Endringen er at fradagsbeløpene for dobbelt kosthold er redusert for de fleste typer overnatting. I tillegg er det nå slik at man bare får 88kr per døgn dersom man har kokemuligheter i pendlerboligen. Den vesentligste endringen er at man nå plutselig bare får kostfradrag i opptil 24 mnd. Deretter har Stortinget funnet ut at alle pendlere, bortsett fra dem selv selvsagt, mirakuløst ikke har merkostnader for kosthold lengre fordi det har vart så lenge at man har «lært seg» å ikke bruke ekstra penger på mat. Bor man på hotell uten frokost snakker en fort opp mot 90k mindre i fradrag.... Jeg ringte forresten Skatteetaten for å spørre om det virkelig stemte at når hotell var overnattingen så har en ikke merkostnader etter to år. Ble møtt av tidenes drage som prøvde å fortelle meg at jeg ikke var pendler hvis jeg bodde på hotell, det gikk ikke an nei.... da jeg prøvde å fortelle at jeg hadde brukt etatens egne «er du pendler»-verktøy og det sa at jeg var det, så sa hun plutselig: «Nei skal du være sånn så gidder jeg ikke snakke med deg. Hadet». Tiltroen min til at Skatteetatens medarbeidere faktisk kan tolke regelverket riktig falt enda flere hakk ned.
Jeg vil gjette på at "tankegangen" bak dette er "stor og overordnet" …. Og handler om at arbeidsselgere (vanligvis kalt arbeidstakere) forventes å utvise større fleksibilitet OG mobilitet. Altså at hvis en finner ( mer eller mindre ) permanent arbeid forventes det at en flytter dit arbeidet er …. og følgelig slutter å pendle. Tiltaket med fjerning av kompensasjon for pendling kan betraktes som et (negativt) incitament for å "lære oss" til det.
Du har nok rett. Det som videre er interessant om Vestlandet og kommunene der er enige. Etter oljekrisen har folk vært fleksible og funnet annet arbeid i håp om at jobbene skal komme tilbake når oljeprisen går opp igjen. At vi nå får en slik endring som legger press på at folk skal bryte opp og flytte permanent er ikke bra den dagen for eksempel Vestlandsnæringene tar seg kraftig opp og det er vanskelig å få tak i arbeidskraft. Småkommuner som i mellomtiden må prøve å holde liv i tjenestene for å takle en økning senere er nok ikke begeistret.
Denne så jeg sent. Her fikk jeg tilbake svimlende 98 000 kr. Det skyldes et kalkulert realisert tap, før posten ble flyttet inn på aksjesparekonto. Pengene kommer definitivt godt med når vi skal erobre Macau i Juli. Skal jo selvsagt doble disse på turen