere over høytaler).

Nu i våre dager synes jeg å merke at personalet ikke er på plass før faktisk ombordstigning skal iverksettes. Mulig at det er færre hender som dekker flere avganger nå enn i hine hårde dager...

Grunnlaget for disse inntrykkene stammer i hovedsak fra OSL, TRD og TOS.

9. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer det ja at personalet ikke er på plass før ombordstigning skal starte. Når du kommer deg til Spania for 199 kr, så er det kun penger til minimum av service:confused:

NoLimit, Kristian and braathens safe like this.
  10. Kristian

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Jammen, eg har jo betalt det kvite ute av auga for å fly SK+ og WF innanriks!!!

Dette er nok ein del av helse- og innsparingsplanen for gjengen i Frösundavik. Ved å få deg og andre kanelsnurreetarar ut av bollebua litt tidlegare kan selskapet spare ein liten neve kronestykker som kan brukast til utpønsking av kjøtfri meny om bord...

Unnskuld for at eg kanskje spora litt av...

Last edited: 27. juli 2019
    sness, Kalsnes, RescueMe and 6 others like this.
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,517
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan oppleves dette i Aust-Finnmark ?

12. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke Qatar ganske dryge på OSL med «gate closing» ?

benjaminbr13 liker dette
  13. Kristian

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    WF bedriver sporadisk sjokoladeservering. Så her er ting nogenlunde på stell i så måte :)

Ellers er det sjelden jeg ser 'Go to gate' og slikt, mest fordi man omtrent sitter og venter på ombordstigning ved den eneste utgangen til stripa :)

Eddie47 liker dette
  14. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    BA stenger boardingen 20 min før avgang. Når jeg reiser med BA i C på rad 1 pleier jeg å være der 22 min før avgang. Får alltid plass til den lille Rimowa kofferten min:D Reiser jeg med familien går vi tidligere da vi flyr i Y. Jeg og familien har Boarding 1 med mitt gullkort. Og BA har skjønt dette med priority. Det er egne oppmerkede områder for gruppe 1, 2 og 3 samt 4-5 i egen gruppe:)

Insomnia4u, Misterix and jgroneng like this.
  15. Supersergei

Supersergei Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    På KRS er de veldig glade i å sette Go to gate tidlig, noen ganger før flyet har tatt av fra OSL, og som da skal returnere til OSL igjen. Nå det riktignok ikke verdens største problem på en flyplass med noen få gater. Det mest irriterende med "falske" Go to gate, Boarding, gate closing osv er i noen tilfeller unødvendig stress.

16. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Har opplevd med flere anledninger Go to gate på KRS 1 time før mens jeg står i security kø. Og opptil flere ganger har det kommet stressende(1 gangs flyvere?) personer som har spurt alle om å gå forbi siden det står Go to gate... like komisk vær gang, alle som står skal jo med samme fly omtrent :cool:
    Så ja, utvilsomt lager dette unødvendig stress for flere.

furlong and Supersergei like this.
  17. benjaminbr13

benjaminbr13 Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Jo det er de. Vi stresset relativt mye fra loungen da det sto gate closing. Kom bort til gate og de sluset en haug med folk inn på et område for å vente i 15 minutter før vi fikk gå ombord

18. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat nå på Flesland. SK4146 fra Stavanger via Bergen til Ålesund er på final approach til BGO mens det har vært Go To Gate i fem minutter :confused:

42CB749D-CBFB-418E-8E05-661C98EFB0F8.png 9582531F-7DA0-4FE5-801B-904D2095BF5C.jpeg

NoLimit and Xflipper like this.
  19. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Har noen av dere som klager over denne uheldig praksis jobbet på en flyplass noensinne?
    Jeg har sluttet med det for en stund siden, men som mange syntes jeg at det var en bedre tjeneste til passasjerer å skremme de til å få de på gate litt for tidlig, istedenfor å motta de med en "Dessverre kommer du ikke lenger ombord, du er for seint ute" når de faktisk kom springende flere timinutter etter at opplyst omborstygningstid var forbigått.

Altså, jeg skal støtte verken den ene eller den andre, men jeg tipper at noen har fått seg dårlige erfaringer og bruker denne metoden for å unngå mas etterpå.
    Enda et tilfelle der få egoiste ødelegger det for alle andre.

20. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Når du har blitt skremt til gate for 459. gang, og må sitte der å loke i 30-40 minutter, så på fligth nr 460 og de neste så tar du et glass til ...

Edit:
    Ja, har jobbet på FBU.

Del denne siden