God morgen søndag

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 22. okt 2017.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Dette blir nok en flott dag ...

Barnedåp og flott dag ....
    Huset er "hotell" i helgen og det er stor stemning!
    Bolaget har fått ekstra passasjer og det er vel bra ...

Ha en fin dag alle!

2. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,473
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen fra en våt og grå by. Fornavnet stod kun opp for å flytte til sofaen, under Bestemors pledd.
    Ha en fin og travel dag @Eddie47 !

3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,727
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen fra en grå hovedstad.
    Fortsatt litt sliten etter fredagens utskeielser (noen flasker sjampis og ca 1,5 hummer per person holder sånn passe).

I dag er det først kake til lunsj med et nytt familiemedlem (ikke mitt), og så kake til middag for å feire en nevø.

Gleder meg til neste helg, for da skal jeg ut og fly igjen!

DanH liker dette
  4. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,833
    Bonuspoeng:
    183
    God morgon frå LHR.

BA760 til BGO er foreløpig ein time forsinka, då er det upraktisk at eg sjekka inn alt eg hadde, også datamaskina.
    Eit par dagar med arbeid i Bergen ventar no.

Ha ein fin dag!

5. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen, dagsreise til Hamburg her, og i den forbindelse har jeg jo egentlig ikke "lov" å handle på taxfree.

Men hvordan fungerer egentlig dette? Er det jeg som må bevise at jeg har vært utenlands i over 24t, eller må tollen kunne påvise dette? Hvis bevisbyrden ligger hos dem, er det jo ikke verre enn å si at boardingpasset på utreise har jeg dessverre kastet...

6. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Tror de nok har en eller annen innsikt i reisen du har foretatt... For eneste gang i historien jeg blitt tatt til side ved ankomst Norge, og virkelig fått en undersøkelse av dimensjoner, var når jeg kom fra MDE(Medellin Colombia) via MIA og LHR, alene.. og de tok meg målbevisst til sides og søkte gjennom innerlommer på jakker og alle andre utenkelig steder..

Men har selv handlet på dagstur. Uten å ha blitt stoppet..

C

7. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,619
    Bonuspoeng:
    183
    Du har vel ett eldre BP i Wallet eller noe? Bare si du har vært lengre borte om du mot all formodning blir stoppet. Har ca 450-500 turer gjennom der siden 2002 og har blitt stoppet 2 ganger. Den ene gangen når jeg kom aleine fra Natal og den andre såkalt tilfeldig

Edit: god formiddag fra QLA. Vind og fint.

Dagens ut(inn)sikt:

D3386906-68E8-4FED-AF77-F83BA3F3804A.jpeg

Last edited: 22. okt 2017
    Travellingalf liker dette
  8. CB1

CB1 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Tror tollvesent har tilgang til flyselskapenes passasjerlister. Sikkert fornuftig å ha noe baggasje med seg om man kommer med noen taxfree poser:)

9. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok fleire forummedlemmar som kan bekrefte dette. :) Eg kan nemne i fleng: @Misterix, ...[kan nokon hjelpe meg å fylle inn?]...

Edit: Og god morgen frå Børs Café (le Grand) i Bruxelles. Underteikna har så langt i dag lagt inn tre timar med arbeid på eksamensoppgåva og med det reknar eg det som at eg no har passert dørstokkmila.

Ein frisk spasertur i 9 grader + regn, og ein god (sein) frokost seinare er det på tide å returnere til arbeidet.

Ha ein produktiv søndag alle sammen!
    LRM_EXPORT_20171022_113931.jpg

Last edited: 22. okt 2017
    Eddie47, DanH, Misterix and 1 other person like this.
  10. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, det skal nok mye til for å bli stoppet - det var vel mer for nyskjerrighetens skyld hva som egentlig er reglene her.

11. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Er alltid kjekt og ha en synder så di andre kan slippe unna! Men anbefaler å stoppe hvis dem prøver å stoppe deg og ikke prøve å løpe. Er du uheldig så husk at boten kan betales med SAS Amex så i værstfall får du noen ekstra EB poeng.

Etter dagens tips får vi ønske god morgen i en ellers trist vær dag i hovedstaden.

SAJblue, DanH, CB1 and 3 others like this.
  12. NilsernNilsen

NilsernNilsen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    God ettermiddag fra solfylte Trondheim og Clarion Congress!

For tolldiskusjonens vedkommende heter det i tolloven § 13-9 første ledd at «[e]nhver som befinner seg på et sted og under forhold som nevnt i §§ 13-1 og 13-3, skal stanse når tollmyndighetene ved tegn eller på annen måte krever det. Vedkommende skal gi de opplysningene og yte den hjelpen som tollmyndighetene finner nødvendig for at de kan gjennomføre kontrollen. Vedkommende skal vise frem varer som han eller hun bringer med når tollmyndighetene krever det».

Dette innebærer at tolltjenestemannen kan kreve å få oppgitt personalia, samt kreve at den som skal kontrolleres åpner bagasje, bistår ved utpakking og påviser lukkede rom, mv. Så vidt jeg kan se har du ikke noen annen opplysningsplikt, men tollvesenet kan i henhold til tollforskriften § 13-9-2 kreve at transportselskap gir opplysninger som er nødvendige for å gjennomføre kontrollen av passasjerer som ferdes til eller fra tollområdet med selskapets transportmidler. De kan altså fint finne ut om du har vært på dagstur dersom de ønsker det! God tur!

veeegard and Chrisbgg like this.
  13. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Du har ikke lov å handle taxfree når du oppholder deg i utlandet under 24 timer.

Edit: så det kom et mer utfyllende svar over, så får kalle dette en TLDR..
    B999E12B-7D97-4F5E-9DEB-CB2073F082F0.png
    C

14. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for oppklarende svar!

NilsernNilsen liker dette
  15. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    God ettermiddag fra gullstua. Unødvendig mye rot på dagens tur til LHR. Full togstands mellom Drammen og Asker medførte en større forsinkelse, men jeg var heldig og endte opp på OSL bare 10-15 min bak skjema. Etter å ha passert sikkerhetskontrollen ble jeg lettere overrasket da gaten var på andre siden av passkontrollen, og her stod jeg uten pass! Er det mulig?? :oops::oops: Takk gud for Plusgrade og snille foreldre som nå er på vei med passet mitt. Så da ble flighten flyttet fra 17:10 -> 20:15 og jeg har plutselig tid til å fortsette på reisebrevet mitt.

Del denne siden