Søndag var siste dagen vår, og den vartet opp med 18-19 grader til frokost, så for første gang ble det kaffe på balkongen. Vi har jo en slik fancy kapselmaskin på rommet, må vite! Etter nok en karbohydratholdig frokost, var det tid for å sjekke de lokale matbutikkene for popcornkrydder. Det hadde de selvfølgelig ikke, men på vei tilbake til hotellet hadde parkeringsplassen ved siden av (Killer Shrimp’s) begynt å fylles opp av noen helt vanvittig fine veteranbiler. Her var det krom og 50/60-tall så øyet ble vått. «Og så rene de er i motorrommet», påpekte poden. Svær boble, gitt!!!
Utsjekk gikk som en lek, og etter maks 1 time var kvittering på epost oppdatert med Hilton Honors fratrekk for matvoucher. Bra! Når vi var på Museum of Flying, ble vi tipsa om å stikke innom observasjonsplatformen til flyplassen som lå rett over veien.(Santa Monica Airpor) Vi hadde 30 min til overs, og stakk innom. Kul plass, flott utsikt i de fleste retninger og høyttalere som sendte live ATC. Passelig travel småflyplass.
Levering av leiebil var lekende lett, og vi hoppa på shuttlebussen. Rask innsjekk med prioritert Biz/Plus-skranke, og så hadde jeg en plan om å besøke Amex sitt forjettede land - Centurionloungen!! Men den var ikke åpnet fullstendig ennå, kun en midlertidig lounge. Jaja, hvor galt kan nå det være? Veldig galt skulle det vise seg. Loungen besto av det du skimter bak vinduet, og et tilsvarende langt vindu etter det. Ganske liten, altså. I tillegg var det lang kø utenfor, og flere frustrerte mennesker som hadde fått kølapp(!!!) for å komme inn. Et par hadde ventet 20 minutter på en kaffekopp! Stay away! Her var det bare å snu på hælen å komme seg inn i *A-loungen. Og som noen andre også har nevnt her inne så er denne helt sjef! På grensen til sheriff. Bra utvalg av drikke og ok matbuffet Selvbetjent bar, med øl, børst, vin og sprudlende. 6 rene og pene dusjer, var greit å skylle seg litt! Men rosinen i pølsa, kronen på verket, stjerna i showet er takterrassen! Utrolig å sitte i varm bris i skyggen av en parasoll, og bare nyte livet. Her kunne jeg vært en hel dag
SK932 LAX-CPH A350 Fikk testa den nye Mikkeller pale ale, den var hakket bedre enn ipaen syntes jeg. Igjen trivelig og bra crew. Skal man pirke litt, så er det litt å hente på rekkefølge servering. Altså, jeg ønsker jo dessertvinen sammen med dessert, og ikke etter kaffe og avec. (Merk dette var før cateringomleggingen 1.juni) Rimelig full biz-kabin, kun 2 ledige seter, bakover vet jeg ikke, men jeg synes ikke det virka som 260 personer som sto i kø ved boarding. Jeg tipper 150. Som en kuriositet klarte vi begge å krasje IFE ved å prøve oss på multiplayer Backgammon. Da ble det svart skjerm og restart, gitt!
Vel framme i CPH testa vi Eventyrloungen. Flott utsikt der, og veldig rolig. Men, 50kr for håndkle og såpe/shampoo?!? Stakk snuten innom SAS Gold, og der var det i motsetning stinn brakke. Omtrent ikke plass å få. Handla litt Lego, og så tok CityJet oss til SVG i en av sine Irske CRJ900. Vi sov begge to mesteparten av denne turen, og våkna når hjula tok bakken. Da er det bare å si takk for turen!!!
Og en liten til på slutten, det skulle jo være en dannelsesreise, og ble målet oppnådd? Ja, det vil jeg påstå. For en litt naiv 11-åring fra et mindre tettsted på Vestlandet, så har en utvidet horisonten betraktelig. Vi har fått sett hvor ufattelig stor en skikkelig storby kan være (sorry Oslo, du når ikke til anklene her en gang), vi har sett et helt annet tankesett når det gjelder marihuana, og opplevd mengder i bruk. Vi har sett den hinsides forskjellen på fattig og rik, der noen ligger og sover i parken rett overfor luksusrestauranter, vi har sett utrolige museum og teknologiske bragder vi kun har sett på Tv. Det gjør ihvertfall meg ydmyk i forhold til hvor godt vi har det. Og vi har lyst på ny bil…
Ja, verda der ute er litt annleis enn her heime på røysa. På godt og vondt. Takk for reisebrev med fine bilete og ikkje minst eit og anna tips til kva ein sjølv kan gjera der borte på andre sida av dammen!